• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5266 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۶ مرداد

خبر

تركيه: اولين محموله غلات اوكراين هفته جاري صادر مي‌شود
يك مقام ارشد تركيه اعلام كرد اولين محموله غلات اوكراين احتمالا در هفته جاري از بنادر درياي سياه صادر مي‌شود. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، پس از توافق منعقدشده اخير بين روسيه و اوكراين، قرار است ستاد نظارت بر صادرات غلات اوكراين در استانبول افتتاح شود. روسيه و اوكراين روز جمعه توافقي را با ميانجيگري تركيه و سازمان ملل منعقد كردند تا زمينه صادرات غلات و كود به منظور پايان دادن به بحران جهاني غذا فراهم شود. مركز هماهنگي مشترك در استانبول بر فرآيند خروج محموله‌هاي صادراتي از بنادر اوكراين نظارت خواهد داشت كه طي آن بازرسي از كشتي‌هاي ورودي براي كشف سلاح نيز انجام مي‌شود. همه كشتي‌هاي عبوري از آب‌هاي تركيه مي‌گذرند. مقام ترك در حالي كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه تمامي جزييات از جمله مسيري امن براي كشتي‌ها كه نيازي به پاكسازي مين‌هاي دريايي ندارد، بررسي شده است. وي افزود: «بيش از چند روز طول نمي‌كشد. به نظر مي‌رسد كه اولين محموله غلات در هفته جاري بارگيري و صادرات از اوكراين انجام مي‌شود.» در اين ميان، توافق منعقدشده تنها ۱۲ ساعت پس از مراسم امضا در استانبول با شليك موشك‌هاي كروز روسيه به بندر اودساي اوكراين به خطر افتاد. اما مسكو و كي‌يف هر دو گفته‌اند كه توافق را به اجرا مي‌گذارند كه اولين دستاورد ديپلماتيك بزرگ در اين درگيري شش‌ماهه به شمار مي‌رود. همه طرف‌ها نمايندگاني در مركز هماهنگي مشترك استانبول مستقر مي‌كنند تا بر روند اجراي طرح نظارت داشته باشد. كي‌يف و مسكو تا قبل از آغاز حمله روسيه به اوكراين در اسفندماه ۱۴۰۰، تقريبا يك‌سوم از صادرات جهاني گندم را تامين مي‌كردند.


افزايش نيروهاي امريكايي در منطقه همزمان با سفر پلوسي به تايوان
منابع آگاه از افزايش نيروهاي امريكايي مستقر در منطقه اقيانوس هند و آرام همزمان با سفر رييس مجلس نمايندگان امريكا به تايوان خبر دادند. به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، مقام‌هاي امريكايي كه نام‌شان فاش نشده است، اعلام كردند كه در صورت سفر «نانسي پلوسي»، رييس مجلس نمايندگان امريكا به تايوان، ارتش اين كشور نيروهاي بيشتري را در منطقه اقيانوس هند و آرام مستقر خواهد كرد. مقام‌هاي رسمي به آسوشيتدپرس گفتند كه در صورت سفر پلوسي به تايوان كه هنوز تاييد نشده است، ارتش استقرار نيروها را در اقيانوس هند و آرام مضاعف خواهد كرد‌. وزارتخانه‌هاي خارجه و دفاع چين هشدارهاي شديدي به ايالات متحده در مورد عواقب چنين سفري داده و تاكيد كرده‌اند كه پكن براي مهار دخالت بيگانگان در امور داخلي خود اقدامات جدي اتخاذ خواهد كرد.


رياض: گشودن حريم هوايي عربستان، نشانه عادي‌سازي نيست
به رغم‌ ادعا و تبليغات سران صهيونيستي درباره برداشتن گام‌هايي براي عادي‌سازي با رياض، نماينده عربستان در سازمان ملل تاكيد كرد كه باز كردن حريم هوايي سعودي روي همه شركت‌هاي هواپيمايي نشانه‌اي بر عادي‌سازي نيست. عربستان سعودي بار ديگر تاكيد كرد كه هيچ اقدامي براي عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي برنداشته و همچنان از مردم فلسطين حمايت مي‌كند. «محمد العتيق» جانشين نماينده دايم عربستان سعودي در سازمان ملل متحد به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره نشانه‌هايي از عادي‌سازي روابط رياض و تل‌آويو واكنش نشان داد و گفت، تصميم رياض براي گشودن حريم هوايي به روي شركت‌هاي هواپيمايي (از جمله شركت‌هاي اسراييلي) به معناي گامي به سوي عادي‌سازي روابط (با رژيم صهيونيستي) نيست. بنا بر گزارش چهارشنبه يورونيوز، جانشين نماينده عربستان سعودي در سازمان ملل كه در نشست ماهانه شوراي امنيت سخنراني مي‌كرد، تصريح كرد: «تصميمِ صدور اجازه استفاده از حريم هوايي ما به همه شركت‌هاي هواپيمايي در راستاي تعهدات بين‌المللي‌مان است.» العتيق همچنين تاكيد كرد، موضع عربستان سعودي در خصوص ايستادگي در كنار مردم فلسطين همچنان پابرجاست و بازگشايي حريم هوايي به روي تل‌آويو اين موضع را تغيير نخواهد داد. همزمان با سفر اخير «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا به منطقه، عربستان سعودي رسما اعلام كرد كه حريم هوايي خود را به روي هواپيماهاي صهيونيستي گشوده است. لذا «يايير لاپيد» نخست‌وزير پيشبرد امور رژيم صهيونيستي در اين باره ادعا كرد، اين اقدام عربستان، گام نخست، براي عادي‌سازي روابط با رياض به شمار مي‌آيد.


واشنگتن خواهان تمديد آتش‌بس يمن براي دوره طولاني‌تري است
سفير امريكا در يمن در ديدار با فرستاده سازمان ملل خواهان تمديد آتش‌بس براي دوره طولاني‌تري شد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آناتولي، استيون فاگين، سفير امريكا در يمن گفت: دوشنبه در نشستي با هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به يمن و همتايان ديپلمات در رياض شركت كردم. ما در اين نشست بر حمايت خود از تلاش‌هاي سازمان ملل و اهميت آتش‌بس تاكيد كرديم. وي گفت: «ما از طرف‌هاي يمني خواستيم به تعهدات خود به موجب آتش‌بس عمل كرده و آتش‌بس براي دوره طولاني‌تري تمديد شود.» پيش از اين وزارت خارجه امريكا از سفر تيم ليندركينگ، فرستاده امريكا به يمن به رياض و اردن با هدف ادامه تلاش‌ها براي تمديد آتش‌بس به مدت طولاني‌تر با هماهنگي گروندبرگ خبر داده بود. پنجشنبه گروندبرگ اعلام كرد كه تماس‌هاي فشرده‌اي براي تمديد آتش‌بس برقرار كرده است. از جمله بندهاي آتش‌بس توقف درگيري‌ها، بازگشايي بندر الحديده، ازسرگيري فعاليت فرودگاه صنعا و بازگشايي مسيرها در تعز  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون