• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5274 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ مرداد

رييس سازمان مدارس غيردولتي در پاسخ به «اعتماد»:

مدارس غيراستاندارد تعطيل خواهند شد

رامتين نفوتي‌نژاد

وزيرآموزش در مراسم اختتاميه دهمين دوره مجلس دانش‌آموزي كه روز دوشنبه در اردوگاه باهنر برگزار شد با بيان اينكه دولت در اين برهه شعار مردمي‌سازي را سرلوحه كارش قرار داده خطاب به نمايندگان مجلس دانش‌آموزي گفت: «مجالس جوانان با موضوعات و انگيزه‌هاي مختلف در دنيا به تدريج شكل گرفته‌اند و بيش از ۱۱۰ كشور چنين مجالسي با كاركردهاي مختلف دارند. شما جوانان براي دستيابي به هدف تمدن نوين اسلامي، پيشران هستيد. وقتي شما به سرمايه اجتماعي تبديل مي‌شويد بايد برخي رفتارهاي گذشته‌تان را كنار گذاشته و از كلام و رفتار خود مراقبت كنيد و حرف‌هاي سنجيده‌تر بزنيد.»
در حاشيه اين مراسم، خبرنگار «اعتماد» با اصغر باقرزاده؛ معاون پرورشي آموزش و پرورش گفت‌وگو كرد كه در ادامه مي‌خوانيد: 
  در سازمان نوسازي مدارس براي ساخت مدارس استاندارد با كمك شركت‌هاي دانش‌بنيان، چقدر از ايده‌ها و نظرات نمايندگان دانش‌آموزان استفاده خواهد شد؟
رويكرد مجلس دانش‌آموزي در سخنان وزير مشخص شد. ايشان اعتقادش بر اين است كه اين مجلس فقط بيان‌كننده مشكلات نباشد بلكه بيان‌كننده راهكارهاي مشكلات باشد و اين راه‌حل‌ها براي اجرايي شدن بايد در جايي كه تاثيرگذار باشد يعني ضمانت اجرايي داشته باشد، مطرح شود. جايي كه مي‌تواند ضمانت اجرايي ايجاد كند شوراي عالي آموزش و پرورش است. ما به عنوان معاون پرورشي و قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزي تلاش مي‌كنيم نظرات مجلس دانش‌آموزي از طريق كميسيون‌هاي شوراي عالي آموزش و پرورش يا خود شوراي عالي آموزش و پرورش به گوش قانون‌گذاران برسد. بنا بر اين بايد پيگيري كنيم تا بتوانيم حرف و ايده دانش‌آموزان را به قانون‌گذاري آموزش و پرورش برسانيم.
  نظر شما درباره اجرايي شدن لايحه رتبه‌بندي معلمان كه پس از ۱۰ سال توسط مجلس تصويب و به هيات دولت فرستاده شد، چيست؟ آيا شاهد اجرايي شدن اين طرح در سال تحصيلي پيش رو خواهيم بود؟
اين‌طور كه از شواهد و قرائن پيداست حتما زودتر از سال آينده اجرا مي‌شود. 
    
در حاشيه اين مراسم احمد محمودزاده رييس سازمان مدارس غيردولتي هم به سوالات «اعتماد» پاسخ داد كه در ادامه مي‌خوانيد. 
  با توجه به طرح جديد سازمان نوسازي مدارس با كمك شركت‌هاي دانش‌بنيان و تخريب مدارس توسط سوانح طبيعي همچون سيل و زلزله و با وجود مدارس فرسوده غيردولتي در همين شهر تهران، چقدر مي‌توانيم به اين طرح اميدوار باشيم؟
اين موضوع جزو برنامه‌هاي آموزش و پرورش است و مساله امروز نيست. از سال‌هاي خيلي دور تا به امروز همه مسوولان كشور به دنبال اين هستند مدرسه استاندارد براي حضور دانش‌آموزان در سراسر كشور داشته باشيم. 
خوشبختانه خيرين كشور هم در اين موضوع پاي كار هستند. هر ساله به تعداد مدارس استاندارد افزوده و از مدارس فرسوده كاسته مي‌شود، مخصوصا در دولت نهم و دهم يك اعتبار تخريب و بازسازي بنا گذاشته شد و هر ساله اعتبار خوبي به اين موضوع داده مي‌شود ولي اين به آن معني نيست كه ما مدارس فرسوده و كانكسي نداشته باشيم، اينها هم هست اما جزو برنامه‌هاي آموزش و پرورش هست كه به تدريج اين كار انجام شود‌. همين امسال وزير توافقي با خيرين و مسوولان آموزش و پرورش و دولت داشت مبني بر اينكه مدارس كانكسي بالاي ۱۰ نفر برچيده شود. در حوزه مدارس مناطق آزاد كه زيرمجموعه خود ماست هم در تلاش هستيم كه مدارس فرسوده و كانكسي جمع‌آوري شوند و ان‌شاءالله امسال به صفر برسد و اگر امسال نشد سال بعد در ادامه مسير مشكل حل بشود. در اين موضوع نگاه‌هاي سياسي تاثيرگذار نيست؛ چه در دولت‌هاي قبل و چه در اين دولت و در همه سال‌ها، همه ما علاقه‌مند هستيم كه دانش‌آموز در يك فضاي سالم يك فضاي استاندارد و يك فضاي ايمن حضور داشته باشد.
  درباره مجوز تاسيس مدارس غيرانتفاعي در برخي اماكن فرسوده هم توضيح بدهيد. 
ما دو موضوع را در مدارس غيردولتي در حوزه ساختمان و فضاي استاندارد پيگير هستيم؛ يكي بحث آيين‌نامه ۶۹۷ كه رعايت اين شاخص‌ها را براي تمام مدارس غيردولتي و همه مدارس الزامي كرده و البته از سال ۱۳۹۸ هر مدرسه‌اي از مدارس غيردولتي ساخته مي‌شود، ساخت و ساز متناسب با اين آيين‌نامه است. موضوع ديگر، استحكام بناي نسبي در مدارس غيردولتي است كه نوسازي‌ها را با همكاري ادارات نوسازي در سراسر كشور ادامه دهيم كه باتوجه به تاييديه‌هاي سازمان نوسازي مدارس با همكاري مشاوران اين حوزه، مدارسي كه مجوز ادامه فعاليت مي‌گيرند يا بخشي از مجوز مدارس جديد؛ اين آيين‌نامه و اين استاندارد‌هاي موردنياز را رعايت كنند. مدرسه‌اي كه استاندارد‌هاي لازم براي حضور دانش‌آموزان را نداشته باشد مجوز نمي‌گيرد و اگر مدرسه اين مجوز را نداشته باشد قطعا تعطيل خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون