• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5271 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۲ مرداد

چرا مرگ الظواهري مهم است؟

سيد احمد موسوي مبلغ

خبر كشته شدن ايمن الظواهري توسط امريكا در كابل به دلايل زير فوق‌العاده حايز اهميت است.
۱. اين اتفاق نشان داد كه امريكا در افغانستان و در كابل حضور قوي و قابل توجه دارد اين حضور كه عمدتا رنگ استخباراتي به خود گرفته به گونه‌اي است كه هر تحرك ريز و درشتي را رصد مي‌كند و در صورت نياز به اقدام نظامي، اين اتفاق نيز مي‌افتد. بنابراين هركسي كه در حال انكار حضور امريكا در افغانستان است، في‌الواقع در حال اغفال افكار عمومي و نيز اغفال همسايگان افغانستان است.
۲. رهبران و نيروهاي القاعده و همچنين تروريست‌هاي مختلف ديگري در پوشش‌هاي گوناگون، در عالي‌ترين سطح ممكن در افغانستان حضور و فعاليت دارند و امكان ندارد كه اين فعاليت‌ها، بدون هماهنگي كامل طالبان صورت پذيرد. شبكه حقاني كه بخش عمده نيروهاي استخبارات طالبان را در كنترل دارد، با همكاري‌ اي‌اس‌اي، بر جزييات فعاليت‌هاي مختلف در جاي جاي افغانستان مسلط هستند و منطق‌پذير نيست كه بگوييم آدمي در قواره ايمن الظواهري بدون حمايت‌هاي امنيتي طالبان در منطقه فوق امنيتي شيرپور كابل زندگي مي‌كرده است.
۳. هماهنگي امنيتي و استخباراتي بسيار پيچيده‌اي ميان طالبان و امريكا وجود دارد. شبكه‌ حقاني از جمله بخش‌هاي مهم طالبان بود كه با سازمان سيا همكاري داشت. به همين دليل، كشورهاي همسايه افغانستان كه رقباي امريكا به حساب مي‌آيند، عمدتا بر سر جناح رقيب شبكه حقاني حساب باز كرده و تعامل خود با اين گروه را در چنين فضايي تعريف كرده بودند. طالبان در پنجشير خواستار تخليه يك روستا شدند. آنگونه كه از قرائن پيداست، بسياري از اين كشورها تصور مي‌كردند كه رابطه جناح ميانه رو طالبان با امريكا در حد يك رابطه سياسي و ديپلماتيك است و چون اين جناح، ظرافت‌هاي ديپلماتيك را درك مي‌كند و حساب منفعت و ضرر را مي‌فهمد و قصدشان هم حكومت كردن بر افغانستان است، در صورتي كه منافع‌شان از سوي كشورهاي همسايه تامين شود، آمادگي دارند تا از دامن امريكا خارج شوند. اما در واقعه ترور الظواهري كه تحت حمايت شبكه حقاني قرار داشت، انگشت اتهام همكاري با سازمان سيا به سوي همان جناح معتدل اشاره رفته و از وضعيت پيش رو مي‌توان استنباط كرد كه حتي همان جناح مثلا معتدل طالبان هم رابطه استخباراتي وثيقي با امريكا دارند و تحت هيچ شرايطي از دامن امريكا خارج نخواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون