• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5290 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ شهريور

خبر

روايت داماد ترامپ از لحظات پيش از ترور سردار سليماني

داماد رييس‌جمهور پيشين امريكا در كتاب جديد خود به ارايه جزيياتي درباره لحظات قبل از حمله جنايتكارانه امريكا به خودروي حامل سردار قاسم سليماني و همراهانش پرداخت. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه سي‌ان‌ان، جرد كوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا در كتاب خود با عنوان «شكستن تاريخ» جزيياتي را درباره لحظات پيش از حمله هوايي امريكا به خودروي حامل سردار حاج قاسم سليماني و همراهانش در نزديكي فرودگاه بغداد، پايتخت عراق ارايه داده است. كوشنر در كتاب خود كه به تازگي منتشر شده، آورده است: در سوم ژانويه 2020 در حالي كه ترامپ در جلسه‌اي براي تداركات انتخابات رياست‌جمهوري حضور داشت، رابرت اوبراين، مشاور امنيت ملي وقت امريكا وارد اتاق شد و خطاب به ترامپ گفت: آقاي رييس‌جمهور، وقتش رسيده است. كوشنر مي‌افزايد: ترامپ از جاي خود برخاست و به دنبال اوبراين از اتاق بيرون رفت. او پيش از آن خطاب به ما (حاضران در جلسه) گفت كه همين جا منتظر باشيد. اين مشاور ترامپ در ادامه مي‌نويسد: تيم ترامپ در حال بررسي يك آگهي تبليغاتي بودند كه قرار بود در طول مسابقات فوتبال كه انتظار مي‌رفت 80 درصد راي‌دهندگان آن را ببينند، پخش شود. جرد كوشنر در كتاب خاطرات خود ادامه مي‌دهد: من به آنها گفتم كه او تا چند دقيقه ديگر برمي‌گردد. او مي‌افزايد كه ليندسي گراهام، سناتور جمهوري‌خواه يك شب قبل به كوشنر گفته بود كه رييس‌جمهور مي‌خواهد به كاري دست بزند كه بازي را تغيير مي‌دهد، اما در ادامه مي‌نويسد كه متوجه منظور گراهام نشده است. كوشنر مي‌نويسد: ترامپ در مدت زماني كوتاه‌تر از آنچه فكر مي‌كرديم به اتاق برگشت و بحث درباره تبليغات را از سر گرفت و هيچ توضيحي درباره خروج ناگهاني خود از اتاق ارايه نداد. در خاطرات داماد ترامپ آمده است: در اين ميان، دن اسكاوينو، يكي از مشاوران رييس‌جمهور كه او را در جريان اخبار فوري قرار مي‌داد، توييتر خود را نگاه كرد و گفت: «تصاويري از يك انفجار در عراق منتشر شده كه مي‌گويند نزديك فرودگاه بوده، جالب است.» ترامپ جواب داد: «حواست به اخبار باشد و هر خبر تازه‌اي شد به من بگو.» پنج دقيقه بعد مشاور ترامپ گفت: بايد اين را ببينيد، يك روزنامه‌نگار ايراني تصويري از يك دست آسيب ديده، در ميان خاكستر منتشر كرده كه مزين به يك انگشتر با سنگ سرخ بزرگ و خوني است و براي مقايسه، عكس جديدي از قاسم سليماني منتشر كرده كه نشان‌دهنده همان دست است. سردار حاج قاسم سليماني در دي‌ماه سال 1398 در اقدام تروريستي نيروهاي امريكايي در نزديكي فرودگاه بغداد، درحالي كه به همراه ابومهدي المهندس از رهبران حشدالشعبي و چند تن ديگر از افراد نزديك به او در خودرويي در حركت بود، هدف حمله موشكي پهپادهاي امريكايي قرار گرفت و به شهادت رسيد. مقامات پيشين امريكايي بارها بدون آنكه براي اين جنايت غيرقانوني خود مسوول دانسته شوند از ترور سردار سليماني و همراهانش دفاع كرده و مدعي شده‌اند كه اين كار براي محافظت از جان شهروندان‌شان بوده است.


نزديك شدن ايران و روسيه واشنگتن را نگران كرده است
«بنوا فوكن»، ستون‌نويس روزنامه «وال استريت ژورنال» در تحليلي نوشت: روسيه و ايران در حال تقويت روابط خود با توجه به تحريم‌هاي غرب عليه هر دو كشور هستند كه واشنگتن را نگران كرده است. به گزارش فارس و به نوشته اين روزنامه امريكايي، «ايران و روسيه روابط محكم‌تري از هميشه برقرار مي‌كنند، زيرا انزواي بين‌المللي آنها، دو دشمن سرسخت امريكايي را به سمت همكاري‌هاي تجاري و نظامي بيشتر سوق مي‌دهد و واشنگتن را نگران مي‌كند.» به گزارش خبرگزاري «تاس» در ادامه اين گزارش آمده است: «اين دو كشور مخالف نظم جهاني به رهبري ايالات متحده هستند و هر دو از تحريم‌هاي شديد ايالات متحده رنج مي‌برند... اتحاد نزديك‌تر روسيه و ايران به هر دو كشور كمك مي‌كند تا با يافتن بازارهاي جديد براي محصولات خود و تقويت همكاري‌هاي نظامي، تاثير تحريم‌هاي غرب را كاهش دهند». بر اساس اين گزارش، «به‌طور كلي، تجارت دوجانبه بين روسيه و ايران در سال جاري ۱۰ درصد افزايش يافته است. بر اساس اعلام روسيه، در سال ۲۰۲۱، تجارت بين دو كشور ۸۰ درصد افزايش يافت و به چهار ميليارد دلار رسيد.»


تهران، طرف‌هاي درگير در ليبي را به خويشتنداري دعوت كرد
ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران يكشنبه ششم شهريور‌ماه با ابراز نگراني عميق از درگيري‌هاي اخير در طرابلس پايتخت ليبي، بر ضرورت توقف فوري اين درگيري‌ها و حل اختلافات بين طرف‌هاي درگير بر اساس حفظ منافع و امنيت مردم ليبي از طريق گفت‌وگو تاكيد كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در اين باره افزود: جمهوري اسلامي ايران همه طرف‌هاي درگير را به خويشتنداري و جلوگيري از تشديد تنش دعوت كرده و از آنها مي‌خواهد منافع مردم ليبي را در اولويت قرار دهند. كنعاني تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از روند گفت‌وگوهاي سياسي و راه‌حل‌هاي مسالمت‌آميز كه وحدت ملي، ثبات و تماميت ارضي ليبي را حفظ كرده و خواسته‌هاي برحق مردم اين كشور جهت توسعه و شكوفايي ليبي را تامين كند، حمايت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون