• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

خبر كوتاه

آمادگي براي تشكيل دولت

حمزه حوثي، عضو هيات مذاكره‌كننده جنبش انصارالله اعلام كرد، گروه‌هاي سياسي يمني كه در گفت‌وگوهاي ژنو مشاركت كرده‌اند در حال رايزني براي تشكيل دولتي بر مبناي مشاركت ملي هستند. وي همچنين افزود طيف‌هاي سياسي كه با انصارالله در هيات داخلي يمن مشاركت كردند شامل احزاب كنگره ملي، الحق، كرامه و نيز برخي گروه‌هاي كوچك وابسته به جنبش جنوب يمن بودند. او در ادامه سخنان خود گفت: انصارالله در تماس مستمر با بسياري از جريان‌ها و طيف‌هاي سياسي داخلي يمن و به‌ويژه با جنبش جنوب است و توافق‌هايي نيز در اين زمينه انجام شده است.

 

ضرب‌الاجل عباس

 محمود عباس به جنبش حماس تا روز سه‌شنبه مهلت داد كه موافقت خود را براي پيوستن به دولت وحدت ملي جديد اعلام كند در غير اين صورت تعديل وزرا در دولت فعلي رامي حمدالله را انجام خواهد داد. عباس در اين باره گفت: هيچ مانعي براي تشكيل دولت وحدت ملي با مشاركت همه وجود ندارد به شرط آنكه برنامه سياسي آن، برنامه ما باشد و تمامي وزرا به آن پايبند باشند. در همين رابطه سامي ابوزهري، سخنگوي حماس روز گذشته گفت كه «عزام احمد» با «موسي ابومرزوق» تماس گرفت و او نيز موضع حماس در قبال تشكيل دولت جديد فلسطين را به احمد ابلاغ كرد.

 

دستگيري يكي از سركردگان حزب بعث

حيدر عبادي، نخست‌‌وزير عراق در سخناني در مراسم سنديكاي خبرنگاران عراقي اعلام كرد: به شما اين خبر خوش را مي‌دهم و براي نخستين‌بار اعلام مي‌كنم كه دستگاه اطلاعاتي عراق توانسته است عبدالباقي سعدون، فرد تحت تعقيب نيروهاي امنيتي را بازداشت كند و او اكنون به بغداد منتقل شده است. وي افزود: اين پيروزي نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي ما است كه توانسته‌اند اين فرد را بازداشت كنند. گفتني است سعدون چندين پست رهبري را در حزب بعث در دوره حكومت صدام برعهده داشت و امريكا پس از سقوط نظام صدام و بعد از حمله به عراق در سال 2003، وي را در فهرست برجسته‌ترين افراد تحت تعقيب قرار داد و او را به جنايت عليه بشريت در هنگام سركوب اعتراضات شيعيان عراقي در سال 1999 متهم كرد. دولت عراق در سال 2005 جايزه‌اي به ارزش يك ميليون دلار را براي كسي كه اطلاعاتي از سعدون بدهد اختصاص داده بود.

 

افشاي روابط عربستان با شبكه حقاني

اسناد منتشر شده توسط سايت ويكي ليكس نشان مي‌دهند كه سفارت عربستان در اسلام‌آباد با شبكه حقاني در ارتباط بوده و به رهبر اين گروه شبه‌نظامي كمك كرده تا براي درمان به عربستان برود. اين اسناد همچنين به قراردادهاي اخير ميان مقام‌هاي سعودي و شبكه حقاني و رابطه ديرپاي اين دو حتي به روزهاي حمايت سيا از افراط‌گرايان در افغانستان اشاره دارد. در يكي از اين اسناد فاش شده كه توسط سفير سابق عربستان در اسلام‌آباد با عنوان محرمانه امضا شده، به مساله ديدار وي با نصيرالدين حقاني، يكي از پسران جلال‌الدين حقاني، رهبر شبكه حقاني اشاره شده است. اين ديدار ميان سفير عربستان در پاكستان و نصيرالدين كه پيك و مدير مالي حقاني در آن زمان بود، در 15 فوريه 2012 صورت گرفته است. وزارت امور خارجه عربستان پس از انتشار اين اسناد توسط ويكي‌ليكس در بيانيه‌اي نگراني خود را درباره انتشار علني اين اسناد اعلام كرده اما گفته كه مطالب منتشر شده با سياست خارجي رياض مغاير نيست. البته مقام‌هاي دولت عربستان از تاييد يا تكذيب اين اسناد خودداري كرده تنها از شهروندان خود خواسته‌اند تا اين مطالب را رد كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون