• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5292 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ شهريور

نگاهي به وضعيت اين روزهاي نهاد صنفي سينماگران

انتخابات خانه سينما و ذكر چند نكته

از رسول صدرعاملي به عنوان گزينه رياست هيات‌مديره نام برده مي‌شود

تينا جلالي

اگر قائل به اين باشيم كه شكل‌گيري صِنف نوعي حركت متمدنانه و مدني در جوامع مدرن و پيشرو به شمار مي‌رود تا در سايه آرامش و با تعامل و گفت‌وگو افراد به تشريك مساعي برسند و مشكلات‌شان را حل كنند، اگر به اين نكته واقف باشيم كه اساسا در تعريف صنوف آمده كه گروهي براي مشورت و همكفري در كنار هم جمع مي‌شوند تا هم راه‌هايي براي ارتقا و كيفيت پيشه خودشان اتخاذ كنند و هم صداي مشكلات و مسائل حرفه خودشان به سطح بالاي جامعه باشند، اگر بدانيم كه نفس شكل‌گيري صنوف تامين امنيت اعضاست و باز اگر به اين نكته توجه كنيم كه كساني كه ذيل پرچم فرهنگ فعاليت مي‌كنند، داراي تشخص فكري و ذهنيت باز هستند، درمي‌يابيم كه اين روزها تنش‌ها و التهاباتي كه ميان اعضاي صنوف در خانه سينما به وجود آمده نه تنها ماهيت صنف را زير سوال مي‌برد، بلكه اين پرسش را به وجود مي‌آورد كه خانه سينما تا چه زماني قرار است محلي براي كشمكش‌ها و جدل‌ها و سهم‌خواهي‌هاي افراد باشد و چرا اهالي سينما نمي‌توانند زير چتر واحد به توافق برسند و هر از چند گاهي دچار حواشي مي‌شوند؟ و مهم‌تر اينكه چرا با درگيري‌ها و بحث‌هاي بي‌مورد باعث سوءاستفاده يك عده افراد فرصت‌طلب مي‌شوند كه خواسته‌شان تعطيلي و بي‌آبرو كردن سينما و سينماگران است؟ و اساسا جنگ فرسايشي تا به كي؟ 

اهالي سينما نيك مي‌دانند كه اين روزها سينما با چه مشكلات لاينحلي دست به گريبان است. از يك طرف خط و نشان‌هايي كه بعضا براي سينماگران كشيده مي‌شود و سختي‌هايي كه فيلمسازان براي توليد و اكران آثارشان با آن مواجه هستند، ازطرف ديگر بيكاري گسترده و مشكلات معيشتي اهالي سينما با تورم افسارگسيخته‌اي كه هر روز نظاره‌گر آن هستيم، از سوي ديگر انشقاقي كه بين مديران دولتي و اهالي سينما در يك سال اخير به وجود آمده و... به اندازه كافي نفس سينما را بريده. حالا جدال ميان صنوف در اين شرايط بحراني را چگونه بايد تحليل كرد؟

چه شد كه اين‌گونه شد؟
اگرچه دوم مردادماه برگزاري مجمع عمومي و انتخابات هيات‌مديره خانه سينما تحت‌تاثير ارسال نامه‌ وزارت ارشاد به خانه سينما كه در آن تاكيد شده بود نامزدهاي هيات‌مديره بايد توسط اين وزارتخانه تاييد صلاحيت شوند لغو شد، اما استعفاهاي پي درپي و ناگهاني مديرعامل ورييس هيات‌مديره خانه سينما عامل اصلي به وجود آورنده تنش شد و حكايت از اختلافات دروني و صنفي داشت. بحث هم بر سر حضور صنف تهيه‌كنندگان در انتخابات خانه سينما بود كه فاقد شناسه صنفي تشكل‌هاي وزارت كار هستند و اساسا حضور اصناف در انتخابات خانه سينما بايد با شناسه صنفي باشد. البته كه رد صلاحيت‌هاي چند نفر از اهالي سينما براي نامزدي در هيات‌مديره خانه سينما هم در اين حواشي بي‌تاثير نبوده است. 
غير از مجيد برزگر و فرهاد توحيدي كه صلاحيت آنها تاييد نشد، در حال حاضر علي دهكردي از انجمن بازيگران، محمدمعين صمدي از انجمن انيميشن، اميرحسين اثباتي از انجمن طراحان فيلم، علي لقماني از انجمن فيلمبرداران، مسعود اطيابي از انجمن مديران توليد، رضا درستكار از انجمن نويسندگان و منتقدان سينما، حبيب اسماعيلي از انجمن موسسات پخش، مسعود اميني تيراني از انجمن فيلم كوتاه، عليرضا حسيني از انجمن تهيه‌كنندگان مستند، رسول صدرعاملي از انجمن كارگردانان، جابر قاسمعلي از انجمن فيلمنامه‌نويسان، حسين حيدري از انجمن مدرسان سينما و مجيد اماني‌زاده از انجمن مديران تداركات تعدادي از نامزدهاي معرفي‌شده هستند. در اين ميان نامزد تهيه‌كنندگان ديده نمي‌شود كه بعد از انصراف منوچهر محمدي، گويا محمد‌مهدي عسگرپور از جانب تهيه‌كنندگان انتخاب و معرفي شده بود اما به دليل اختلافات بين تشكل‌هاي تهيه‌كنندگان، نتوانست نامزد شود اما در جلسه مجمع حضور خواهد داشت. 

گمانه‌زني‌ها 
بعضي منابع براساس گمانه‌زني‌ها نوشتند كه رسول صدرعاملي مهم‌ترين گزينه براي رياست هيات‌مديره خانه سينماست و در انتخابات پيش رو، قرار است پس از انتخاب اعضاي هيات‌مديره خانه سينما كه رسول صدرعاملي هم جزو آنهاست، اين فيلمساز و تهيه‌كننده كه معتمد سازمان سينمايي و مورد اعتماد محمد خزاعي است، از سوي ساير اعضا به عنوان رييس هيات‌مديره خانه سينما برگزيده شود. فارغ از اينكه رسول صدرعاملي گزينه مناسبي براي مديريت خانه سينماست، نام محمد مهدي عسگرپور هم از گوشه و كنار براي تصميم‌گيري‌ها شنيده مي‌شود كه به واسطه اقتدار، توانايي و قدرتي كه اين فيلمساز در بزنگاه‌هاي مختلف از خود نشان داده، نقش مشورتي مي‌تواند مورد توجه باشد. 

نتيجه‌گيري 
حالا امروز 9 شهريور قرار است مجمع عمومي و انتخابات هيات‌مديره خانه سينما برگزار شود. جلسه‌اي كه به نظر مي‌رسد خالي از حاشيه نباشد اما توجه به اينكه خانه سينما در 8 سال گذشته به اندازه كافي با انبوهي از انتقادات مواجه بوده، نظير اينكه اين خانه استقلال لازم ندارد، نهاد مستقل نيست و تحت امر دولت و اوامر آن است و مهم‌تر شرايطي است كه اين روزها سينماي ايران با انواع و اقسام مشكلات دست به گريبان است ما را به اين نكته مي‌رساند كه امروز ديگر نبايد خانه با حواشي بي‌دليل آب به آسياب دشمن بريزد و به فرصت‌طلبان اجازه سوءاستفاده دهد. سينما اين روزها بيش از هر چيزي نياز به همدلي و همراهي اعضاي خود دارد و خانه سينما بايد مسووليت امنيت اعضا را تامين كند و مامني براي همه اهالي سينما باشد در زماني كه خط و نشان‌ها براي اهالي سينما زياد است و اين محقق نمي‌شود جز با همفكري و در كنار هم بودن همه اعضا.
اما متاسفانه شرايطي كه اين روزها خانه سپري مي‌كند، اين نگراني را به وجود آورده كه نكند دوباره جدال‌ها و بحث‌هاي قديمي سر باز بزند و خانه سينما با تهديد مواجه شود. 
اينجا بد نيست بخش‌هايي از صحبت‌هاي حجت‌الله ايوبي، رييس سابق سازمان سينمايي در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره تعطيلي خانه سينما را با هم مرور كنيم كه مي‌گفت: «برايم ترسيم آن روزگاري كه وارد سينما شدم واقعا دشوار است. سال 92 سال جنگ تمام‌عيار در سينما بود. مساله بسته شدن خانه سينما يكي از مشكلات بود. تقريبا تمام سينما باهم درگير شده بودند. روزگاري بود كه خيلي از نويسندگان سينما به جاي اينكه فيلمنامه بنويسند، شب‌نامه مي‌نوشتند، سينما در آن زمان دچار جنگ دوقطبي فرسايشي بود و بدتر از همه اين بود كه سينما مشروعيت خود را از دست داده بود. بدتر از اين بود كه حساسيت بسياري از تصميم‌سازان و تصميم‌گيرندگان برانگيخته شده بود و همه در مورد سينما حرف مي‌زدند. مي‌خواهم بگويم همه سرها در سينما بود. بالاتر از همه در ميان تصميم‌سازان تقريبا داشت يك اجماعي شكل مي‌گرفت كه اصلا سينما براي چه بايد باشد؟ به نظرم مديران فعلي سينما حواس‌شان خيلي بايد جمع باشد تا در محافل‌شان براي آدم‌هاي خوبي كه شريف و دلسوز كشور هم هستند، مسائل سينما را برجسته نكنند و جو ضد فرهنگ و هنر و سينما درست نكنند كه به يك‌باره با اتفاقات سال 92 مواجه شويم كه در شوراي فرهنگ عمومي به اتفاق آرا گفتند درِ خانه سينما بايد بسته شود. حتي شنيده بودم يك نفر گفته اين خانه را بايد به آتش كشيد و خاكسترش را به آب ريخت.»


بعضي منابع بر اساس گمانه‌زني‌ها نوشتند كه در انتخابات پيش‌رو، قرار است پس از انتخاب اعضاي هيات‌مديره خانه سينما كه رسول صدرعاملي هم جزو آنهاست، اين فيلمساز و تهيه‌كننده كه معتمد سازمان سينمايي و محمد خزاعي است، از سوي ساير اعضا به عنوان رييس هيات‌مديره خانه سينما برگزيده شود... نام محمدمهدي عسگرپور هم از گوشه و كنار براي تصميم‌گيري‌ها شنيده مي‌شود كه به واسطه اقتدار، توانايي و قدرتي كه اين فيلمساز در بزنگاه‌هاي مختلف از خود نشان داده، نقش مشورتي او مي‌تواند مورد توجه باشد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون