• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5286 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ شهريور

علامت سوال بزرگ مقابل نام نامزدهاي انتخابات فدراسيون فوتبال

واژگوني تاج؟

سامان سعادت

كمتر از يك هفته تا انتخابات فدراسيون فوتبال مانده و هنوز مشخص نيست كدام نامزدها در انتخابات شركت خواهند كرد. از دوشنبه شب كه دبيركل فدراسيون در يك برنامه زنده تلويزيوني حضور پيدا كرد تا ديروز عصر خبرهاي ضد و نقيضي در مورد ردصلاحيت يكي از سه نامزد باقيمانده انتخابات به گوش رسيد. 

در حالي كه سه هفته پيش مهدي تاج، ميرشاد ماجدي و عزيزالله محمدي به عنوان سه نامزد نهايي انتخابات توسط كميته بدوي بررسي صلاحيت نامزدها معرفي شدند و اين حكم در كميته استيناف هم به تاييد رسيد، دوشنبه شب حسن كامراني‌فر، دبيركل فدراسيون فوتبال كه به صورت تلفني مهمان يك برنامه تلويزيوني بود خبر از ردصلاحيت يكي از نامزدها داد. در بخشي از اين برنامه مجري در مورد تعداد نامزدهاي نهايي انتخابات سوال كرد و كامراني‌فر اين‌طور پاسخ داد: «خدمت شما عرض كنم كه كميته بدوي انتخابات در حال بررسي هستند و موضوعي كه الان مي‌توانم بگويم، اين است كه دو نفر تاييد شده‌اند و نفر سوم هم منتظر هستيم، ببينيم وضعيت‌شان چطور خواهد شد و اعلام خواهيم كرد.»
صبح روز بعد خبرگزاري ايسنا مدعي شد فرد مورد اشاره كامراني‌فر، مهدي تاج است. اين خبرگزاري نوشت: «نهادهاي قضايي و امنيتي صلاحيت ميرشاد ماجدي و عزيزالله محمدي را براي حضور در انتخابات تاييد كرده‌اند و فعلا خبري از نام مهدي تاج نيست و او نمي‌تواند روز هشتم شهريور در مجمع حاضر شود.»
با اينكه به نظر مي‌رسد اظهارنظر كامراني‌فر و خبري كه روي خروجي خبرگزاري ايسنا قرار گرفت در يك راستا هستند، اما در جزييات با هم تفاوت دارند. كامراني‌فر از ادامه بررسي كميته بدوي سخن به ميان آورده و خبر ديگر مربوط به نهادهاي امنيتي و قضايي مي‌شود. البته پيش از اين كميته بدوي گفته بود كه فرآيند تاييد صلاحيت‌ها محدوديت زماني ندارد و حتي يك روز مانده به انتخابات هم ممكن است يك نفر ردصلاحيت شود. 
با اين حال از آنجايي كه كميته بدوي بر خلاف اظهارنظر برخي رسانه‌ها از همان ابتدا با مراجع قضايي و امنيتي در ارتباط است بعيد به نظر مي‌رسد كه اين نهادها پاسخگويي را تا فاصله ۶ روز مانده به انتخابات به تعويق بيندازند و بعد در حالي كه همه‌ چيز براي برگزاري مجمع مهيا شده و حتي كارت دعوت‌ها و رزومه نامزدها هم به اعضا ارسال شده، به يك‌باره كسي را ردصلاحيت كنند. 
در اين زمينه مي‌توان چند احتمال را بررسي كرد: اول از همه اينكه فرد ردصلاحيت شده ميرشاد ماجدي باشد. چند روز قبل برخي خبرگزاري‌ها نوشتند كه كميته بدوي به ميرشاد ماجدي گفته بين حضور در هيات رييسه و سرپرست بودن و نامزدي در انتخابات يكي را انتخاب كند، چون قانونا سرپرست خودش نمي‌تواند مجري انتخابات باشد. اين خبرگزاري‌ها مدعي شدند لغو ناگهاني سفر ماجدي به سوييس به همين دليل بوده است. بر اين اساس شايد عدم استعفاي ماجدي از عضويت در هيات رييسه باعث شده كميته بدوي به دليل تعارض منافع روي نام اين نامزد قلم قرمز بكشد. 
فرض دوم اين است كه بالاخره پيگيري‌هاي مجلس براي كنار گذاشته شدن مهدي تاج از انتخابات جواب داده است. نصرالله پژمان‌فر، رييس كميسيون اصل ۹۰ مجلس به همراه احسان قاضي‌زاده‌هاشمي از ابتداي نامزدي مهدي تاج در انتخابات فدراسيون فوتبال روي غيرقانوني بودن حضور او تاكيد داشتند و مصرانه تلاش كردند او را از انتخابات كنار بگذارند. پرونده ويلموتس كه طبق گفته اين نمايندگان در نهادهاي نظارتي به جريان افتاده دليل اصلي اين پافشاري بود كه البته چند روز قبل پرونده فولاد مباركه هم به آن اضافه شد. اصرار نمايندگان مجلس مبني بر نبودن تاج باعث شد شايعاتي در مورد تعليق احتمالي فدراسيون فوتبال هم به گوش برسد تا جايي كه نامه‌اي مبني بر نگراني فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا از اي‌اف‌سي به دست فدراسيون رسيد. نامه‌اي عجيب كه نه امضاي دبيركل فيفا پاي آن بود و نه دبيركل اي‌اف‌سي به شكلي كه برخي رسانه‌ها مدعي شدند يك فرد ايراني كه در ساختار اي‌اف‌سي هست آن نامه را به سفارش فردي از داخل ايران ارسال كرده تا مجلس بي‌خيال پيگيري پرونده ويلموتس شود! البته حسن كامراني‌فر دوشنبه شب تاكيد كرد اين نامه به صورت رسمي ارسال شده و نامه محترمي است و تيم حقوقي فدراسيون هم به صورت كامل پاسخ فيفا و اي‌اف‌سي را داده تا نگراني‌ها برطرف شود. نمايندگان مجلس مي‌‌دانند اگر پاي تاج به فدراسيون فوتبال برسد ديگر به راحتي نمي‌توانند پرونده او را پيگيري كنند، زيرا امروز كه تاج كاره‌اي در فوتبال نيست، پيگيري پرونده او به دخالت نهاد سوم در فوتبال نسبت داده مي‌شود و واي به روزي كه تاج واقعا رييس فدراسيون شود!
فرض نهايي هم اين مي‌تواند باشد كه بالاخره پرونده ويلموتس‌گيت به نتايج قابل توجهي رسيده و نهادهاي نظارتي در آستانه صدور حكم براي مهدي تاج هستند و به همين دليل او نمي‌تواند در انتخابات شركت كند. طبق اساسنامه فيفا فردي كه پرونده باز قضايي با احتمال صدور حكم داشته باشد، نمي‌تواند در انتخابات شركت كند. به اين دليل كه فيفا علاقه‌اي ندارد رييس يكي از فدراسيون‌هاي تابعه‌اش از زندان مديريت فوتبال آن كشور را دنبال كند! همين حالا در ايران يك نمونه وجود دارد و يكي از اعضاي هيات رييسه فدراسيون چند ماهي است كه از بازداشتگاه در جلسات و به صورت واتس‌اپي شركت مي‌كند. اگر چنين فرضي صحت داشته باشد يعني مهدي تاج در پرونده ويلموتس مقصر شناخته شده و به زودي بايد در دادگاه حضور پيدا كند. 
انتخابات پيش روي فدراسيون فوتبال يكي از عجيب‌ترين و پيچيده‌ترين انتخابات‌ چند سال گذشته است. انتخاباتي كه با عزل مشكوك رييس سابق فدراسيون يعني شهاب‌الدين عزيزي‌خادم كليد خورد و حالا به اينجا رسيده. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون