• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5290 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ شهريور

حسين كنعاني‌مقدم فعال سياسي اصولگرا در گفت‌وگو با «اعتماد»:

برخي وزرا كارآمدي لازم را ندارند

گروه سياسي|حسين كنعاني‌مقدم فعال سياسي اصولگرا معتقد است با گذشت يكسال پس از تشكيل كابينه، ديگر زمان آن رسيده است كه رييس دولت، نگاهي به عملكرد كابينه‌اش بيندازد و با هدف افزايش كارآمدي، تغييرات لازم را اعمال كند. حسين كنعاني‌مقدم اين تغييرات را نه تنها نشانه ضعف دولت نمي‌داند، بلكه نشانه قوت ارزيابي مي‌كند. كنعاني‌مقدم همچنين وزارتخانه‌هاي اقتصادي صمت، اقتصاد، كار و راه و شهرسازي و... را مهم‌ترين وزارتخانه‌هايي معرفي مي‌كند كه بايد تغيير در خصوص آنها صورت  بگيرد.

  در آستانه يكسالگي دولت، برخي نمايندگان مجلس و تحليلگران از ضرورت اعمال تغييرات در كابينه براي افزايش كارآمدي كابينه سخن مي‌گويند، نظر شما به عنوان يك چهره اصولگرا درباره اين ضرورت‌ها چيست؟
قطعا بخش‌هايي از دولت كه تا به امروز نتوانسته‌اند وعده‌ها و شعارهاي آقاي رييسي در انتخابات و پس از آن را دنبال كنند، نيازمند تغيير و تجديدنظر هستند. يكي از مهم‌ترين بخش‌ها، وزارتخانه‌هاي اقتصادي مثل صمت، اقتصاد، كار، راه و شهرسازي و... هستند. ازسوي ديگر وزرايي كه كارت زرد گرفته و در آستانه كارت قرمز گرفتن از مجلس هستند نيز در اولويت تغييرات بعدي كابينه هستند. به‌طور كلي عملكرد افراد در وزارتخانه‌ها و معاونت‌هاي مختلف بايد بررسي و مبتني بر ضعف‌ها، تغييرات لازم لحاظ شود.
   برخي معتقدند كه اعمال هر نوع تغييري در كابينه به معناي ضعف دولت است.
دولت نبايد از تغيير در كابينه بترسد و اين تغييرات احتمالي را نشانه ضعف بداند. اتفاقا اين تغييرات، نشانه قوت است. اينكه بعد از يكسال، بررسي‌هاي تخصصي صورت گرفته و براساس عملكرد وزرا و برنامه‌هاي آتي دولت، تغييرات انجام شود، نشانه قوت است. برخي به دنبال الغاي اين تلقين به رييس‌جمهوري هستند كه تغيير در كابينه نشانه ضعف است. برعكس اين رويكرد نشانه پويايي و زنده بودن دولت است. از سوي ديگر دولت نبايد با عينك سياسي و جناحي به تغييرات نگاه كند و نگران باشد كه عوض كردن فلان فرد باعث موضع‌گيري فلان جناح يا فرد خاصي شود. آقاي رييسي بايد بداند كه نهايتا ايشان بايد پاسخگوي عملكرد و انتخاب‌هاي‌شان باشند نه فلان فرد و جناح.
  اغلب گمانه‌زني‌ها در خصوص تغييرات كابينه نيز حول محور وزارتخانه‌هاي معيشتي و اقتصادي مثل صمت، كار، اقتصاد، راه و شهرسازي و... مي‌چرخد. اما وزرايي كه قرار است جايگزين شوند بايد چه شاخص‌هايي داشته باشند؟
همواره تاكيد كردم كه وجود حكمرانان خوب، دليل بر حكمراني خوب نيست. يعني ممكن است فردي خصلت‌هاي خوبي داشته باشد و حتي بتوان پشت سر او نماز خواند، اما اينكه آيا اين فرد، كارآمدي و تخصص لازم را در رابطه با مسائل اجرايي كشور دارد يا نه، مساله ديگري است. نبايد فراموش كرد كه مقدرات كشور در اختيار وزرا قرار داده مي‌شود. هرچند وزرايي در كابينه وجود دارند كه ممكن است آدم‌هاي خوبي هم باشند، اما كارنامه عملكرد آنها مناسب با شعارها و وعده‌هاي رييس‌جمهوري نيست بنابراين بايد تغيير كنند.
  اغلب افراد كابينه از يك طيف خاص سياسي در جناح راست (جبهه پايداري) انتخاب شده‌اند. اين رويكرد را نقطه قوت دولت مي‌دانيد يا يك نقطه ضعف؟
ملاك در انتخاب كارگزاران اين نيست كه از گروه من يا جناح من يا فلان طيف و گروه انتخاب شده باشند. من مي‌گويم رييس‌جمهوري بايد پاسخگوي عملكرد خود باشد و بايد كساني را انتخاب كند كه كارآمدي لازم را داشته باشند و دولت را به اهداف خود برساند. نتيجه انتخاب جناحي، بدون توجه به كارآمدي و تخصص اين مي‌شود كه رييس‌جمهوري ناچار مي‌شود در سفرهاي استاني در سطح يك استاندار و فرماندار تصميم‌سازي كند. در حالي كه در يك سيستم كارآمد هر فرد و كارگزاري، كار خود را انجام مي‌دهد بدون اينكه نياز باشد، مسوولي در سطح رييس‌جمهوري به موارد مختلف ورود كند و از موضع حاكميتي دستوراتي را براي پيشبرد امور صادر كند.


ملاك در انتخاب كارگزاران اين نيست كه از گروه من يا جناح من يا فلان طيف و گروه انتخاب شده باشند. من مي گويم رييس جمهوري بايد پاسخگوي عملكرد خود باشد و بايد كساني را انتخاب كند كه كارآمدي لازم را داشته باشند و دولت را به اهداف خود برساند. نتيجه انتخاب جناحي،بدون توجه به كارآمدي و تخصص اين مي شود كه رييس جمهوري ناچار مي شود در سفرهاي استاني در سطح يك استاندار و فرماندار  تصميم سازي كند. در حالي‌كه در يك سيستم كارآمد هر فرد و كارگزاري، كار خود را انجام مي دهد بدون اينكه نياز باشد ، مسوولي در سطح رييس جمهوري به موارد مختلف ورود كند و از موضع حاكميتي دستوراتي را براي پيشبرد امور صادر كند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون