• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5265 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ مرداد

كمبود و گراني دارو، باعث انتقاد شديد نمايندگان مجلس از سازمان غذا و دارو شده است

بد اقبال در پيك هفتم

نمي‌خواهيم «دارو» به سرنوشت «خودرو» دچار شود؛ اين جمله شاه بيت سخنان بهرام دارايي رييس سازمان غذا و دارو در يكي از آخرين نشست‌هاي خبري اوست كه در آن، سعي داشت نشان دهد سياست‌گذاري و مديريت در اين حوزه، قرار نيست منجر به گراني و توليد محصولات بي كيفيت شود. شايد از نظر كيفيت، بتوان داروهاي توليد داخل را متمايز از خودروسازان دانست كه آن هم دلايل فراوان و بي ارتباط به عملكرد دولت فعلي دارد، اما از نظر قيمت در ماه‌هاي اخير مردم به ويژه بيماران ايراني با موج جديدي از گراني مواجه شده‌اند كه درصد و دامنه آن، حتما از افزايش قيمت خودروهاي توليد داخل در بازار رسمي و غيررسمي بيشتر است. اين وضعيت و گراني سرسام آور، حتي پيش از آغاز طرح موسوم به «دارويار» كه دولت آن را توزيع يارانه دارو متناسب با نياز بيماران مي‌خواند نيز با هشدار مواجه شده بود به گونه‌اي كه حسينعلي شهرياري رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي اواخر خردادماه امسال در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، ضمن انتقاد از افزايش قيمت دارو گفته بود: در جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا، درباره افزايش قيمت دارو با رييس‌جمهور صحبت كردم و آقاي رييسي به سازمان غذا و دارو دستور داد تا مساله افزايش قيمت دارو را پيگيري كند. به گفته وي، در آن جلسه مستندات افزايش ۳ الي ۴ هزار قلم دارو كه بخشي از آن در سال گذشته و برخي در سال جاري افزايش داشتند به رييس‌جمهور ارايه شده بود و قرار بود مسوولان اين سازمان ظرف 2 هفته افزايش قيمت دارو را ارزيابي و گزارشي ارايه دهند تا اين جمع‌بندي به رييس‌جمهور ارايه شود.
 پيك جديد كرونا و گراني دارو
آن‌طوركه آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد، سويه جديد اميكرون با نام BA5، چند هفته‌اي است وارد كشورمان شده و يكي از خصوصيات اين سويه جديد، انتشار سريع آن است به گونه‌اي كه گفته مي‌شود سرعت انتشار آن 18 برابر شده و همچون گذشته، شدت اين بيماري در افراد سالمند كه داراي ضعف‌هاي ايمني، بيماري‌هاي ديابت و قلبي و عروقي هستند، بيشتر است اما همزماني اجراي طرح دارويار با اين پيك جديد، موجب شده تا دسترسي مردم به داروهاي مورد نياز براي پيشگيري و درمان كرونا، با دردسرهاي بيشتري نسبت به قبل همراه شود و به همين خاطر، موج انتقادها از سازمان غذا و دارو به ويژه مديريت رييس فعلي آن يعني بهرام دارايي به اوج برسد.
جرقه اين انتقادها كه با گلايه‌هاي مستند و آمارهاي برخي كارشناسان و تشكل‌هاي صنفي آغاز شد، كم كم به مجلس نيز رسيد و نمايندگان به ويژه برخي اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس در روزهاي اخير، انتقادات تندي را نسبت به اين سازمان و مدير آن مطرح كرده‌اند. تا جايي كه محمدرضا احمدي سنگري نماينده مردم رشت، در توييتي نوشت كه «دلالان زودتر از مردم از آغاز طرح دارويار مطلع شده بودند و راه‌حل مقابله قاطع با اين پديده، بركناري و عزل بانيان وضع موجود در سازمان غذا و دارو است كه همچنان از شفافيت و نظارت، گريزان هستند. اين انتقادها، در روزهاي بعد به تريبون رسمي مجلس نيز كشيده شد و كمال حسين پور نماينده مردم پيرانشهر در مجلس با گلايه از گراني دارو در طرح «دارويار»، از اين موضوع انتقاد كرد كه چرا سازمان غذا و دارو كه خود دچار تعارض منافع است و سابقه عدم حمايت از شركت‌هاي داخلي در موضوع مهم توليد واكسن كرونا را در كارنامه خود دارد، مجري طرح دارويار در كشور شده است؟

كمبود دارو؛ مغايرت پاسخ‌ها و واقعيت ها
گزارشات ميداني و محتوايي كه برخي رسانه‌ها و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي از وضعيت اين روزهاي داروخانه‌ها و بيمارستان‌هاي كشور به ويژه در مناطق با شيوع بالاي كرونا منتشر مي‌كنند، نشان مي‌دهد كمبود داروهاي مرسوم همچون سرم براي استفاده بيماران درگير با كوويد -19 چشمگير است. البته يك مقام مسوول در سازمان غذا و دارو در پاسخ به پيگيري برخي رسانه‌ها، اعلام كرده مشكلاتي در تامين سرم در دو ماه اخير وجود داشته و به دليل كمبود سرم، توزيع هدفمند در مراكز بيمارستاني در نظر گرفته شده تا بيماران كرونايي و ديگر بيماران مشكلي در تهيه سرم نداشته باشند.  هرچند اين توضيحات، در مقايسه با مشكلاتي كه مبتلايان به ويروس كرونا و نزديكان آنها با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند، قانع‌كننده نيست اما حداقل نشان مي‌دهد اين سازمان، تدارك و پيش بيني لازم براي مقابله با موج جديد كرونا را نداشته و همزماني اين شيوع با طرح دارويار، مديريت ضعيف اين حوزه را دوچندان آشكار كرده است.
با اينكه برخي نمايندگان مجلس از جمله زهرا شيخي سخنگوي كميسيون بهداشت با اشاره به اينكه در لايحه بودجه امسال تاكيد شده كه اگر قرار است حذف ارز ترجيحي اتفاق بيفتد قيمت كالا‌هاي اساسي و دارو نسبت به شهريور 1400 تغييري نكند، اعلام كرده كه احتمال توقف «دارويار» در صورت حل نشدن مشكلات دارو به ويژه بحث قيمت آن وجود دارد اما به نظر مي‌رسد با توجه به تصميم دولت براي اجراي اين طرح، توقف آن محتمل نخواهد بود ولو آنكه به قيمت بركناري و تغيير چند مدير دولتي ناكارآمد در اجراي اين طرح تمام شود.
حال كه عين الهي وزير بهداشت، اعلام كرده فعلا منحني ابتلاي مردم كشورمان به كرونا در پيك هفتم، رو به بالاست و به قسمت بالاي قله نرسيده‌ايم، به نظر مي‌رسد از آن سو، انتقادها و گلايه‌هاي مردم، كارشناسان و نمايندگان نيز از وضعيت مديريت عرضه و قيمت دارو هنوز به اوج خود نرسيده و بايد منتظر ماند و ديد، آيا چنين روند ناخوشايندي، باعث اصلاح وضع موجود خواهد شد يا با بركناري وزير بهداشت يا رييس سازمان غذا و دارو كه بيشترين انتقادها نسبت به عملكرد آنها مطرح است، همراه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون