• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5270 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۱ مرداد

گذري به موسيقي آييني در روزهاي محرم

از نواخاني موذن‌زاده اردبيلي تا «نواحي اشك»

اين روزها مصادف است با عزاداري‌هاي محرم؛ در اين ايام موسيقي سوگ بيش از هر چيز خودنمايي مي‌كند؛ صفحه موسيقي روزنامه اعتماد هفته آينده به ‌طور ويژه به اين موضوع خواهد پرداخت. در اين بخش خبرهاي مرتبط با عزاداري‌هاي محرم در حوزه موسيقي را مرور مي‌كنيم.
«عاشورا شعري»  با نواخاني موذن‌زاده اردبيلي
آلبوم «عاشورا شعري» از جمله مجموعه‌هاي معتبر در حوزه موسيقي و نواهاي مرتبط با سوگواري ايام محرم است. اين آلبوم يك دهه قبل توسط مركز موسيقي با تدوين و اجراي اصغر فردي در قالب اثري دو زبانه به زبان‌هاي تركي آذربايجاني و فارسي با نواخواني زنده‌ياد سليم موذن‌زاده اردبيلي و صداي مرحوم سيدمحمدحسين شهريار پيش روي شنوندگان قرار گرفت. در اين آلبوم كه بخش‌هايي از آن از موسيقي متن فيلم «آوار» اثر ناصر چشم‌آذر صورت گرفته حسن كسايي نوازنده ني و نعيم الاحمد نوازندگي فلوت عربي را به عهده داشتند. به نقل از خبرگزاري مهر، «مدح عربي امام حسين(ع)» با اجراي مرحوم سليم موذن‌زاده، «مقدمه در پيرامون ادبيات رثايي آذربايجان»، «مرثيه‌اي از استاد شهريار» با صداي شاعر و نواي مرحوم سليم موذن‌زاده، «شباهنگ» با شعري از مرحوم ميرزا عبدالرحيم هندي، شعر رثايي از استاد شهريار با صداي مرحوم سليم موذن‌زاده، «شعر رثايي» از ميرزا عبدالرحيم هنري، غزل نوحه فارسي «كاروان كربلا» از مرحوم شهريار با صداي مرحوم سليم موذن‌زاده، «شعر رثايي» از حالي اردبيلي، نوحه استاد سليم موذن‌زاده، «شعر رثايي» از ثريا، «شعر رثايي فارسي بخواب اصغر» با صداي استاد شهريار، ابياتي از مثنوي «آتشكده» اثر ميرزا محمدتقي حجت‌الاسلام (نير تبريزي)، غزل نوحه اثر واقف سرابي و روضه‌خواني استاد سليم موذن‌زاده از جمله قطعاتي هستند كه در اين آلبوم عاشورايي پيش روي مخاطبان قرار گرفته‌اند.
قطعه  «اشك عزا»
ايسنا هم خبر از انتشار «اشك عزا» داده است، اولين قطعه از قطعات دهگانه آلبوم «نواحي اشك ۲» كه به صورت صوتي و نماهنگ منتشر شد. اين قطعه در دستگاه شور با خوانندگي متين رضواني‌پور و تنظيم آرمان مهربان به ثمر رسيده است. طراحي گرافيك اين اثر را انوشيروان ماني به عهده داشته است. هدف از توليد اين آلبوم بازسازي نواهاي مذهبي ـ آييني مرتبط با واقعه عاشورا و ارج‌گذاري به هنر اصيل آواز خواني مبتني بر رديف آوازي موسيقي دستگاهي ايران است. در همين راستا آلبوم «نواحي اشك ۱» در ماه محرم سال گذشته توليد شد و آلبوم «نواحي اشك ۲» به مناسبت ماه محرم امسال در دست توليد است. اين آلبوم شامل ۱۰ قطعه اشك عزا، اين دل تنگم عقده‌ها دارد، ‌اي سپرده در خرابه جان، ساقي لب تشنگان، طفلان مسلم، حضرت قاسم(ع)، حضرت علي اصغر(ع)، شه‌زاده اكبر(ع)، حضرت ابالفضل(ع) و عزيمت به شام است. آلبوم «نواحي اشك ۲» به صورت صوتي و كليپ در روزهاي اول تا دهم محرم، گام به گام به صورت مجازي و عمومي انتشار خواهد يافت و پس از دهه اول محرم به صورت آلبوم در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون