• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5270 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۱ مرداد

رييس پژوهشكده سوانح طبيعي:

مسبباني كه از ليست مقصران متروپل حذف شدند!

رييس پژوهشكده سوانح طبيعي كمرنگ شدن اخلاق مهندسي و فرهنگ‌سازي را از دلايل ريزش ساختمان متروپل نام برد و گفت: در حوزه دانش‌بنيان‌ها نياز به ارايه فناوري‌هاي پيشرفته و بسيار پيچيده نداريم، بلكه نياز به ارايه راهكارهاي مديريت و قرار دادن اركان مديريت در جاي درست و ثابت خود هستيم.
سيد اميرحسين گركاني افزود: با توجه به تغيير اقليم و گسترش شهرنشيني، كشورها در معرض سوانح طبيعي قرار دارند و بعد از زلزله ژاپن كه همراه با سيل و مخاطرات ناشي از نيروگاه هسته‌اي ايجاد شد، كشورها نگاه چندبعدي به اين مخاطره
 دارند.
او با بيان اينكه در اين زمينه نياز است تا ايمني را ارتقا دهيم و از دارايي‌ها و محيط زيست با رويكرد افزايش تاب‌آوري حفاظت شود، اظهار كرد: مشكل ما در برخورد با مخاطرات اسناد نيست؛ چراكه در اين زمينه بيش از ۷۰۰ هزار صفحه درباره استانداردهاي مراكز حساس چون بيمارستان‌ها داريم، بلكه مشكل ما نبود درك صحيح از خطر است كه نياز به سرمايه‌گذاري و ارتقاي فرهنگ در اين زمينه داريم.
گركاني به فاجعه فرو ريختن ساختمان متروپل اشاره كرد و يادآور شد: من بر اين باورم كه اين ريزش يك حادثه و افزايش بارهاي ثقلي نبوده، بلكه به دليل فرو ريختن اخلاق مهندسي است و در حوزه فرآيندها بسياري از موارد را از ياد برده‌ايم.
رييس پژوهشكده سوانح طبيعي با اشاره به ليست مسببين حادثه متروپل خاطرنشان كرد: در اين ليست نام خيلي‌ها از جمله كسي كه از دانشگاه مدرك گرفته است تا مسوولان و فرهنگ‌سازان در اين ليست وجود ندارد و اينها نيز از مسببان اين حادثه هستند.
او با تاكيد بر ضرورت حضور مردم به عنوان ناظر در پروژه‌هاي عمراني يادآور شد: مادر حوزه دانش‌بنيان‌ها نياز به ارايه فناوري‌هاي پيشرفته و بسيار پيچيده نداريم، بلكه نياز به ارايه راهكارهاي مديريت و قرار دادن اركان مديريت در جاي ثابت خود هستيم.
رييس پژوهشكده سوانح طبيعي خاطرنشان كرد: بر اساس اعلام سازمان ملل در صورتي كه در حوزه تاب‌آوري يك دلار سرمايه‌گذاري شود معادل ۱۰ دلار جلوي زيان‌هاي ناشي از مخاطرات گرفته مي‌شود و در صورتي كه در زمينه مديريت ريسك يك دلار سرمايه‌گذاري شود به ميزان ۱۵ دلار از وارد شدن خسارات جلوگيري شده است.
او عدم يكپارچگي در مديريت ريسك را از بزرگ‌ترين چالش‌هاي كشور در رويارويي با مخاطرات طبيعي نام برد و يادآور شد: در زلزله ۱۹۸۵ مكزيك ۳۰ هزار نفر كشته شدند و اين ميزان در زلزله ۱۹۹۱ به ۹۸ نفر رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون