• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5269 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ مرداد

روي خط خبر

محمدرضا عارف در پيامي  به مناسبت سيل اخير مطرح كرد
پرهيز از تداخل وظايف نهادهاي درگير در موضوع مربوط به سيل

محمدرضا عارف رييس بنياد اميد ايرانيان و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيامي به مناسبت سيل اخير كه در صفحه اينستاگرام خود منتشر كرد، ضمن تسليت به بازماندگان اين حادثه تلخ و تاكيد بر توجه به سند آمايش سرزمين و رعايت مفاد آن در برنامه‌ريزي‌ها، حركت در چارچوب وظايف سازماني و پرهيز از تداخل وظايف نهادهاي درگير در موضوع مربوط به سيل و نيز عمل صادقانه و از روي خلوص نيت و پرهيز جدي از مچ‌گيري و تسويه حساب‌هاي گروهي در زمان وقوع بحران را مورد توجه مسوولان مربوطه قرار داد. متن اين پيام به شرح زير است: «سيل مهيب و ويرانگري كه طي روزهاي گذشته بخش‌هاي وسيعي از كشور را دربرگرفته است باعث از دست دادن تعدادي از هموطنان عزيزمان شد كه هم خانواده‌هاي آنان و هم ملت ايران را داغدار كرد، ضمن تسليت به بازماندگان محترم و مردم كشور عزيزم براي مصدومان اين حادثه نيز آرزوي شفاي عاجل از درگاه خداوند متعال دارم. اين سيل عظيم كه ناشي از تغييرات اقليمي در كشور است بار ديگر لزوم توجه به سند آمايش سرزمين و رعايت مفاد آن در برنامه‌ريزي‌ها را گوشزد كرد. همچنين قانونمداري و رعايت آن در ساخت و سازها در كل كشور به خصوص در مجاورت با رودخانه‌ها موضوعي است كه هم مردم فهيم ايران بايد نسبت به آن توجه جدي داشته باشند و هم مسوولان مربوطه مراقبت‌هاي لازم را به عمل آورند.


دو وجه سياسي و معنوي در الگوي اسلامي -ايراني پيشرفت
واعظ‌زاده كه در جمع اعضاي دو انديشكده معنويت و سياست سخن مي‌گفت درخصوص توجه الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت به معنويت گفت: برخلاف ساختارهاي معمول برنامه‌ريزي، در مركز الگو، انديشكده مستقلي با عنوان انديشكده معنويت تاسيس شده تا هم مفهوم معنويت را تبيين كند و هم رابطه آن را با ساير بخش‌ها، ترسيم كند. به گزارش دفتر ارتباطات مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت رييس شوراي عالي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت درباره چيستي معنويت توضيح داد: عده‌اي امور غيرمحسوس را معنوي مي‌دانند، بعضي‌ها هم قواعد علوم تجربي را معنوي مي‌دانند. بعضي ديگر از متفكرين، گوهر و ذات اشيا را غيرمادي مي‌دانند؛ اما آنچه مسلم است ذوات مادي لزوما معنوي نيست. شايد بتوان گفت معنويت از شناخت بالاتر است؛ معنويت باور به حقايق غير‌مادي عالي (غيب) است. به عبارتي مي‌توان گفت، معنويت باور به غيب است. اين باور ممكن است به عنوان پارادايم بر علم و فكر و همين‌طور بر زندگي فردي و اجتماعي اثرگذار باشد. در مباحث الگو به دنبال شناخت چنين رابطه‌اي بين معنويت و ديگر حوزه‌ها هستيم. به همين دليل در گزاره‌هاي مختلفي پيش‌نويس از سند الگو، از مفاهيمي چون اقتصاد معنوي و امثال آن استفاده شده است. واعظ‌زاده در بخش پاياني بيانات خود اظهار داشت: خوشبختانه انديشكده‌هاي سياست و معنويت قدم‌هاي خوبي را در حوزه مشترك برداشته‌اند. تبيين تاثير معنويت بر زندگي و زمينه‌هاي مختلفي از اين نوع، وجه تمايز سند الگو با ديگر اسناد فرادستي است. در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر آذربايجاني رييس انديشكده معنويت اظهار داشت: معنويت مستلزم نوعي فراروي از نگاه مادي و خودخواهي در ابعاد بينشي، گرايشي و كنشي است كه سمت و سوي آن توحيدي و خدامحوري است. نگاه به غيب و لايه‌هاي ملكوتي، بخش مهمي از معنويت است. آيه 84 سوره زخرف (هُوالذي فِي السماءِ األهٌ و فِي الارضِ األهٍ و هُوالحكيمُ العليمُ و آيه 3 سوره حديد (هُوالاولُ والاخِرُ والظاهِرُ والباطِنُ و هُو بِكلِّ شي عليمٌ) ترسيم‌گر معنويت توحيدي است.  رييس انديشكده معنويت، در انتهاي بحث خود اظهار داشت: رابطه سياست با معنويت در چارچوب دين يك نظريه جدي است. شعار نه ‌شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي هم يك نظريه معنوي است كه در سياست و الهيات سياسي قابل اشراب است. نظريه ولايت فقيه هم كه محور الهيات سياسي است، به قدرت بر پايه راي و پذيرش مردم مشروعيت مي‌بخشد. صدرا رييس انديشكده سياست نيز در سخناني با اشاره به اينكه معنويت به مثابه ركن اصلي الگو و گفتمان پيشرفت است، گفت درباره جنس و ماهيت معنويت بحث فراواني است ولي جنس معنويت مورد نظر الگو از نوع زاهد شب و شير روز است كه در اخلاق متجلي مي‌شود. در حال حاضر پيش‌نويس سند الگو توليد شده و در تدابير به جنبه‌هاي كمي و كيفي معنويت توجه لازم مبذول شده است؛ در عين حال در فرصتي كه پيش آمده است، مي‌توان با نگاه عميق‌تري به مقوله همراهي معنويت و سياست نظر افكند. 

درگيري بين مرزباني ايران  و طالبان در مرز شهرستان هيرمند
تسنيم| فرماندار هيرمند در شمال سيستان و بلوچستان گفت: روز گذشته بين نيروهاي مرزباني ايران و گروه طالبان در منطقه شغالك در مرز شهرستان هيرمند درگيري ايجاد شده است. ميثم برازنده اظهار داشت: اين درگيري بين نيروهاي مرزباني و گروه طالبان همچنان ادامه دارد. فرماندار هيرمند در رابطه با تلفات اين درگيري گفت: موضوع در دست بررسي است. برخي اخبار رسيده حاكي است كه اين درگيري بعد از تلاش برخي نيروهاي طالبان براي افراشتن پرچم طالبان در منطقه‌اي كه خاك افغانستان نبوده، رخ داده است. در حال حاضر درگيري‌ها متوقف شده است. در اين درگيري‌ها نيروهاي طالبان گلوله‌هايي به سمت منازل حاشيه شرقي شهر دوست‌محمد شليك كرده‌اند و حجم آتش بين دو طرف براي دقايقي تشديد شده است. برخي منابع افغانستاني مدعي شده‌اند كه در اين درگيري يك نفر از طالبان كشته و يك تن ديگر زخمي‌ شده‌ ‌اندكه منابع مستقل چنين موضوعي را تاكنون تاييد نكرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون