• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5267 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۸ مرداد

هفتادوهشت

نگار مفيد

اعداد مي‌توانند تصور خوبي از روزهاي رفته و آمده به ما بدهند. مي‌توانند يادمان بيندازند كه اگر «خندوانه» فقط هفتاد و هشت قسمت ديگر به زندگي ادامه دهد، تعداد قسمت‌هاي برنامه به عدد هزار مي‌رسد و عدد هزار، يكي از بهترين اتفاق‌ها در برنامه‌سازي است. هزار قسمت فرصت معاشرت با مخاطب، فرصت بيان صحبت‌هاي متفاوت و فرصت مواجهه‌اي عقلاني با رويدادهاي احساسي اتفاق كمي نيست؛ آن‌هم در روزگاري كه ماندگاري برنامه‌هاي توليدشده، به عدد 30 هم نمي‌رسد. 
درست است كه ماندگاري برنامه‌ها به همراهي مسوولان و مخاطب بستگي دارد و اين همراهي دوجانبه، يكي از اصول لازم براي برنامه‌سازي در ايران است اما كفايت نمي‌كند. اين همراهي، مي‌تواند نشانه‌اي از هوش دست‌اندركاران و ظرفيت برنامه‌اي باشد كه به نيازهاي مخاطب توجه مي‌كند و حرف دل بيننده را در زمانه سخت به زبان مي‌آورد. حالا درست است كه گاهي بايد به دل مسوولان راه آمد و گاهي نيازهاي مخاطب را در اولويت قرار داد، اما در اين مسير پرپيچ و خم، با تصميم‌گيري هر لحظه‌ درباره جزييات بي‌شماري كه در توليد برنامه نقش دارد، مهم اين ا‌ست كه برنامه‌ساز احترام به مخاطب را از ياد نبرد. اين احترام به مخاطب، در واقع كليد ماندگاري «خندوانه» است. 
كم‌فروشي در كار نيست؛ حتي وله‌هاي ميان‌برنامه هم فكر شده‌اند و بيننده را به لبخند وامي‌دارند. موسيقي دلنشين و خوش‌انرژي براي تمام لحظات برنامه ساخته شده و ايده‌هاي پرتعدادي كه گاهي به بهترين حالت اجرايي مي‌شوند و گاهي در اجرا از دست مي‌روند اما از تلاش دست‌اندركاران كم نمي‌شود. اين موقعيت براي كمتر برنامه‌سازي ايجاد مي‌شود كه بتواند در همهمه و شلوغي كارهاي پراضطراب، تمام ايده‌ها را به بهترين شكل به اجرا برساند. اما «خندوانه»، بعد از 922 قسمت، نشان داده كه كفه ترازوي ايده‌هاي درخشان و اجراي مناسب و احترام به مخاطبش، سنگين‌تر از انتقادهايش بوده و به همين دليل است كه تا اينجا به راه خود ادامه داده است.
اين ترازو، فقط در صورتي به اين تعادل استثنايي مي‌رسد كه مطمئن باشيم تمام دست‌اندركاران برنامه، تمام تيم‌هاي درگير، تمام شركت‌كنندگان و مهمانان، به خوبي نقش خودشان را شناخته‌اند و به سليقه بيننده در خانه احترام مي‌گذارند. براي همين است كه بهترين پايان‌بندي براي فصل هشتم «خندوانه»، خسته نباشيد گفتن به تمام دست‌اندركاران برنامه‌اي است كه 922 قسمت از مسير پرپيچ و خم گذشته‌اند و فقط هفتاد و هشت قسمت تا عدد جادويي هزار فاصله دارند. اميد كه جشن قسمت هزارم را هم در همين استوديوي رنگارنگ جشن بگيرند و تعادل ترازوي‌شان ازدست نرود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون