• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5276 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۲ مرداد

خبر

نشست شوراي امنيت سازمان ملل پيرامون زاپروژيا
گروسي: آژانس اتمي آماده اعزام بازرس است

رافائل گروسي در نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل درباره نيروگاه اتمي زاپروژيا گفت كه سازمان بين‌المللي انرژي اتمي آماده است تا بازرسانش را به اين نيروگاه اعزام كند و مسكو و كي‌يف را به همكاري در اين زمينه تشويق كرد. بر اساس ترجمه ايسنا از گزارش خبرگزاري رويترز، در روزهاي اخير نيروگاه اتمي زاپروژيا چند بار هدف حمله قرار گرفته است. روسيه و اوكراين يكديگر را مسوول اين حملات مي‌دانند. به گفته منابع اوكرايني شامگاه سه‌شنبه ۱۸ مرداد، دست‌كم ۱۴ نفر در اطراف نيروگاه هسته‌اي بر اثر اين حملات كشته شدند. نيروگاه اتمي زاپروژيا در اوكراين كه بزرگ‌ترين نيروگاه اتمي اروپاست، از آغاز حمله روسيه به اوكراين به يكي از موارد نگراني عمده جامعه جهاني بدل شده است. در حال حاضر سربازان روسيه كنترل زاپروژيا را در اختيار دارند و اين نيروگاه تحت نظارت آنها و به دست كاركنان اوكرايني به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. در همين راستا، شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه جلسه‌اي اضطراري براي رسيدگي به اين بحران تشكيل داد. رافائل گروسي، رييس سازمان بين‌المللي انرژي اتمي در اين نشست گفت: از ماه گذشته ميلادي آماده بوده‌ايم كه بازرسان خود را به اين نيروگاه اعزام كنيم، اما متاسفانه به دليل عوامل سياسي و ديگر ملاحظات، اين امكان فراهم نشده است. وي گفت شخصا داوطلب مي‌شود تا اين گروه را در محل رهبري و هدايت كند. منتقدان روسيه، مسكو را به استفاده از اين نيروگاه براي هدف قرار دادن مواضع اوكراين متهم كرده و مي‌گويند، از آنجا كه روسيه توپخانه‌هاي خود را در اين نيروگاه اتمي مستقر كرده، ارتش اوكراين به دليل نگراني از وقوع يك فاجعه هسته‌اي نمي‌تواند به حملات روسيه پاسخ داده و تجهيزات مستقر روسيه در اين نيروگاه را هدف قرار دهد.


مخالفت رژيم اسراييل با طرح لبنان درباره ترسيم مرزهاي دريايي
منابع لبناني از مخالفت رژيم اسراييل با طرح اين كشور درباره پرونده ترسيم مرزهاي دريايي خبر دادند. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت النشره، سفر آموس هوكشتاين، نماينده امريكا در پرونده ترسيم مرزهاي دريايي ميان لبنان و رژيم اسراييل به بيروت در فضايي منفي انجام شد. رژيم اسراييل به هوكشتاين طي جلسه‌اي كه با هيات مذاكره‌كننده اين رژيم داشت، مخالفت خود را با طرح لبنان درباره ترسيم مرزهاي دريايي ابلاغ كرد. اين طرح شامل حفظ تمام ميادين نفتي خط ۲۳ و ميدان نفتي قانا براي لبنان همراه با ضمانت بين‌المللي براي حفاري و توليد است. همچنين طرح لبنان بر عدم مشاركت اسراييل در اين ميادين تاكيد دارد. مذاكرات ميان لبنان و رژيم اسراييل درباره ترتيب مرزهاي دريايي سال ۲۰۲۰ متوقف و طي سال ميلادي كنوني از سرگرفته شد.


اذعان بورل به استاندارد دوگانه غرب
«جوزپ بورل»، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اذعان كرد: كشورهاي غربي از استانداردهاي دوگانه در مسائل بين‌المللي استفاده مي‌كنند. به نوشته وبگاه شبكه «راشا تودي»، بورل در بخشي از مصاحبه جديدش با نشريه اسپانيايي «اِل‌پايس» در پاسخ به سوالي درباره موضع‌گيري اتحاديه اروپا در قبال مردم اوكراين و غزه، با اذعان به اتخاذ استاندارد دوگانه، انگشت اتهام را به سمت امريكا نشانه گرفت. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: «اغلب بابت اتخاذ استانداردهاي دوگانه مورد انتقاد قرار مي‌گيريم. اما سياست‌هاي بين‌المللي تا حد زيادي به اِعمال استانداردهاي دوگانه مربوط است. ما از معيارهاي يكساني براي همه مشكلات استفاده نمي‌كنيم.» بورل در اين مصاحبه گفت: حمايت از اوكراين عليه روسيه براي كشورهاي غربي يك «ضرورت اخلاقي» است. با اين‌ حال او درباره غزه گفت: «حل مسائل مردمي كه در يك زندان روباز به اسم غزه گرفتار هستند در دست اتحاديه اروپا نيست.» اين مقام اروپايي وضعيت زندگي مردم غزه را «مايه رسوايي و شرمساري» توصيف كرد، اما به ريشه‌هاي اين بحران انساني اشاره‌اي نكرد. او در عوض توضيح داد: «بدون تعهدي نيرومند از جانب ايالات متحده، راه‌حلي براي اين درگيري در خاورميانه وجود ندارد.»


تايوان: قصد نداريم چين را تحريك كنيم
وزير خارجه تايوان تصريح كرد: گرچه اين جزيره نمي‌خواهد حتي يك اينچ از خاك خود را به چين دهد، اما قصد تحريك پكن را ندارد و آرام مي‌ماند. به گزارش فارس، «جوزف وو»، وزير خارجه تايوان روز جمعه ضمن استقبال از هيات‌هاي خارجي براي سفر به تايپه تصريح كرد كه دولت تايوان از واكنش خشمگينانه چين به سفر «نانسي پلوسي» رييس مجلس نمايندگان امريكا به تايوان هراسي ندارد. وو در گفت‌وگو با شبكه «صداي امريكا» از رزمايش‌هاي نظامي چين كه در واكنش به سفر پلوسي به تايوان برگزار شد، انتقاد و پكن را به «ويران كردن وضعيت فعلي» تنگه تايوان متهم كرد و گفت كه تايوان از انجام و پيشبرد سياست خارجي خود منصرف نمي‌شود. وو در اين خصوص گفت: «ما بايد به ياد داشته باشيم كه اگر كار درستي مي‌كنيم، خشم چين نبايد ما را از انجام آن متوقف كند. آنها هميشه مي‌توانند بهانه‌اي براي تهديد نظامي تايوان پيدا كنند. پس از سفر جنجالي پلوسي به تايوان به‌‌رغم هشدارهاي پكن، چين به مدت چندين روز رزمايش بزرگي را در اطراف تنگه تايوان برگزار كرد و رسانه‌هاي چين اين رزمايش‌ها را يك نوع تمرين براي حمله يا محاصره جزيره تايوان توصيف كردند. روزنامه انگليسي گاردين نيز گزارش كرده است كه يك گروه ارشد از نمايندگان پارلمان انگليس نيز قصد دارند اواخر امسال به تايوان سفر كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون