• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5285 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱ شهريور

خبر

 آغاز نخستين سفر اميرعبداللهيان به آفريقا
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در نخستين سفرش به قاره آفريقا پس از تصدي سمت وزارت امور خارجه، روز گذشته تهران را به مقصد باماكو پايتخت جمهوري مالي ترك كرد. اين سفر در پاسخ به دعوت وزير خارجه مالي از اميرعبداللهيان صورت مي‌گيرد و هياتي سياسي و اقتصادي و تعدادي از تجار و فعالان بخش خصوصي در اين سفر حضور دارند. به گزارش خبرگزاري فارس، حسين اميرعبداللهيان پيش از عزيمت به اين سفر در اظهاراتي عنوان كرد: سفر دوره‌اي به قاره آفريقا را داريم. در سياست خارجي دولت آقاي دكتر رييسي نگاه به همه مناطق جهان با اولويت آسيا و همسايگان و همچنين برخي از كشورها از جمله قاره آفريقا مورد توجه جدي است. وي افزود: در اين سفر كه جمعي از كارگزاران دولتي و صاحبان صنايع و مديران شركت‌هاي بزرگ اقتصادي و بازرگاني ما را همراهي مي‌كنند، نشست‌هاي مشترك بازرگاني و صنعتي و همكاري‌هاي متنوع را پيش‌بيني كرديم. علاوه بر مالي به تانزانيا و زنگبار هم سفر خواهيم كرد. همچنين به دنبال موافقت دولت جمهوري اسلامي ايران براي اهداي يك ميليون دوز واكسن كوويد- ۱۹ بركت به مالي، بخشي از اين محموله در سفر وزير خارجه تحويل مقامات اين كشور خواهد شد.
بورل: پاسخ ايران به پيشنهاد اتحاديه اروپا معقول بود
«جوزپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سخناني در يك رويداد دانشگاهي در اسپانيا، پاسخ ايران به پيشنهاد اتحاديه اروپا را معقول خواند. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، «لارنس نورمن» خبرنگار امريكايي در رشته توييتي اعلام كرد: بورل در يك كنفرانس مطبوعاتي در حاشيه سمينار Quo Vadis در اسپانيا گزارش كوتاهي در مورد مذاكرات ارايه داد. وي افزود: بورل گفت بعد از ارايه پيشنهادش درباره متن نهايي، ايران پاسخ داد كه فكر مي‌كنم معقول بود. (پاسخ ايران) به امريكا منتقل شد كه هنوز جواب نداده است. ما منتظر پاسخ آن هستيم و اميدوارم اين پاسخ به ما اجازه دهد مذاكرات را كامل كنيم. به آن اميدوارم، اما نمي‌توانم اطمينان بدهم.  اين خبرنگار امريكايي در توييتي ديگر نوشت: «قرار بود پاسخ (امريكا) تاكنون دريافت شده باشد. ديداري در وين براي اواخر هفته قبل پيش‌بيني شده بود كه ميسر نشد. ممكن است چنين ديداري در اين هفته برگزار شود.» نورمن در ادامه به بررسي اظهارات بورل پرداخت و نوشت، نظر وي همسو با نظر برخي از ديپلمات‌هاي اروپايي است كه پاسخ ايران به متن اتحاديه اروپا را معقول خوانده بودند. وي افزود: در واقع، كمي فراتر از آن است، بيشتر پاسخ‌هايي كه من از منابع اروپايي دريافت كردم اين بود كه امريكا مي‌تواند با پاسخ ايران همكاري كند. وبگاه شبكه خبري بلومبرگ هم به نقل از جوزپ بورل نوشته ديپلمات‌ها ممكن است در هفته جاري (تا يكشنبه هفته آينده بر‌اساس تقويم ايران) براي رايزني درباره گام‌هاي بعدي در وين ديدار كنند.


واكنش قرقاش به بازگشت
سفير امارات به تهران

وزارت خارجه امارات عربي متحده روز يكشنبه اعلام كرد كه بنا به توافق پيشين ميان ابوظبي و تهران، «سيف محمد الزعابي» به عنوان سفير امارات به ايران باز مي‌گردد. «انور قرقاش» مشاور امور ديپلماتيك رييس امارات عربي متحده ديروز در واكنش به اين موضوع در توييتر نوشت، تصميم امارات براي بازگرداندن سفير به تهران در راستاي رويكرد منطقه‌اي امارات براي ترميم پل‌ها، تقويت روابط، به حداكثر رساندن مشتركات و ايجاد فضاي اعتماد، تفاهم و همكاري است. وي ادامه داد: ما به ضرورت كار و هماهنگي عربي و منطقه‌اي براي ايجاد منطقه‌اي باثبات و آينده‌اي درخشان اعتقاد راسخ داريم. به گزارش خبرگزاري فارس، امارات عربي متحده در ۱۴ دي ۱۳۹۴ پس از عربستان سعودي، بحرين و سودان و با هدف فشارهاي سياسي عليه ايران، سطح روابط ديپلماتيك خود را با تهران كاهش داد و سفير خود را به ابوظبي فراخواند و سطح روابط خود را به كاردار كاهش داد و همزمان تعداد ديپلمات‌هاي خود در تهران را نيز كم كرد. با اين حال پس از روي كار آمدن دولت سيزدهم و تلاش براي افزايش همكاري‌هاي منطقه‌اي و سياست گسترش روابط با همسايه‌ها، دولت امارات و ديگر كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس نيز به توسعه روابط با تهران تمايل بالايي نشان دادند. در اين راستا دولت كويت نيز چندي پيش سفير خود را به تهران بازگرداند و «بدر عبدالله المنيخ» سفير جديد دولت كويت در تاريخ ۲۲ مردادماه و در آغاز ماموريتش در تهران با حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ديدار و رونوشت استوارنامه خود را تقديم كرد.


نخست‌وزير رژيم صهيونيستي:
با احياي برجام مخالفيم

«يايير لاپيد»، نخست‌وزير رژيم موقت صهيونيستي در گفت‌وگو با «امانوئل ماكرون»، رييس‌جمهور فرانسه گفته كه با بازگشت به برجام مخالف است. طبق گزارش خبرگزاري رويترز، دفتر نخست‌وزيري اسراييل طي بيانيه‌اي اعلام كرد لاپيد در اين تماس تلفني تصريح كرده كه تل‌آويو با بازگشت به برجام مخالف است و التزامي به آن نخواهد داشت. در بيانيه دفتر لاپيد چنين آمده است: «نخست‌وزير براي رييس‌جمهور [فرانسه] اين را روشن كرد كه اسراييل با بازگشت به توافق مخالفت است و تعهدي به چنين توافقي نخواهد داشت. اسراييل هر اقدامي را براي جلوگيري از دستيابي ايران به توانمندي هسته‌اي انجام خواهد داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون