• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5286 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ شهريور

اعراب خليج فارس در پي تعامل و بهبود روابط با ايران هستند

شبكه خبري امريكايي سي‌ان‌ان در مطلبي به تلاش اعراب حاشيه جنوبي خليج فارس در بهبود روابط با جمهوري اسلامي ايران پرداخت و نوشت: كشورهاي عرب خليج ‌فارس يك سياست عمل‌گرايانه در قبال ايران ايجاد كرده‌اند. با افزايش تنش‌ها با ايران، كشورهاي حاشيه خليج فارس متوجه شدند كه ايالات متحده در حاشيه ايستاده يا نمي‌خواهد يا نمي‌تواند به كمك آنها بيايد و خطوط ارتباطي خود با ايران كاملا قطع شده است .اما از آن زمان خيلي چيزها تغيير كرده است.
بر اساس اين گزارش، امارات متحده عربي قرار است روابط ديپلماتيك خود را در سطح عالي بازگرداند و روز يكشنبه اعلام كرد كه «سيف محمد الذابي»، سفير اين كشور در روزهاي آينده به تهران بازخواهد گشت. كويت نيز هفته گذشته سفير خود را بازگرداند و عربستان سعودي كه شش سال پيش كشورهاي حاشيه خليج فارس به دنبال آن در كاهش روابط با ايران بودند، مذاكرات مستقيمي با جمهوري اسلامي دارد. «انور قرقاش»، مشاور رييس‌جمهور امارات در توييتر نوشت: «تصميم براي بازگرداندن سفير در راستاي جهت‌گيري منطقه‌اي امارات متحده عربي به سمت ترميم و تقويت روابط و ايجاد فضايي از اعتماد، تفاهم و همكاري است.»
«داينا اسفندياري»، مشاور خاورميانه در انديشكده «گروه بحران بين‌المللي» گفت كه كشورهاي عرب خليج ‌فارس يك «سياست عمل‌گرايانه» در مورد ايران ايجاد كرده‌اند كه هم شامل مهار و هم تعامل است، زيرا آنها متوجه شده‌اند كه يكي به تنهايي كار نمي‌كند. او به سي‌ان‌ان گفت: زماني كه ايالات متحده دفاع از شركاي عرب خود را پس از حملات آرامكو انجام نداد، براي امارات متحده عربي، امنيت خود بدون اتكا به ديگران به ويژه ايالات متحده و تعامل با ايران ضروري شد.
روابط بين ابوظبي و تهران از آن زمان به تدريج بهبود يافته است. امارات متحده عربي اكنون بزرگ‌ترين صادركننده به ايران است و تجارت دوجانبه در چهار ماه از مارس امسال به ۲۱.۴ ميليارد دلار رسيده كه تنها ۷ ميليارد دلار براي كل سال ۲۰۱۹ است. «عبدالخالق عبدالله»، استاد علوم سياسي در امارات به سي‌ان‌ان گفت: «از نظر مالي و تجاري، امارات از كاهش تنش‌هاي منطقه‌اي بيشترين سود را مي‌برد. حتي در بدترين تنش‌هاي سياسي بين دو كشور، تجارت بدون وقفه كاهش يافت، اما هرگز متوقف نشد.» «محمد بهارون»، مديركل مركز تحقيقات سياست عمومي دوبي گفت كه از سرگيري روابط ديپلماتيك يك راه‌حل ساده و به ظاهر جادويي براي يك مشكل پيچيده نيست. با اين حال، اين يك گام مهم است. روابط ديپلماتيك خطوط ارتباطي هستند كه به‌طور مستقيم به كاهش تنش و مقابله با آن كمك مي‌كند. اگر با يكديگر صحبت نكنيم، ما نمي‌توانيم همكاري داشته باشيم.
ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه روز دوشنبه گفت كه گفت‌وگو با عربستان سعودي موضوعي جدا از گفت‌وگو براي احياي توافق هسته‌اي است و افزود كه همكاري تهران و رياض مي‌تواند به بازگرداندن آرامش و امنيت در خاورميانه كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون