• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5281 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ مرداد

خبرخوان

اسامي بدهكاران بانكي زير ۱۰۰ميليارد تومان محرمانه شد؟
شوراي پول و اعتبار اخيرا مصوب كرده كه بانك مركزي تنها مكلف به افشاي اطلاعات تسهيلات بالاي ۱۰۰ميليارد تومان است، با اين مصوبه عملا فهرست بخش زيادي از بدهكاران كلان محرمانه مي‌ماند. اما علي سعدوندي، اقتصاددان و كارشناس مسائل بانكي معتقد است؛ با توجه به متفاوت بودن سرمايه پايه بانك‌هاي مختلف، برخي بانك‌ها اصولا نمي‌توانند تسهيلات بالاي 100 ميليارد تومان بدهند؛ چراكه طبق تعريف آيين‌نامه تسهيلات و تعهدات كلان، اگر مجموع خالص اين تسهيلات به هر ذي‌نفع واحد حداقل 10 درصد سرمايه پايه موسسه اعتباري باشد، آن تسهيلات كلان محسوب مي‌شود، ضمن اينكه سقف اين تسهيلات نيز حداكثر 20 درصد سرمايه پايه است، با اين شرايط گفته‌ شده برخي بانك‌ها نهايتا سقف تسهيلات‌شان به 100 ميليارد تومان مي‌رسد.بنابراين بانكي با سرمايه پايه اندك هيچ‌گاه اجازه پرداخت تسهيلات بالاي 100 ميليارد تومان را ندارد كه بخواهد اطلاعات آن را افشا كند، در اين حالت بخشي از بانك‌ها و موسسات مالي از تيررس نظارت عمومي خارج مي‌شوند و زمينه تخلف براي آنها فراهم مي‌شود.


خشكسالي، ۸۰ درصد توليد گندم استان‌هاي جنوبي را خشكاند
رييس بنياد ملي گندمكاران گفت: خشكسالي در سال جاري ۸۰ درصد از توليد گندم در مزارع آبي و ديمي استان‌هاي جنوبي و مركزي را كاهش داد. عطاالله هاشمي ميزان خريد تضميني گندم را حدود ۶ ميليون و ۹۰۰ هزار تن دانست و افزود: خريد گندم نسبت به مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزايش داشت. همچنان اميد افزايش ميزان خريد گندم وجود دارد، چراكه برداشت در استان‌هاي شمال غرب و سردسير ادامه دارد. هاشمي با بيان اينكه سطح زير كشت گندم حدود ۶ ميليون هكتار است، تصريح كرد: ۴ ميليون هكتار از اراضي گندم ديمي و ۲ ميليون آن آبي است؛ سال گذشته خشكسالي‌ها باعث شد حدود ۹۰ درصد از اراضي ديم را از دست بدهيم. رييس بنياد ملي گندمكاران با بيان اينكه افزايش نرخ خريد گندم بعد از فصل بودجه تصويب شد، افزود: مجلس خريد گندم را بر اساس ۷ هزار و ۵۰۰ توماني بسته بود، اما بعد از تغيير نرخ گندم در شوراي قيمت‌گذاري، دولت را با تامين مبلغ اضافي و چالش‌هاي جدي مواجه كرد، اما اميدواريم در هفته جاري پرداخت‌ها به موقع انجام شود و بتوان كشاورزان را راضي كنيم.


علل ريزش قيمت سكه و طلا

محمد كشتي‌آراي، نايب‌رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران با اشاره به ريزش قيمت طلا و سكه در بازار طي روزهاي اخير گفت: در صورت انتشار اخبار مثبت از مذاكرات و كاهش نرخ دلار، قيمت طلا و سكه نيز كاهش مي‌يابد. وي اظهار كرد: قيمت اونس جهاني روز جمعه با توجه به فعل و انفعالات سياسي و اقتصادي جهان بالا رفت اما در ادامه و از روز شنبه به اين سو، با كاهش مواجه شد؛ به گونه‌اي كه ۲۲ دلار در هر اونس كاهش قيمت را شاهد بوديم.نايب‌رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران افزود: از اين طرف نيز با توجه به اخباري كه از مذاكرات رفع تحريم‌ها منتشر مي‌شود، قيمت‌ها در بازار ارز كاهشي شده و روند در اين بازار مثبت تلقي مي‌شود. در حال حاضر قيمت دلار در بازار به حدود ۳۰ هزار تومان رسيده است.


رشد ۴۸۱ درصدي درآمد فروش نفت و فرآورده‌ها
بررسي گزارش عملكرد بودجه در چهار ماه نخست امسال نشان مي‌دهد منابع درآمدي نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد رشد پيدا كرد.  با تلاش مسوولان بخش نفت در چهار ماه نخست سال، منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌هاي نفتي 481 درصد افزايش پيدا كرده است. در جهت چابك‌سازي دولت و فروش اموال مازاد، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي 470 درصد و واگذاري اموال منقول و غيرمنقول 104 درصد در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون