• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5283 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۳۰ مرداد

خبر

ادعاي سي‌ان‌ان: 

ايران يكي از خطوط قرمز خود را كنار گذاشت 

 ايالات متحده امريكا و اتحاديه اروپا هنوز پاسخ به متن ايران درباره احياي برجام را نداده‌اند اما تلاش براي فضاسازي‌ها درباره امتيازهاي گرفته‌شده در هر دو سوي تهران و واشنگتن آغاز شده و همزمان اخباري چون امكان تبادل زندانيان ميان ايران و امريكا و آزادسازي بخشي از اموال بلوكه‌شده ايران در كره‌جنوبي نويد از نزديك بودن توافق مي‌دهد. 
در چنين شرايطي، رسانه امريكايي سي‌ان‌ان در گزارشي اختصاصي به نقل از يك مقام ارشد امريكايي گفته كه ايران يكي از خط قرمزهاي خود در مذاكرات را كنار گذاشته و حالا طرفين بيش از گذشته به رسيدن به توافق نزديك شده‌اند. 
به گزارش يورونيوز، اين مقام امريكايي كه نامش اعلام نشده به سي‌ان‌ان گفته كه در پاسخ جديد تهران به پيشنهاد اروپا، مقام‌هاي جمهوري اسلامي ديگر درخواست خود مبني بر لزوم لغو تحريم‌ها عليه سپاه پاسداران و چندين شركت وابسته به اين نهاد را مطرح نكرده‌اند. به گفته اين مقام، موضوع لغو تحريم‌هاي سپاه يكي از موانع بزرگ بر سر رسيدن به توافق هسته‌اي ميان طرفين به شمار مي‌رفت. او همچنين در ادامه افزوده است: «اينكه ما امروز به توافق نزديك‌تر هستيم دقيقا به همين دليل است كه ايران اين خواسته خود را كنار گذاشته است.»
به گزارش «اعتماد» برخي از مقام‌هاي ايراني در پاسخ به طرح اين ادعا از سوي ايالات متحده تاكيد كردند كه حذف نام سپاه از ليست گروه‌هاي به اصطلاح تروريستي از ابتدا شرط ايران براي احياي برجام نبوده است. 
در تحولي مرتبط، يك مقام وزارت امور خارجه امريكا مي‌گويد كه گزارش‌هاي منتشر شده مبني بر پذيرش يا تمايل ما به دادن امتياز به ايران براي بازگشت به توافق هسته‌اي كاملا نادرست است. به گزارش خبرگزاري فارس، اين مقام امريكايي كه با اسكاي‌نيوز صحبت مي‌كرد، افزود: «ما در حال بررسي پاسخ ايران به پيشنهاد اروپا بوده و ارتباط منظم خود با اتحاديه اروپا را حفظ كرده‌ايم.»


بولتون: بزرگ‌ترين اشتباه ترامپ توافق با طالبان بود

جان بولتون، مشاور امنيت ملي دولت سابق امريكا در مصاحبه‌اي امضاي توافقنامه دوحه بين امريكا و طالبان را بزرگ‌ترين اشتباه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا خوانده و گفت، طالبان به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان عمل نكرده و تعدادي از شبه‌نظاميان خارجي به افغانستان بازگشته‌اند. به گزارش ايسنا، جان بولتون، مشاور امنيت ملي دولت سابق امريكا در مصاحبه‌اي با رسانه طلوع‌نيوز افغانستان با بيان اينكه طالبان به تعهدات خود عمل نكرده و شمار زيادي از شبه‌نظاميان خارجي به افغانستان بازگشته‌اند، گفت: من فكر مي‌كنم تاريخ اين واقعيت را ثابت كرده است كه اين (توافق دوحه) يك توافق وحشتناك بود. هدفي كه طالبان مي‌خواست اين بود كه امريكا و ناتو از افغانستان خارج شوند، هر چيز ديگري نسبت به آن فرعي بود؛ هدفي كه به گفته جان بولتون پس از آنكه «گروه تروريستي» در ۱۵ آگوست سال گذشته ميلادي قدرت را در افغانستان به دست گرفت در رسيدن به آن موفق شد. بولتون خاطرنشان كرد، زلماي خليل‌زاد، فرستاده پيشين امريكا براي صلح افغانستان، كمك مثبتي به اين وضعيت نكرده است، اما او گفت كه خليل‌زاد «دستور مي‌گرفت». بولتون با انتقاد از اين نماينده سابق امريكا در امور صلح افغانستان بيان داشت: «اجازه دهيد صريح بگوييم، او از ترامپ به عنوان رييس‌جمهور و پامپئو، وزير خارجه دولتش دستور مي‌گرفت، بنابراين هر انتقادي كه از عملكرد زلماي خليل‌زاد مطرح مي‌شود بايد به عنوان انتقاد از آنچه هم ترامپ و هم پامپئو دستورش را دادند، تلقي شود.» اين مشاور امنيت ملي دولت سابق امريكا ادامه داد: «من بسيار نگران اينم كه اطلاعات ما از تلاش‌هاي صورت‌گرفته براي اجراي حملات تروريستي از افغانستان عميقا ناقص و ريسك اين مساله زياد باشد و اگر هنوز آنجا حضور داشتيم شانس بسيار بهتري براي كشف برنامه‌ها براي اجراي حملات تروريستي قبل از وقوع آنها داشتيم. حالا هر چند ما كاملا كور نيستيم، اما مطمئنا در موقعيتي كه قبلا قرار داشتيم، نيستيم.»

 مقتدي صدر: خيلي كوتاه آمدم؛ منتظر گام بعدي باشيد

سيد مقتدي الصدر رهبر جريان صدر بعد از ظهر روز شنبه (29 مرداد) مدعي شد كه به سازمان ملل پيشنهاد برگزاري يك جلسه گفت‌وگو يا مناظره علني به صورت زنده با همه گروه‌هاي سياسي را مطرح كرده است. به گزارش فارس، الصدر با بيان اينكه پاسخ ملموسي از سوي گروه‌هاي سياسي در اين زمينه دريافت نكرده است، در صفحه توييتر خود نوشت، پاسخي كه از طريق واسطه دريافت شد، فايده‌اي ندارد و «پاسخ آنان، شامل چيزي درباره مطالبات انقلابيون و آنچه مدنظر ملت است، نبود.» رهبر جريان صدر تصريح كرد، گروه‌هاي سياسي هيچ اهميتي به اين مسائل ندادند و بنابراين همه بايد منتظر اقدام بعدي ما باشند. وي ادامه داد: از اين به بعد، از ما انتظار گفت‌وگوي محرمانه جديد نداشته باشيد. من از مردم چيزي پنهان نمي‌كنم و با افراد فاسد و كساني كه خواستار ضربه زدن يا كشتن من هستند، همنشين نخواهم شد. الصدر در پايان مدعي شد كه به خاطر ملت و صلح در عراق، امتياز زيادي داده است و «منتظر هستيم تا ببينيم براي نجات عراق، چه چيزي براي اصلاح، دراختيار دارند؟» ادعاي صدر براي مناظره با گروه‌هاي عراقي در حالي مطرح شده است كه «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير دولت پيشبرد امور عراق، براي حل بن‌بست سياسي در اين كشور، گفت‌وگوي ملي برگزار كرد كه نه صدر و نه هيچ نماينده‌اي از اين جريان در آن شركت نكرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون