• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5278 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد

در مراسم تكريم از خبرنگاران مطرح شد

وعده كمك هزينه پنجاه ميليون توماني به خبرنگاران از سوي وزير صمت

گروه اجتماعي| آيين بزرگداشت روز خبرنگار صبح روز يكشنبه بيست و سوم مردادماه با حضور وزير ارشاد، وزير صمت و ديگر مسوولان و اهالي رسانه در تالار وحدت برگزار شد. در آيين گراميداشت روز خبرنگار كه با عنوان «روايت اول» به همت معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، برگزار شد،  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير صنعت معدن و تجارت، دستيار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس سازمان تبليغات اسلامي، مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي، معاون امور هنري، دبير شوراي‌ اطلاع‌رساني‌ دولت‌ و مديرعامل ايسنا، مديرعامل بنياد رودكي، مدير موسسه اطلاعات، رييس دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها و جمعي از اهالي فرهنگ و رسانه حضور داشتند. در اين مراسم، خبرنگاران حاضر هم از مشكلات حرفه‌اي و معيشتي خود سخن گفتند و به شكايت‌هاي پي در پي سازمان‌ها و افراد مختلف از خبرنگاران اشاره كردند كه به جرم افشاي فساد و بيان حقايق، صورت مي‌گيرد.
در بخشي از اين مراسم وزير صمت اعلام كرد كه وام ۵۰ ميليون توماني خريد لوازم خانگي ايراني براي خبرنگاران در نظر گرفته شده است.
سيدرضا فاطمي امين همچنين گفت: مهم‌ترين موضوعي كه بايد با آن مواجه شويم، شيوه حكمراني است. كيفيت رسانه‌ها بر كيفيت حكمراني تاثير دارد. اگر رسانه‌ها به موضوعات سطحي و حاشيه‌اي وارد شوند، باعث مي‌شوند حكمرانان هم در فضاي سطحي بمانند. اما اگر رسانه‌ها كيفي و عميق باشند و به مسائل اصلي كشور متمركز شوند، آن وقت افرادي كه در سمت حكمراني باشند و توانمند نباشند خيلي فرصت ماندن پيدا نمي‌كنند يا آنها هم بر موضوعات اصلي متمركز مي‌شوند.مديران زيادي ديده‌ام كه كارشان را با رسانه‌ها تنطيم‌ مي‌كنند. پس شما رسانه‌ها هم شريك ما در حكمراني هستيد. اگر شما دقيق و حرفه‌اي عمل كنيد ما هم حرفه‌اي عمل مي‌كنيم و اگر به حاشيه برويد ما هم به حاشيه مي‌رويم.
فرشاد مهدي‌پور، معاون مطبوعاتي در مراسم‌ بزرگداشت خبرنگاران گفت: تقارن ۱۷ مرداد ماه امسال با عاشورا، فرصت مغتنمي است براي يادآوري نقشي كه پيامبرگونه براي انتقال پيام بر دوش ما اهالي رسانه است. ما در معاونت مطبوعاتي تلاش‌مان تمركز بر نقطه ابتدايي زنجيره توليد محتواست؛ يعني كنشگران اصلي خبرنگاران هستند كه مي‌توانند روايت اول را خلق كنند. اگر ما ضوابط قوي‌تري مانند اجراي ماده ۴۶ قانون مطبوعات را به اجرا گذاشتيم، از اين جهت بود كه اهالي رسانه از امنيت شغلي بالاتري بهره‌مند شوند. در تمامي شيوه‌نامه‌ها تلاش كرديم اين روال را حفظ كنيم. بسته حمايتي كه رييس‌جمهور از آن سخن گفتند هم بخش ديگري از اين اقدامات است. اين‌ مسير نيازمند حمايت‌ها و مشاركت است.
در مراسم تجليل از خبرنگاران، ساسان شيخي به نمايندگي از رسانه‌هاي محلي گفت: من نماينده خبرنگاران شهرستاني هستم كه روزانه چندين گزارش تهيه كرده و در اختيار خبرگزاري‌هاي‌شان قرار مي‌دهند. اين گروه از خبرنگاران مشكلاتي دارند. مهم‌ترين آن بيمه است؛ البته با پيگيري معاونت مطبوعاتي در بخش صندوق هنر بخشي از اين مشكلات حل شده است. الزام كردن كد كارگاهي هم سبب شده مديران خبرنگاران‌شان را بيمه كنند. اما موضوع تعريف رسانه در تامين اجتماعي بايد مورد بررسي قرار گيرد. 
آرش شفايي، خبرنگار هنري هم اظهار كرد:  سياست‌زدگي شديد ساختار رسانه‌اي كشور در حوزه فرهنگ و هنر بسيار شديدتر بوده است. امروز رسانه‌هاي ما در سيطره حوزه سياست و بعد اقتصاد قرار دارند. روي جلد آمدن يك كارشناس سياسي درجه سه اتفاق عجيبي محسوب نمي‌شود اما اگر هنرمند بزرگي روي جلد بيايد عجيب است‌. صادق امامي، خبرنگار روزنامه فرهيختگان در ابتدا ابراز خوشحالي كرد كه نسبت به يك دهه قبل، فضاي بگير و ببند و دستگيري خبرنگاران كمتر شده‌ و گفت: در حال حاضر رسانه‌ها به سمت كارهاي تحقيقي و ميداني رفته‌اند.
اين خبرنگار سپس‌ ماجراي نوشتن يك گزارش ميداني و افشاي يك پرونده فساد را تعريف و تصريح كرد كه چندين شكايت از او و رسانه‌اش شده و حتي تحت تعقيب هم قرار گرفته است.
حميد فروتن ـ معاون عكس ايسنا ـ هم در آيين تجليل از خبرنگار خاطرنشان كرد: نگاه به رسانه و اهالي آن نگاه زينت‌المجلسي است. رسانه امروز نقش خود را به عنوان يك ركن جامعه مدني اجرا نمي‌كند. جامعه مدني بايد حد فاصل مردم و قدرت باشد. بايد بازتاب‌دهنده و مطالبه‌گر باشد اما اين روزها به رسانه‌نما تبديل شده است. سال‌هاست اهالي رسانه به دنبال معيشت خود هستند. خبرنگار بايد دسترسي به اطلاعات صحيح داشته باشد و بتواند يك قدم جلوتر حركت كند. حالِ رسانه با دستور خوب نمي‌شود. بيمه، مسكن، امنيت شغلي، بي‌نيازي مالي از حوزه‌هاي خبري، آموزش و به‌روزرساني خبرنگاران و اعتماد به اهالي رسانه از جمله بايدهاي حتمي اين فضا است. عكاسان خبري مشكلاتي حادتر از خبرنگاران هم دارند. بيمه نمي‌شوند. تجهيزات‌شان گران است‌. دستمزد عكاسان خبري پايين است در صورتي كه اينها بايد به صورت ميداني در محل حضور داشته باشند. خبرنگاران بايد به عنوان ركن چهارم دموكراسي از امنيت برخوردار باشند. خبرنگار را زينت‌المجالس ندانيد. متاسفانه امروز خبرنگار و رسانه يا خوب است و لازم يا بد است و مزاحم. اينها چيزي جز دلسردي ايجاد نمي‌كند. هم‌اكنون در جنگ رسانه‌اي قرار داريم‌. محتواي هدفمند حكم موشك نقطه زن در جنگ سخت را دارد. عكاسان و خبرنگاران خواهان دسترسي آزاد به اطلاعات و انتشار آن در چهارچوب قانون هستند.
حامد هاديان ـ خبرنگار ـ درباره روزنامه‌نگاري بحران گفت: مشكلاتي وجود دارد كه همه خبرنگاران در حوزه‌هاي مختلف از جمله بحران با آن درگير هستند. ما در سازمان‌ها روابط عمومي‌ها را داريم كه حالا مشاور رسانه‌اي هم به آن اضافه شده است؛ اينها وظايفي دارند و اطلاعات سازمان‌شان را منتقل مي‌كنند ولي در سال‌هاي اخير اين روابط عمومي‌ها دارند جاي خبرنگاران را مي‌گيرند. برخي از آنها، به روش‌هاي مختلف حتي دادن اطلاعات غلط و مانع خبرنگاران شدن جاي خبرنگار را مي‌گيرند. مديران هم انگار اين موضوع براي‌شان جا افتاده است. هدف اصلي مديران حل بحران در لحظه است تا سريع از صدر اخبار پايين بيايد كه اين رفتار خودش به فضاي كشور ضربه مي‌زند. مردم درك مي‌كنند خيلي از بحران‌ها، بحران يك روزه و مربوط به يك دولت نيست. بحران‌هاي كشور يك‌روزه حل نمي‌شود. از خبرنگاران و انتقادهاي‌شان نترسند. رسانه‌ها براي همدلي يك كشور خيلي موثرند. كشور ما الان در وضعيتي است كه رسانه‌ها و خبرنگاران و عكاسان مي‌توانند براي حل مشكلات مفيد باشند. در كشور ما زياد به ارزش خبرنگار توجه نمي‌شود. در حالي كه انتقادات و پيشنهادهاي رسانه‌ها مي‌تواند يكي از ستون‌هاي يك كشور باشد.
در آيين گراميداشت خبرنگاران، ياد و خاطره خبرنگاران درگذشته در پي كرونا و همچنين از سيدمحمود دعايي ـ مدير مسوول فقيد روزنامه اطلاعات ـ هم ياد شده و نامش گرامي داشته شد.
محمدمهدي اسماعيلي ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ هم در آيين گراميداشت خبرنگار، گفت: اين مراسم عمل نماديني براي تقدير و تشكر از جامعه رسانه‌اي كشور است. عزيزان بسياري را در ايام كرونا از دست داديم كه يادشان را گرامي مي‌داريم. چند تن از همكاران رسانه‌اي پيشكسوت را هم از دست داديم؛ به ويژه مرحوم دعايي بزرگوار كه هميشه در جلسات حضور داشتند. آخرين بار هم در همين تالار وحدت در مراسم پاسداشت زبان و ادبيات فارسي با هم شركت كرديم. وزير ارشاد اظهار كرد: براي حوزه رسانه در طول يك سال گذشته تلاش كرديم آنچه مقدور بود براي مديريت دولت مردمي انجام دهيم. شايد مهم‌ترينش لايحه جديدي است كه در كميسيون فرهنگي دولت مصوب شد و الان طرح در هيات دولت است. اين گام بزرگي است. شايد دهه‌ها مطرح بود ولي جلو نرفته بود. الان به تصويب كميسيون فرهنگي دولت رسيد. بيش از سه ماه جلسات فشرده‌اي در كميسيون داشتيم. تلاش كرديم همه مطالبات رسانه‌اي در اين لايحه بگنجد‌. رييس‌جمهور هم از خبرنگاران تجليل كردند. از ايشان براي شركت در اين مراسم دعوت كردم ولي حضورشان ميسر نشد؛ از من خواستند سلام گرم‌شان را به همه اهالي رسانه برسانم.
در ادامه نماهنگي با صداي احسان خواجه‌اميري پخش شد كه به عكس‌هاي شهداي‌رسانه و درگذشتگان دوران كرونا اختصاص داشت و روح‌الله رجايي، مهدي صانعي، اميرحسين اكبري، زهرا حاجيان، شاپور آقازاده و سيدمهدي حاجي‌آبادي برخي از آنها بودند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون