• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5284 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۱ مرداد

شاه‌ماهي كشتي جوانان جهان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

از حسن يزداني تقليد نمي‌كنم

از هيچ رقيبي نمي‌ترسم و هدفم طلاي المپيك است

علي ولي‌اللهي

ستاره كشتي ايران در مسابقات قهرماني جوانان جهان مي‌گويد بردن با اختلاف يكي، دو امتياز برايش جالب نيست و هميشه براي پيروزي با اقتدار روي تشك كشتي مي‌رود. كشتي‌گيري كه مي‌گويد از رقابت با هيچ كس ترسي ندارد و هدفش طلاي المپيك است. 

تيم ملي كشتي آزاد جوانان ايران در صوفيه بلغارستان توانست از عنوان قهرماني‌اش دفاع كند. آزادكاران جوان ايران در اين مسابقات با كسب ۳ نشان طلا، يك نقره و ۳ برنز بالاتر از امريكا و هند روي سكوي نخست ايستادند. يكي از ۳ نشان طلاي ايران توسط اميرحسين فيروزپور به دست آمد. كشتي‌گير با‌استعداد جويباري در بلغارستان توانست با يك عملكرد عالي و بدون دادن حتي يك امتياز همه رقبا را با اختلاف بالا شكست دهد و به مدال طلا دست پيدا كند. او در دوره پيش هم صاحب عنوان طلا شده بود. فيروزپور در رابطه با سطح مسابقات اين دوره در گفت‌وگو با «اعتماد» اظهار داشت: «سطح مسابقات خدا را شكر خوب بود، مخصوصا نسبت به وزن‌هاي ديگر. ولي در مجموع وزن ۹۲ كيلوگرم در سطح جهان و حتي بزرگسالان هم اگر نگاه كنيد حريف سرسختي براي كشور ايران وجود ندارد. ولي يكي، دو تا كشتي‌گير خوب هستند در اين وزن. مثلا كشتي‌گير روس كه البته امسال نبود. بقيه كشورها هم تلاش كردند با قدرت ظاهر شوند. سطح مسابقات خوب بود و خدا را شكر توانستيم دست پر برگرديم.» 
اين كشتي‌گير جوان كشورمان درباره قهرماني بدون دادن امتياز گفت: «من چون تجربه مسابقات بزرگسالان را داشتم و در مسابقات كشوري هم امسال كشتي‌ گرفتم و باتجربه بالاتري راهي رقابت‌هاي جهاني شدم براي همين حريفانم آنچنان نتوانستند اذيتم كنند كه بخواهم امتيازي بدهم به آنها.» فيروزپور ادامه داد: «من وارد مسابقه مي‌شوم كه با اختلاف شكست بدهم رقبا را. اصلا برنامه‌اي ندارم كه بخواهم به هر شكلي برنده شوم يا با اختلاف يكي، دو تا. نه! هم به خاطر خودم هم به خاطر تيم كه بچه‌ها روحيه‌شان برود بالا سعي مي‌كنم با اختلاف رقبا را ببرم.» 
فيروزپور با وجود سن و سال كم چندي پيش با موفقيت در مسابقات كشوري توانست دوبنده تيم ملي را در مسابقات آسيايي به تن كند. او در اولان‌باتور مغولستان و در رده بزرگسالان موفق به كسب مدال طلا شد. فيروزپور در مورد آن مسابقات گفت: «من چون توانستم در مسابقات كشوري اول شوم به مسابقات قهرماني آسيا اعزام شدم. تمرينات خيلي خوبي داشتيم و مسابقات هم خيلي خوب بود. خدا را شكر توانستم آنجا اول شوم و بعد آمدم در مسابقات انتخابي تيم ملي كه نتوانستم آن نتيجه‌اي كه دلم مي‌خواهد را بگيرم. دوباره برگشتم به جوانان ديگر.» 
يكي از نكات جالب توجه كشتي فيروزپور كه مخصوصا در فينال هم زياد ديده شد اين بود كه حريف چند باري توانست به پاهاي كشتي‌گير كشورمان برسد اما هر بار با خيمه سنگين و بدلكاري فيروزپور مواجه شد و نتوانست امتياز به دست آورد. برخي اين را يك شگرد معرفي كردند و برخي ديگر معتقدند اين ضعف فيروزپور است و اگر مقابل يك كشتي‌گير كلاس جهاني اين‌قدر زير بدهد كارش سخت خواهد شد. در اين رابطه از خود فيروزپور سوال كرديم. ايشان پاسخ داد: «كشتي فينال اين شكلي شد و دو تا زير دادم. قبول دارم كه اين يك مقدار ضعف به حساب مي‌آيد و هر چي جلوتر مي‌آيم در حال برطرف شدن است. توي بزرگسالان حتما چنين چيزهايي اتفاق نمي‌افتد و زير نمي‌دهم. نه اينكه شگردم باشد ولي وقتي زير مي‌دهم تا آنجايي كه مي‌توانم تلاش مي‌كنم امتياز ندهم و بعد حريفم را خاك كنم. اگر خاك كردم كه چه بهتر و اگر نشد حداقل خاك نشوم.» دارنده نشان طلاي جوانان جهان تاكيد كرد: «يك شگردي دارم كه سر و ته را جمع مي‌كنم و بعضي وقت‌ها تبديل به امتياز مي‌شود و بعضي اوقات هم حريف در مي‌رود.» 
نابغه جوان جويباري در پاسخ به اين سوال كه آيا سبك كشتي‌اش شبيه به حسن يزداني است توضيح داد: «حسن آقا سبك خاص خودش را دارد و اسطوره كشتي دنيا به حساب مي‌آيد. نه اينكه بخواهم شبيه ايشان كشتي بگيرم. من سبك خاص خودم را دارم و از اول هم همين شكلي كشتي گرفتم. احترامم به حسن آقا هميشه هست ولي اينكه بخواهم شبيه ايشان كشتي بگيرم و تقليد كنم، نيست. اگر بخواهم شبيه ايشان كشتي بگيرم كشتي خودم را فراموش مي‌كنم.» 
فيروزپور در واكنش به اينكه رقباي سرسختي در وزن ۸۶ تا ۹۷ حضور دارند و آيا برنامه‌اي براي تغيير وزن دارد يا خير، گفت: «فعلا در همين وزن هستم تا چند وقت بگذرد و درباره المپيك هم تصميم بگيريم. نه اينكه بخواهم جا بزنم و بروم وزن‌هاي ديگر. حالا اگر صلاح كادرفني باشد مي‌روم وزن بالاتر يا پايين‌تر. براي من فرقي نمي‌كند. ولي هر وزني بروم كشتي خودم را مي‌گيرم. ترسي هم ندارم. آخر كشتي هم باخت است ديگر. من با پژمان درستكار صحبت مي‌كنم و مشورت مي‌دهد ايشان. با آقا محسن كاوه كه خيلي به من كمك كرد هم همين‌طور. من در هر زمينه‌اي با ايشان مشورت مي‌كنم. بسيار مرد باصلابت و كارداني هست ايشان.» 
قهرمان ۲۰۲۲ آسيا در مورد آينده‌اش گفت: «من تلاشم را مي‌كنم هميشه بهترين نتيجه را بگيرم. هدف اصلي‌ام هم المپيك است.» 
از فيروزپور سوال كرديم آيا به عنوان يك كشتي‌گير سريال ياغي را مي‌بيند و آيا اين سريال باعث شده دوباره اين ورزش مورد توجه مردم قرار بگيرد؟ ايشان پاسخ داد: «سريال ياغي خيلي سريال خوبي است و كلي هم طرفدار دارد و من هم ديدم. كشتي هم به خاطر اينكه پخش زنده مي‌شود و آمدن آقاي دبير دوباره مورد توجه قرار گرفته. الان همه مسابقات پخش زنده مي‌شود و اشتياق زيادي در بين مردم به وجود آورده. چه مسابقات جهاني چه آسيايي چه جوانان و همه مسابقات در حال پخش است و به خاطر همين دوباره حال و هواي كشتي كشور را گرفته.» 
شاه‌ماهي كشتي جوانان جهان در انتها در مورد مسابقات پيش رو گفت: «مسابقات بعدي ان‌شاءالله اميدهاي جهان است كه بايد صبر كنيم ببينيم برگزار مي‌شود يا خير. اگر مسابقات بخواهد برگزار شود برج هشت است و در صورت برگزاري بايد كادرفني تصميم بگيرند كه انتخابي بگذارند يا به شكل ديگري نفرات را انتخاب كنند.» 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون