• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5286 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ شهريور

گوشه كنار موسيقي

كتاب «ده قطعه براي قوپوز» منتشر شد
كتاب «ده قطعه براي قوپوز» با گردآوري، تنظيم و آوانگاري محمد عطاپور و همراه با سي دي تصويري در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. خانه موسيقي ايران گزارش داد، اين كتاب گلچيني از موسيقي عاشيق‌هاي آذربايجان است. موسيقي عاشيق‌ها يكي از انواع شفاهي موسيقي مردم ترك است كه سينه به سينه از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته و در اين كتاب گردآوري شده است.
در اين كتاب نگارنده تصميم به آوانگاري آهنگ‌هاي عاشيقي گرفته است و آثار اساتيد اين رشته را جمع‌آوري و منتشر كرده است. در نگارش اين كتاب جنبه آموزشي براي علاقه‌مندان هم مد منظر بوده تا بتوانند اين قطعات را اجرا كنند. اين كتاب توسط انتشارات «ياشنا» در تبريز به چاپ رسيده است.


فراخوان هفتمين دوره جايزه دوسالانه كتاب و آلبوم موسيقي منتشر شد
بنا بر اعلام رسمي خانه موسيقي ايران، بعد از سه سال تعطيلي جشن خانه موسيقي ايران به دليل كرونا امسال قرار است هفتمين دوره اين جايزه در دو بخش جايزه بهترين آلبوم (موسيقي ايران) و جايزه بهترين كتاب در دي ماه برگزار شود.
خانه موسيقي ايران در نظر دارد از ميان آلبوم‌هاي منتشر شده در حوزه موسيقي ملي ايران و در مقطع زماني نيمه دوم سال‌1398 تا مرداد 1401 پس از تجزيه و تحليل محتوايي و بررسي‌هاي لازم، بهترين آلبوم‌ها را انتخاب و در جشن موسيقي دي‌ماه سال جاري معرفي كند. بهترين آلبوم‌هاي موسيقي ملي ايران در پنج بخش شامل موسيقي ايراني (دستگاهي-اركسترال، آثاري كه با استفاده از سازها و فرم‌هاي كلاسيك ساخته شده است)، موسيقي كلاسيك غرب، موسيقي پاپ و موسيقي نواحي برگزيده خواهد شد. آخرين جشن خانه موسيقي ايران سال 1397 برگزار شد و در سال 1398به رغم اعلام عمومي و گزينش آلبوم‌هاي برتر به علت وقوع برخي اتفاقات تلخ اين جشن برگزار نشد. در نتيجه در جشن سال جاري برترين آلبوم‌هاي موسيقي سال 1398 نيز معرفي خواهند شد. خانه موسيقي همچنين اعلام كرده كه امسال براي نخستين‌بارمعرفي آلبوم برتر موسيقي پاپ و موسيقي نواحي به بخش رقابتي دوسالانه‌هاي آلبوم برتر جشن خانه موسيقي اضافه شده است.
در حوزه آثار مكتوب، پس از بررسي و داوري كتاب‌هاي منتشر شده در چهار رشته آموزشي، تاليف (علمي و پژوهشي)، ترجمه و آهنگسازي (نت و پارتيتور) كه چاپ نخست آنها در مقطع زماني نيمه دوم سال 1398 تا مرداد 1401 منتشر شده باشد بهترين كتاب (چهار عنوان) برگزيده مي‌شود. مراسم پاياني اين جايزه و معرفي برگزيدگان دي ماه سال جاري (1401) برگزار مي‌شود.


تازه‌ترين وضعيت درماني امين‌الله رشيدي
امين‌الله رشيدي خواننده پيشكسوت موسيقي ايراني كه طي روزهاي گذشته در بيمارستان بستري شده به مهر گفت: از مدتي پيش كه پزشكان احتمال ابتلاي بنده به كرونا را داده بودند، در بيمارستان بستري شدم و طبيعتا اجازه ملاقات هم نداشتم، اما خوشبختانه اوضاعم رو به بهبودي است و تيم پزشكي اعلام كرده كه مي‌توانم تا دو روز ديگر از بيمارستان مرخص شوم. طي روزهاي گذشته از مجموعه‌هاي مختلفي با من تماس داشته و پيگير اوضاع جسماني‌ام بودند كه جا دارد از همه اين عزيزان قدرداني ويژه‌اي
 داشته باشم. به هر ترتيب اميدوارم در روزهاي آتي وضعيت جسماني‌ام رو به بهبود باشد تا بتوانم در خدمت اهالي موسيقي باشم.
اين خواننده پيشكسوت موسيقي ايراني ادامه داد: من كارهاي انجام نشده زيادي دارم كه هميشه از آنها در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهاي رسانه‌اي ياد كرده‌ام. اما متاسفانه اغلب اين پروژه‌ها به دليل فقدان حمايت به سرانجامي نرسيده است. شرايطي كه دوست دارم در روزهاي پيش رو محقق شود و من بتوانم اين كارهاي نيمه‌تمام را به سرانجام برسانم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون