• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5269 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ مرداد

خبرخوان

يارانه نقدي كي حذف مي‌شود؟

احسان اركاني، نماينده مجلس گفت: نتيجه آخرين صحبت‌هاي ما با دولت اين بود كه هنوز زيرساخت كالابرگ وجود ندارد و فعلا ناچاريم پرداخت يارانه به صورت نقدي را ادامه دهيم. دولت همچنين در لايحه‌اي كه به مجلس ارسال كرد درخواست داشت كه كلمه شهريور ۱۴۰۰ از مصوبه ارز ترجيحي حذف شود؛ زيرا افزايش قيمت‌ها فشاري ايجاد كرده كه ديگر امكان تامين كالاهاي اساسي با قيمت‌هاي شهريور ۱۴۰۰ وجود ندارد.


از اين يك ميليون و ۸۰۰ هزار نفر خبري نيست!
با وجود اينكه شركت سپرده‌گذاري مركزي طي چند مرحله از مشمولان سهام عدالت دعوت كرده براي دريافت سود اطلاعات خود را ثبت كنند، همچنان و بعد از سه دوره فراخوان، حدود يك ميليون و ۸۰۰ هزار مشمول اقدام به ثبت اطلاعات و دريافت سود خود نكرده‌اند. بر اين اساس تا اواسط خرداد ماه، دو مرحله پرداخت سود به‌ جاماندگان سهام عدالت انجام شد، در مرحله اول و دوم به ترتيب ۳۰۷ و ۲۰۰ هزار نفر مشكل شباي بانكي معتبر خود را برطرف و سودهاي سنواتي سال‌هاي ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دريافت كردند. در مرحله سوم كه اوايل مرداد ماه صورت گرفت، مجموعا حدود ۱۷۷ هزار تراكنش بانكي انجام شد كه از اين تعداد حدود ۸۶ هزار مربوط به سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ و حدود ۹۱ هزار ركورد هم مربوط به عملكرد سال ۱۳۹۹ شركت‌هاي سهام عدالت بود. ارزش اين پرداخت‌ها براي سال ۱۳۹۸، بيش از ۱۴ ميليارد تومان و براي سال ۱۳۹۹ بيش از ۵۴ ميليارد تومان بود. يعني در مرحله سوم مجموعا بيش از ۶۸ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان به حساب بيش از ۹۱ هزار نفر مشمولان واريز شده است.


آغاز معاملات توافقي ارز  با قيمت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان
اواخر خرداد ماه بود كه بانك مركزي براي ساماندهي بازار ارز در تعامل با كانون صرافي‌ها، صرافي‌هاي معتبر و صادركنندگان به اين جمع‌بندي رسيد كه بازار توافقي عرضه و تقاضا راه‌اندازي شود. سپس امكان معاملات توافقي ارز در صرافي‌ها و بازار متشكل ارزي فراهم شد. روز (يكشنبه، نهم مرداد ماه) در آغاز به كار فعاليت بازار توافقي بازار ارز، دلار با قيمت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان و با حجم ۶۰ هزار معامله شد. معاملات توافقي دلار در روز (شنبه، هفتم مرداد ماه) كار خود را با ۳۰ هزار و ۳۳۸ تومان شروع و با نرخ ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان به پايان رساند. حجم معاملات دلار توافقي در پايان روز گذشته ۹ هزار و ۲۴۸ بود.


قيمت سيمان كاهش يافت
بررسي بازار سيمان از كاهش قيمت‌ها در اين بازار حكايت دارد به ‌طوري كه هر پاكت سيمان تيپ ۲ آبيك از ۴۹ هزار تومان در هفته‌هاي گذشته به ۴۷ هزار تومان رسيده است و هر پاكت سيمان تيپ ۲ فارس نو نيز از ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان در هفته‌هاي گذشته به ۵۰ هزار تومان رسيده است. قيمت سيمان‌هاي تيپ ۵ در اين بين در هفته‌هاي اخير كاهش چشمگيري داشته است، به ‌طوري كه هر پاكت سيمان تيپ ۵ تهران از ۶۸ هزار تومان در هفته‌هاي گذشته به ۵۲ هزار تومان رسيده است و سيمان تيپ ۱ آبيك در بازار ۵۱ هزار تومان قيمت دارد. مديركل دفتر صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در‌خصوص قيمت اصلي اين كالاي اساسي گفت: با در‌نظر گرفتن ۹درصد ارزش افزوده و ۱۰درصد هزينه حمل و نقل و ۱۵درصد نرخ سود قيمت فعلي هر كيسه سيمان در بازار براي مصرف‌كننده بايد كمتر از ۵۰ هزار تومان باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون