• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5289 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ شهريور

معاون امور زنان رياست‌جمهوري:

گشت ارشاد مي‌خواهد براي زنان امنيت ايجاد كند

 معاون رييس‌جمهور در امور زنان در نشستي كه به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، در خصوص نحوه برخورد گشت ارشاد با پوشش زنان در ماه‌هاي گذشته اعلام كرد: گشت ارشاد مي‌خواهد براي زنان امنيت ايجاد كند، اما در كنار آن بايد احترام و كرامت انساني زنان هم در نظر گرفته شود.  

اعتماد| با درنظر گرفتن نحوه برخورد گشت ارشاد با مقوله پوشش زنان و برخوردهاي خشن و بعضا توهين‌آميزي كه با دختران و زنان جامعه مي‌شود، به نظر مي‌رسد اين نحوه برخورد بعضا براي دولت و نظام هزينه‌هايي به همراه داشته باشد. اين رويكرد نه‌تنها تاثير مثبتي هم روي روي‌آوردن زنان به حجاب نخواهد داشت، حتي شاهد ايجاد كمپين‌هايي از سوي زنان محجبه بوديم كه مخالفت خود را با رويكرد گشت ارشاد اعلام كردند.  انسيه خزعلي، معاون زنان رياست‌جمهوري در نشست خبري كه به مناسبت هفته دولت برگزار كرده بود در پاسخ به «اعتماد» در اين خصوص گفت: در رابطه با حجاب و عفاف، كار فرهنگي در راس امور است. ۲۷ دستگاه متولي حجاب و عفافند و اين مسووليت همه دستگاه‌هايي است كه مشمول امور فرهنگي‌اند.  او در خصوص ورود نكردن مستقيم معاونت در مباحث درگرفته در خصوص رعايت نشدن شأن و كرامت انساني زنان در درگيري‌ها با گشت ارشاد گفت: اتفاقا مسووليت اجرايي برعهده معاونت زنان نيست، معاونت نهايتا در سياستگذاري با شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه سياستگذار اصلي است، مشاركت مي‌كند.  ويديوهايي مبني بر خشونتي از سوي گشت ارشاد با زنان در فضاي مجازي ديده و شنيده مي‌شود. ويديوي مادري كه مقابل ماشين گشت ايستاده تا مانع بردن فرزند بيمارش شود، ويديويي كه در آن دختران توسط مامور گشت روي زمين كشيده مي‌شوند و ويديويي كه درگيري با ماموران به پرت شدن زني از ون ارشاد منتهي مي‌شود همه مسائلي است كه خشونت ماموران را به وضوح نشان مي‌دهد.  خزعلی که در ابتدا اعلام کرده بود چیزی به نام گشت ارشاد نداریم، در خصوص این موارد گفت: اسم گشت ارشاد مشخص کننده« به رشد رساندن» است. مي‌خواهد مطلبي را در جامعه نهادينه كند، امنيتي را براي زنان فراهم كند. نوع رفتار و عملكرد هم بايد با اين رشد، تعالي، كرامت و احترام همراه باشد. بنده جلساتي را با سردار اشتري در اين زمينه گذاشتم، اميدوارم جواب بدهد. يكسري از برخوردها ناپسندند. طبيعتا بخش‌هايي در حيطه اختيارات معاونت زنان نيست.  او همچنين در خصوص عدم تمايل به ورود به مباحث پيش‌آمده از سوي نيروي انتظامي گفت: نبايد با يكسري دخالت‌ها از اقتدار نيروي انتظامي كاسته شود. اما بايد پيگير اين باشيم كه اگر نقصي در نوع عملكرد وجود دارد حتما بحث شود. خود نيروي انتظامي هم پيگير اين مساله است. تلاش مي‌كند قانون را با كمترين هزينه و به بهترين وجه انجام دهد. اما انتشار ويديوي درگيري زنان در شهرهاي مختلف بر سر حجاب، يكي ديگر از مواردي است كه جامعه به‌شدت در حال واكنش نشان دادن به آن است. مشاجره دو زن در اتوبوس بر سر حجاب، يكي را به بازداشتگاه مي‌برد و سر از اعتراف اجباري درمي‌آورد و ديگري را با تقدير مواجه مي‌كند. خزعلي اما به اين دوقطبي شدن جامعه اشاره‌اي نكرد و به مجازات سنگيني كه در انتظار دختر مورد حمله در اتوبوس هست، واكنشي نشان نداد و تنها به اين نكته بسنده كرد كه خود خانم‌ها هم در زمينه اجراي قوانين مربوط به خودشان بايد همكاري كنند. 
 در غربالگري مثل انگليس شديم
طرح جواني جمعيت يكي ديگر از مباحث مربوط به زنان است كه در يك سال گذشته بسيار مورد توجه بوده است. حذف غربالگري از سوي طراحان اين طرح يكي از موارد پرسروصدا بود كه در آن ديگر از سوي پزشك زنان توصيه‌اي براي انجام اين آزمايشات حياتي براي سلامت جنين وجود ندارد و تنها موارد مشكوك اعلام مي‌شود. اما مواردي مانند امتياز براي جذب هيات علمي به ازاي داشتن 3 فرزند، غير از حذف غربالگري در اين راستا مطرح شده كه نشان از تبعيض‌آميز بودن آن و رشد جمعيت به هر قيمتي است. 
خزعلي در پاسخ به «اعتماد» در اين خصوص گفت: در خصوص طرح جواني جمعيت بايد بگويم قاعده بر اين است كه همه مباحث تشويقي باشند. تمام مشوق‌هاي اقتصادي، معنوي، اداري و كاري در اين زمينه ايجاد شده. براي نگه داشتن فرزندان در مهدكودك مشوق‌هايي داريم. اينها كارهاي كمي نيست. بايد اين مشوق‌ها را قدر دانست اما كافي نيست. اصل كار ما فرهنگي است.  او با اشاره به بحث غربالگري ادامه داد: غربالگري حذف نشده، ‌نظام‌مند شده است. قبلا همه افراد را براي غربالگري مي‌فرستادند الان مثل انگليس شديم، هر كسي شرايط پرخطر داشته باشد؛ سن بالاي 35 سال داشته باشد يا در خانواده مشكل ژنتيكي داشته باشد، از سوي پزشك توصيه به غربالگري مي‌شود و اين همان چيزي است كه در كشورهاي اروپايي انجام مي‌شود. پزشك ديگر موظف نيست براي كسي كه شرايط سلامتي دارد اين توصيه را بكند. اما اگر كسي خودش بخواهد، مي‌تواند انجام دهد. 
بالغ‌همسري به جاي كودك‌همسري
خزعلي همچنين در خصوص كودك‌همسري گفت: تحقيقاتي را در خصوص كودك‌همسري انجام داده‌ايم و در حال پيگيري اين ماجرا در مناطقي كه اين موضوع شايع هست، هستيم. تلاش ما بايد اين باشد كه از ازدواج پيش از بلوغ جلوگيري كنيم. «بالغ‌همسري» بايد در جنبه‌هاي مختلف يك زندگي از جمله جنبه‌هاي فكري، جسمي، اقتصادي، مديريتي و هر آنچه لازمه ورود به يك زندگي مشترك است، جاري بشود. من مراجعيني از دختران 17‌ساله دارم كه مي‌گويند چرا به ما كودك مي‌گويند؟ درحالي كه ما بالغ هستيم و با اختيار خودمان ازدواج را انتخاب كرده‌ايم. من اگر بخواهم ازدواج زير 18سال را محكوم كنم بايد خودم را محكوم كنم، چون زير 18سال ازدواج كرده‌ام. اما الان معتقد نيستم كه زماني كه ازدواج كردم بالغ نبودم و قدرت مديريت زندگي را نداشتم. به همين خاطر است كه به «ازدواج بالغانه» و «بالغ همسري» تاكيد مي‌كنم چون ممكن است فردي در بيست و چندسالگي هم بالغ نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون