• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5286 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ شهريور

آلبوم «در مقام مثنوي»

«در مقام مثنوي» عنوان يكي از تازه‌ترين آثار منتشرشده در بازار موسيقي است كه طي روزهاي اخير توسط نشر «ماهور» با نوازندگي ني سيامك جهانگيري و خوانندگي مظفر شفيعي در دسترس شنوندگان قرار گرفته است. «مثنوي در آواز ابوعطا»، «مثنوي در آواز بيات ترك»، «مثنوي در آواز افشاري»، «مثنوي در آواز دشتي»، «مثنوي در آواز بيات كرد بيات»، «مثنوي در دستگاه شور»، «مثنوي در دستگاه نوا» آثاري هستند كه در مجموعه اول منتشر شده‌اند. به گزارش مهر، «مثنوي در آواز بيات اصفهان»، «مثنوي در دستگاه همايون»، «مثنوي در دستگاه سه‌گاه»، «مثنوي در دستگاه چهارگاه»، «مثنوي در دستگاه ماهور»، «مثنوي در دستگاه راست پنجگاه» هم آثار مجموعه دوم را تشكيل مي‌دهند.
سيامك جهانگيري در توضيح اين اثر موسيقايي نوشته است: «اگرچه قالب مثنوي در ادبيات ايران از نظر فرم مشخصات ويژه‌اي دارد، در محتوا نيز نقش روايت‌گري دارد كه مي‌تواند در برگيرنده مضامين متنوعي از غنايي و حماسي باشد، در موسيقي نيز با همين عنوان در برخي آوازها با دستگاه‌هاي موسيقي ايراني قالب فرمال معيني را نمايان كرده، روايت‌گري خود را در معرفي محتواي مُدال هر آواز يا دستگاه ارايه مي‌كند. از اين‌رو مثنوي در موسيقي ايراني غالبا در انتهاي هر دستگاه يا آواز اجرا مي‌شود و بيانگر چكيده‌اي از ساختار مدهاي اصلي آن دستگاه يا آواز است كه شنونده با شنيدن آن به عصاره اصلي دستگاه يا آواز مربوطه پي خواهد برد.»
اگر اصالت شما به نوعي به سمت كردها يا لرهاي ايران برگردد، به احتمال زياد دو قطعه مشهور «مينا» و «شيرين سوزه» را با صداي خواننده‌هاي زيادي همچون ناصر رزازي شنيده باشيد و اكنون مي‌توانيد اين دو اثر مشهور فولكلور را با صداي همايون شجريان بشنويد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون