• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5277 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۳ مرداد

شوريدگي در زمانه تسليم

«شهري با ميله‌هاي آهني» نوشته مارك پئير از كتاب‌هايي است كه به تازگي منتشر شده است. اين رمان كه نسخه اصلي آن بار اول در سال 1962 در پاريس چاپ شد، از سوي نشر نو با ترجمه ابراهيم صدقياني منتشر و راهي بازار كتاب شده است.
مارك پئير، نويسنده فرانسوي اين ‌كتاب متولد ۱۹۰۴ در مارسي است و سال ۱۹۸۱ درگذشت. رمان «شهري با ميله‌هاي آهني» او يك اثر ضداستبدادي است. يكي از حرف‌هاي مهم رمان پيش‌رو اين است كه اگر اين حكم پذيرفته باشد كه ملت‌ها داراي همان حكومتي هستند كه شايستگي‌اش را دارند، آنگاه هر حكومتي و نيز هر چه بر سر هر ملتي‌ آيد مشروع است؛ اما همواره حتي زير حكم حكومتِ جور كساني خواهند بود كه نوميدانه زمزمه كنند كه به ضرب گلوله از پا درآمدن صد بار بهتر از دست روي دست گذاشتن و آرام نشستن است. در شهري با ميله‌هاي آهني، هيچ‌ كس نه انتقادي به زبان مي‌آورد و نه در آن انتقادي شنيده مي‌شود. همه هم خود را مكلف مي‌دانند طبق انتظار دستگاه حاكم زندگي كنند؛ اما يك فرد به ‌نام لوانتن در اين ‌شهر حضور دارد كه چشم باز كرده و محيط پيرامون خود را مي‌بيند و موفق مي‌شود ديگراني را پيدا كند كه مثل خودش شوريده هستند...
رمان «شهري با ميله‌هاي آهني» در ۱۶ فصل نوشته شده است. در قسمتي از اين‌ كتاب مي‌خوانيم: «بيست قدم دورتر پلكاني در برابرمان ظاهر شد كه من هنگام فرود آمدن پله‌هايش را شمردم. چهارده ‌پله بود و در پاي آن راهرو ديگري كه تنگ‌تر مي‌شد و بيشتر به خندقي پرپيچ و خم با سقف كوتاه مي‌ماند دهان گشود. براي نفوذ در آن ناگزير شانه خم كرديم. بوي سنگ‌هاي كپك‌زده كه بر اثر رطوبت زيرزمين متلاشي شده بود به مشام‌مان خورد. در اين هواي راكد و سنگين، شعله شمع‌هاي‌مان ديگر نمي‌لرزيد. باري، در اين راهرو كه عمق چنداني نداشت پنج در به چشم مي‌خورد....»
اين ‌كتاب در ۱۹۹ صفحه با قيمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون