• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5268 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۹ مرداد

انتقاد نماينده مجلس از رفع نشدن مشكلات در نظام سلامت

وجود مافيا در بازار دارويي

گروه اجتماعي| نماينده رشت در مجلس با ابراز نگراني از تعارض منافع مشهود در سازمان غذا و دارو، از وزير بهداشت خواست براي پاكسازي سازمان غذا و دارو اقدام كند. 
محمدرضا احمدي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با انتقاد از عملكرد سازمان غذا و دارو گفت: «تعارض منافع در سازمان غذا و دارو وجود دارد، وقتي رييس سازمان غذا و دارو همزمان عضو هيات‌مديره يك شركت دارويي مي‌شود، چيزي جز تعارض منافع نيست؛ اينكه افرادي با داشتن منافعي در شركتي، مسووليت داشته باشند تعارض منافع و خلاف قانون است. باندهايي در سازمان غذا و دارو هستند و بايد ‌پاكسازي شوند. در همين رابطه هم به وزير بهداشت تذكر داده‌ايم تا زودتر نسبت به پاكسازي در اين سازمان اقدام كند. مافيا در بازار دارو وجود دارد، اگر مافياي دارو در بازار دارو نبود، جاهايي همچون ناصرخسرو هم وجود نداشت. خيلي از داروها در داروخانه‌ها پيدا نمي‌شود، اما سر از بازار آزاد با قيمت گزاف در مي‌آورد؛ اينها نشان از وجود باندي در حوزه دارو است.»
انتقاد اين نماينده مجلس از تعارض منافع در سازمان غذا و دارو در حالي است كه قانون تعارض منافع هنوز در كشور ابلاغ نشده و در دستگاه‌هاي دولتي غير از وزارت بهداشت هم مصداق‌هايي از تعارض منافع وجود دارد. تا امروز تعدادي از مسوولان نظام سلامت، مسووليت‌ها و اختياراتي خارج از وظايف سازماني و دولتي و ستادي خود داشته‌اند كه شائبه‌هايي در مورد بهره‌مندي از رانت دولتي را پيرامون فعاليت‌هاي‌شان رقم زده است. برخي مسوولان سازمان غذا و دارو يا وزراي بهداشت اسبق و سابق، همزمان با مسووليت ستادي خود، سهامدار در شركت‌هاي دارويي و بيمارستان‌ها، صاحب داروخانه يا عهده‌دار مسووليت‌هايي در اتحاديه‌هاي توليد يا واردات دارو بوده‌اند. حداقل در دو دهه گذشته، وزارت بهداشت از آن دست وزارتخانه‌هايي بوده كه برخي مديرانش به دليل حضور همزمان در مناصب دولتي و مديريت و صاحب اختياري در بخش خصوصي، شائبه سوءاستفاده از امتيازات دولتي را دامن زده‌اند. در دوره وزارت سعيد نمكي، قرارگاهي براي مبارزه با مافياي دارو و فساد دارو با دستور وزير تشكيل شد كه تا مدتي هم جلسات هفتگي داشت و گزارش‌هاي علني منتشر مي‌كرد اما بعد از مدتي درباره فعاليت اين قرارگاه و نتايج به دست آماده از فعاليت مافياي دارو، سكوت برقرار شد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون