• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5290 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ شهريور

خبر جهان

چين وام‌هاي ۱۷ كشور آفريقايي را بخشيد
چين از دريافت بازپرداخت ۲۳ وام از ۱۷ كشور آفريقايي كه بايد در سال ۲۰۲۱ تسويه مي‌شد، چشم‌پوشي كرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري كوارتز آفريقا، وانگ يي، وزير خارجه چين گفت، پكن به دنبال اين است كه آفريقا، چين را به عنوان شريك توسعه بلندمدت محبوب خود در نظر بگيرد، خصوصا «در مواجهه با اقدامات سلطه‌جويانه و قلدرانه متعدد و در شكل‌هاي گوناگون.» اين اقدام چين همچنين در راستاي نقض اتهامات عليه پكن است، اتهاماتي مبني بر اينكه چين مي‌خواهد با وام دادن به كشورهايي كه مي‌داند توانايي بازپرداخت آن را ندارند، بر آنها اعمال فشار سياسي كند. اين بخشودگي در ۱۸ آگوست در يك سخنراني براي ديپلمات‌هاي چيني و آفريقايي در نشست متعاقب مجمع همكاري چين و آفريقا كه نوامبر گذشته در سنگال برگزار شد، اعلام شد. در آن مجمع سال گذشته، چين تعهد خود به آفريقا را تا ۳۳ درصد كاهش داد و اين نشان‌دهنده نگراني آشكار پكن نسبت به بدهكاري اين قاره و در پس‌زمينه كند شدن رشد اقتصادي چين بود. چين در اين بخشودگي، مجموعا ۲۳ وام از ۱۷ كشور آفريقايي را مورد بخشودگي قرار داد. همچنين شايان ذكر است كه وام‌هاي بخشوده‌شده، از جنس وام‌هاي بدون بهره چين هستند و امكان بخشودگي براي وام‌هايي كه چين با قصد دريافت سود آنها را داده، وجود ندارد.


مدودف: سياست‌هاي مهاجرتي روسيه تغيير مي‌كند

معاون شوراي امنيت روسيه گفت دولت مسكو در حال كار روي لايحه‌ مقررات ورود و خروج و شهروندي روسيه براي افراد خارجي است. او همچنين گفت اگر غرب، مسكو را تحت فشار نگذارد، روسيه آماده است طبق قرارداد صادرات گاز را ادامه دهد. به گزارش خبرگزاري تاس، ديميتري مدودف، رييس شوراي امنيت روسيه در جلسه سياست مهاجرت اين شورا گفت، بعضي از مسائل اين حوزه ماهيت سيستمي داشته و براي رسيدگي به آنها به رويكردي يكپارچه نياز است. او گفت: لايحه‌اي جامع در حال آماده شدن است كه ورود، خروج و اقامت خارجي‌ها در روسيه را كنترل مي‌كند. مدودف گفت، اين لايحه تنها درباره به‌روزرساني تجهيزات نبوده و با توجه به وضعيت موجود، شامل پيشگيري از خطرات جدي هم مي‌شود. معاون شوراي امنيت روسيه گفت: كنترل ورود و قوانين مربوط به شهروندي مهاجران در قلمرو ما بخشي يكپارچه از نظام امنيتي خاك ماست. ما در فضايي قرار داريم كه نسبت به چند سال گذشته كاملا متفاوت است و بايد حواس‌مان به اين باشد. اين مقام روس همچنين گفت، اگر غرب با تحريم‌هايش كرملين را مجبور به كاري نكند، مسكو آماده است تا به ميزان قراردادها به اروپا گاز بدهد. مدودف گفت: ما همين حالا هم آماده‌ايم تا گاز را براساس مقدار قرارداد صادر كنيم، اما اين به موضع كشورهاي غربي بستگي دارد. اگر تحت فشار باشيم، اگر پرداخت‌ها ممنوع شود يا تحويل توربين‌هاي تعمير شده يا عملياتي شدن خطر لوله انتقال گاز «نورداستريم ۲» به مشكل بخورد، آن وقت حجم صادرات گاز به اندازه‌اي نخواهد بود كه كشورهاي غربي انتظارش را دارند.


امريكا: از عادي‌سازي روابط با سوريه حمايت نمي‌كنيم

به دنبال تغيير لحن مقامات آنكارا در قبال دمشق و ابراز تمايل آنها براي ازسرگيري روابط ديپلماتيك با سوريه، معاون سخنگوي وزارت خارجه امريكا گفت كه واشنگتن از عادي‌سازي روابط با دولت سوريه حمايت نمي‌كند. به گزارش روزنامه تركيه‌اي «زمان»،  ويدانت پاتل، معاون سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در سخناني در اين باره اظهار كرد: امريكا درصدد تقويت روابط ديپلماتيك با دولت بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه نيست و ما از كشورهاي ديگر براي عادي‌سازي روابط با دمشق حمايت نمي‌كنيم. وي همچنين از عدم تمايل واشنگتن براي لغو تحريم‌هاي اعمال‌شده عليه سوريه خبر داد و گفت كه هيچ پيشرفتي در جهت حل‌وفصل سياسي بحران سوريه محقق نشده است. پاتل با چشم‌پوشي از حملات مداوم جنگنده‌ها و نظاميان كشورش به غيرنظاميان سوري مدعي شد: «از دولت‌ها مي‌خواهيم خوب به «جنايات» دولت سوريه عليه شهروندان سوري طي ۱۰ سال گذشته فكر كنند.» وي در بخش ديگري از اظهاراتش درباره عمليات نظامي احتمالي تركيه در مناطق شمالي سوريه تصريح كرد: بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه امريكا همچنان به‌شدت نسبت به تشديد فعاليت‌هاي نظامي در شمال سوريه و به ويژه پيامدهاي آن براي غير نظاميان نگران است. اين موضع امريكا پس از آن اتخاذ شده است كه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه جمعه گذشته در مسير بازگشت از شهر لويو اوكراين در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات احتمالي با سوريه به خبرنگاران گفت: دولت‌ها هرگز نمي‌توانند گفت‌وگوي سياسي و ديپلماسي را كنار بگذارند و رد كنند و ما بايد گام‌هاي بيشتري با سوريه‌ برداريم. وي افزود: ما چشم طمع به اراضي سوريه نداريم و مردم سوريه برادر ما هستند و به تماميت ارضي آن اهميت مي‌دهيم و دولت سوريه بايد اين را درك كند. اردوغان همچنين گفت: امريكا و نيروهاي ائتلاف، پرورش‌دهنده اصلي تروريسم در سوريه هستند و همچنان به اين كار ادامه مي‌دهند. ما بايد گام‌هاي بيشتري با سوريه‌ برداريم تا از طريق آن بتوانيم بسياري از طرح‌ها را در منطقه ناكام بگذاريم.


ديدار سيد‌حسن نصرالله با هياتي از جنبش حماس

حزب‌الله لبنان از ديدار دبيركل اين جنبش با هياتي از جنبش مقاومت اسلامي حماس خبر داد. به گزارش پايگاه خبري العهد، حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي اعلام كرد كه سيد حسن نصرالله، دبيركل اين جنبش روز يكشنبه با صالح العاروري معاون رييس دفتر سياسي جنبش حماس، خليل الحيه و اسامه حمدان از رهبران ديگر حماس ديدار و گفت‌وگو كرد. طبق اين بيانيه، سيد حسن نصرالله و رهبران حماس در اين ديدار آخرين تحولات سياسي و ميداني در فلسطين و لبنان و همچنين منطقه را مورد بررسي قرار دادند. دو طرف در اين ديدار درباره درگيري‌هاي اخير ميان فلسطيني‌ها در نوار غزه، كرانه باختري و قدس اشغالي نيز گفت‌وگو كردند. نصرالله و رهبران حماس در ادامه به تغييرات احتمالي اوضاع در منطقه در نتيجه تحولات فعلي پرداختند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون