• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5271 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۲ مرداد

رييس‌جمهور سابق بوليوي از فوتبال چه مي‌خواهد؟

كوپا اوو، ميتينگ سياسي مورالس

سياست و فوتبال سال‌هاست در امريكاي جنوبي با هم مخلوط شده‌اند، اما شايد نه تا اين حد. قرار است مسابقاتي تحت عنوان «كوپا اوو» كه يك تورنمنت بين‌المللي در رده جوانان است و توسط اوو مورالس رييس‌جمهور سابق بوليوي ترتيب داده و به نام او نامگذاري شده در مناطق استوايي كوكا در اين كشور برگزار شود. 
اين تورنمنت از نظر مخالفان مورالس به يك ميتينگ سياسي تشبيه شده و آنها با شكايت به فدراسيون فوتبال بوليوي مبني بر اينكه اجازه دخالت سياست در فوتبال داده شده، مسابقاتي كه نام مورالس را يدك مي‌كشد را زير سوال بردند. 
مورالس گفته هدف از برگزاري اين مسابقات حمايت از فوتبال و نزديكي كشورهاي همسايه است. شش تيم از بوليوي و شش تيم ديگر از سراسر قاره امريكا در اين مسابقات شركت مي‌كنند. 
مورالس عاشق فوتبال است. زماني كه رييس‌جمهور بود در دهه پنجم زندگي‌اش بازي در ليگ برتر بوليوي را تجربه كرد. او با رونمايي از زمين‌هاي مصنوعي جديد در سراسر كشور به ترويج اين ورزش پرداخت، اما با برگزاري كوپا اوو مخالفان مي‌گويند او دنبال چيزهاي بيشتري از عشق به فوتبال است. 
در صحنه سياسي بوليوي مورالس يك شخصيت مهم اما كمرنگ است. او اگرچه رهبر حزب حاكم Movimiento al Socialismo به اختصار (MAS) به معناي حركت به سوي سوسياليسم است اما ديگر مستقيما در دولت دخالت ندارد. ولي او همچنان از حمايت قاطع برخي از بخش‌هاي جامعه به ويژه توليد‌كنندگان كوكا در منطقه چاپاره برخوردار است اما ديگر مانند گذشته محبوبيت ندارد. كوكا به هر يك از چهار گياه زراعي موجود در خانواده اريتروكسيلاسه (Erythroxylaceae) و بومي غرب امريكاي جنوبي گفته مي‌شود. اين گياهان به دليل دارا بودن تركيب آلكالوئيدي كوكايين مورد توجه هستند. اين گياهان را در كشورهاي پرو، آرژانتين، كلمبيا، بوليوي و اكوادور كشت مي‌كنند.
انحصارطلبي او در قدرت كه ۱۴ سال به طول كشيد و سرپيچي از نتايج همه‌پرسي در مورد اينكه آيا او مي‌تواند نامحدود در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كند باعث شد او به شخصيتي تفرقه‌برانگيز در بوليوي و حتي حزب خودش تبديل شود. 
مورالس در انتخابات سال ۲۰۱۹ پيروز شد اما مخالفان او را به تقلب متهم كردند و بعد از تبديل شدن كشور به صحنه تجمع اعتراضات درنهايت ارتش مورالس را مجبور به استعفا كرد. يك سال بعد و پس از آشفتگي زياد در كشور حزب مورالس با يك نامزد ديگر برنده انتخابات شد و مورالس از تبعيد در آرژانتين برگشت. 
خيلي‌ها كه او را يكي از نامزدهاي انتخابات سال ۲۰۲۵ معرفي كرده‌اند مي‌گويند اين مسابقات آخرين تلاش او براي حفظ نام خود در رقابت انتخاباتي است. اعضاي اپوزيسيون تهديد كردند اگر فدراسيون بوليوي از اين مسابقات منصرف نشود به فيفا شكايت خواهند كرد. فدراسيون بوليوي تاكيد كرده است كه از مسابقات حمايت نمي‌كند و تنها داور و تجهيزات دراختيار برگزار‌كنندگان قرار مي‌دهد. 
مخالفان همچنين بودجه مسابقات و تصميم براي برگزاري آن در منطقه چاپاره را زير سوال برده‌اند. اين منطقه، منطقه قرمز قاچاق مواد مخدر در بوليوي است. آنها در نامه به تيم‌هاي شركت‌كننده گفته‌اند با حضور در اين مسابقات آبروي خود را نبرند و مورالس را با اسكوبار مقايسه كرده‌اند. در نامه آمده: «اوو تيم‌ها را براي بازي به حياط پشتي خانه‌اش آورده.»
برگزاركنندگان با امتناع از عوض كردن نام مسابقات گفتند هزينه رقابت‌ها از طريق اسپانسرها و شش فدراسيون مناطق استوايي و اتحاديه پرورش‌دهندگان كوكا تامين شده. چاپاره يعني جايي كه مورالس در آن زندگي مي‌كند و از حمايت قوي افراد آن منطقه برخوردار است يكي از دو منطقه اصلي پرورش كوكا در بوليوي است و اغلب يك ايالت در ايالت توصيف مي‌شود. جايي كه اولين مراجع اتحاديه‌هاي جهاني كوكا در آنجا هستند. 
اين همان نقطه‌اي است كه مورالس به عنوان رهبر اتحاديه به شهرت سياسي رسيد. در زماني كه دولت بوليوي هنوز جنگ عليه مواد مخدر به رهبري ايالات متحده را دنبال مي‌كرد با راه‌اندازي تظاهرات عمدتا خشونت‌آميز عليه ممنوعيت كشت كوكا نامي براي خودش دست و پا كرد. 
او پس از به قدرت رسيدن آژانس مبارزه با مواد مخدر ايالات متحده را بيرون و مقدار مشخصي از كشت كوكا را قانوني اعلام كرد. بعد از اين خشونت كاهش يافت و توسعه به مكان‌هايي كه قبلا به حاشيه رانده شده بودند رسيد ولي هنوز ترديدها در مورد اينكه سرنوشت كوكاي توليد شده چه مي‌شود وجود دارد. 
در ماه‌هاي اخير تجارت مواد مخدر دايما در تيتر اخبار بوده همراه با موجي از پرونده‌هاي فساد در سطوح بالا، قتل و كشف مواد مخدر آن هم در نقاطي نزديك به محل برگزاري مسابقات كوپا اوو.  در واكنش به انتقادات چند تيم انصراف دادند اما سازمان‌دهندگان آنها را با تيم‌هاي ديگر جانشين كرده‌اند. در همين حال مورالس از مخالفانش براي اين همه تبليغات رايگان تشكر كرد. او گفت: «بدون هيچ تلاشي كوپا اوو به فيفا هم راه يافت.»منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون