• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5284 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۱ مرداد

واشنگتن‌پست در تحليلي نوشت

تاثير احياي برجام بر بازار جهاني نفت

يك روزنامه امريكايي در گزارشي درباره تاثير احياي برجام بر بازارهاي جهاني نفت نوشت: با كاهش تحريم‌هاي ايران احتمالا نفت خام اين كشور سريع‌تر از آنچه انتظار مي‌رود به بازارهاي جهاني باز خواهد گشت و اين مي‌تواند كاهش بشكه‌هاي نفت روسيه را جبران كند.
به گزارش ايسنا، روزنامه واشنگتن‌پست در اين گزارش با اشاره به متن پيش‌نويس ارايه شده از سوي اتحاديه اروپا براي احياي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و پاسخ ايران به اين پيشنهاد نوشت: اگرچه بازگشت نفت خام ايران به بازار هنوز نامشخص است، اما اگر توافقي بر سر بازگرداندن توافق هسته‌اي ۲۰۱۵ حاصل شود، توليد اين كشور حاشيه خليج فارس مي‌تواند به سرعت افزايش يابد و حتي صادرات زودتر افزايش خواهد يافت. اكنون به نظر مي‌رسد مذاكرات طولاني بر سر احياي برنامه جامع اقدام مشترك به پايان خود نزديك مي‌شود. ايالات متحده اعلام كرده كه در حال بررسي واكنش ايران به پيش‌نويسي است كه توسط اتحاديه اروپا ارايه شده و مي‌گويد كه متن نهايي است. پاسخ تهران سازنده توصيف شده است.
به نوشته اين روزنامه، اما به گفته مقامات تهران و واشنگتن تا زماني كه بر سر همه‌چيز توافق نشده باشد، هيچ چيز توافق نمي‌شود. در حال حاضر به همان اندازه كه دليل براي خوش‌بيني وجود دارد دلايلي براي بدبين بودن هم وجود دارد. براي خريداران نفت در جهان، بازگشت نفت خام ايران به بازاري كه در آستانه كاهش چشمگير بشكه‌هاي نفت روسيه قرار دارد به زودي نخواهد بود. كشورهاي اتحاديه اروپا هنوز حدود ۱.۲ ميليون بشكه در روز نفت خام روسيه را از طريق دريا وارد مي‌كنند، يعني دو سوم مقداري كه قبل از حمله نيروهاي مسكو به اوكراين خريداري مي‌كردند اما تحريم‌هايي كه قرار است در دسامبر (عليه روسيه) اجرايي شوند، اين جريان را محدود خواهد كرد. بنابراين، محموله‌هاي نفتي از ايران مي‌تواند به پر كردن اين شكاف كمك كند.
اين روزنامه امريكايي با اشاره به رفع تحريم‌هاي ايران در آغاز سال ۲۰۱۶ پس از اجراي برجام نوشت: توليد نفت خام ايران سريع‌تر و كامل‌تر از آنچه تحليل‌گران پيش‌بيني مي‌كردند، احيا شد. اين شاهكار بدون هيچ مدركي دال بر آسيب به ميادين نفتي يا تاسيسات، مي‌تواند تكرار شود. در آغاز سال ۲۰۱۶، تحليل‌گران شبكه بلومبرگ انتظار داشتند كه اين كشور حاشيه خليج فارس توليد نفت خود را طي شش ماه، روزانه ۴۰۰ هزار بشكه و پس از يك سال ۶۷۵ هزار بشكه در روز افزايش دهد. در واقع، در نيمي از آن زمان از پيش‌بيني‌ها فراتر رفت و توليد خود را تقريبا يك ميليون بشكه در روز افزايش داد و ظرف يك سال پس از كاهش محدوديت‌ها، به ۳.۸ ميليون بشكه در روز رسيد. افزايش صادرات حتي سريع‌تر بود و حجم عظيمي از نفت خام ذخيره‌شده در مخازن و كشتي‌ها در اطراف سواحل ايران آماده انتقال به محض بازگشت خريداران بود. اين كشور امروز نيز در وضعيت مشابهي قرار دارد و تخمين زده مي‌شود ۱۰۰ ميليون بشكه نفت خام و ميعانات گازي ذخيره‌شده دارد كه مي‌تواند تقريبا بلافاصله وارد بازار جهاني شود.
اين رسانه امريكايي در ادامه با اشاره به تمايل چين و حتي هند براي افزايش واردات نفت از ايران خاطرنشان كرد: حتي اگر قرار باشد نفت خام ايران به امريكا سرازير نشود، باز هم خريداران آسيايي مانند كره جنوبي و ژاپن و همچنين اروپايي‌هايي كه ممكن است نياز به كسب مجدد مجوز براي نفتكش‌هاي ايران داشته باشند، نيازمند نفت ايران هستند. با نگاهي به دوره زماني كه برجام در حال اجرا بود، بين سال‌هاي ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، تقريبا هيچ‌يك از محموله‌هاي نفت خام ايران به اروپا يا ژاپن با نفتكش ايراني انجام نشد. بنابراين به نظر مي‌رسد كه مانند سال ۲۰۱۶، نفت خام ايران سريع‌تر از آنچه اكثر تحليل‌گران انتظار دارند به بازار بازگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون