• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5293 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۰ شهريور

پيروزي ضعيف حزب حاكم آنگولا در انتخابات

ترجمه: محمدحسن ايپكچي

 جنبش مردمي براي آزادي آنگولا پس از گذشت پنج دوره انتخاباتي از زمان كسب استقلال كشور از استعمار پرتغال در سال 1975در جريان انتخابات اخير به پيروزي ضعيفي دست يافت. كميسيون انتخابات كسب 51.17 در برابر 43، 95درصد آرا را به عنوان نتيجه‌اي اعلام نمود كه نشان مي‌دهد حزب حكومتي نتوانسته در دوران قدرت خود رضايت مردمي را همچون گذشته به دست آورد. مقايسه درصدآراي انتخاباتي حزب حاكم و رقيب به نسبت انتخابات 2017 اختلاف فاحشي را هم در كاهش محبوبيت براي حزب حاكم و نيز افزايش قابل ملاحظه گرايش مردمي به حزب رقيب را نشان مي‌دهد.درواقع، مي‌بينيم كه جامعه آفريقايي پس از گذشت بيش از ربع قرن، از حاكميت بافت نظامي موسس انقلاب فاصله گرفته و تمايل بيشتري به روي كار آمدن وحدت ملي‌گرايي با احترام به استقلال كشور را نشان مي‌دهد.البته، و هرچند، كميسيون انتخاباتي اعتراض رقيب (يونيتا) را در درخواست بازشماري آرا رد نموده است، اما، اگرخواسته باشيم روند تحول دموكراسي را در ساختار سياسي حكومت‌هاي آفريقايي مدنظر قرار دهيم، وضعيت حاضر نمي‌تواند خيال خوشي را براي آينده حفظ قدرت حزب حاكم در بر داشته باشد. حال، با توجه به اين مهم كه بيش از نيمي از شركت‌كنندگان در انتخابات اخير را افراد زير 35 سال شكل مي‌دهند، به اين نكته دست مي‌يابيم كه بخش مهمي ازنسل جوان جامعه كه در زمان كسب استقلال دوران كودكي خود را گذرانده يا هنوز به دنيا نيامده بودند كم‌كم و به تدريج در حال فاصله گرفتن از خواسته‌هاي نسل پدران و مادران خود درزمان استقلال هستند. مانند ساير جنبش‌هاي آزادي‌بخش در جنوب آفريقا، نتايج انتخابات نشان مي‌دهد كه راي‌دهندگان جوان در حال از دست دادن اعتمادشان به احزابي هستند كه به استعمار يا حكومت اقليت سفيدپوستان پايان دادند. در عوض، مسائلي مانند اقتصاد و بيكاري بالاي جوانان در ذهن بسياري از راي‌دهندگان است. به گفته آژانس ملي آمار آنگولا، بيش از 30 درصد مردم آنگولا بيكار هستند و ثروت عظيم نفتي اين كشور فقط براي اقليتي معلوم در گردش است. آنگولا‌ كه روزي به عنوان يكي از اقتصادهاي رشدخيز جهان محسوب مي‌شد، هم‌اكنون با نزديك به 50درصد جمعيت زير پانزده سال، چهارمين كشور جوان دنيا مي‌باشد و همين مساله مي‌تواند زنگ خطري براي صاحبان قدرت سياسي در اين كشور نفت‌خيز باشد.

اگر نتايج انتخابات هفته گذشته تاييد شود اين اولين‌باري است كه حزب حاكم (MPLA)، اكثريت دوسوم مجلس ملي را نخواهد داشت. تحليلگران گفتند هرچند، حزب حاكم با 124 كرسي اكثريت را حفظ مي‌كند، اما حزب رقيب(‌UNITA) ، اكنون 90 كرسي و سه حزب كوچك‌تر هر كدام دو كرسي خواهند داشت كه مي‌تواند منجر به نظارت بيشتر آنها بر حزب حاكم شود. آگوستو سانتانا، يك تحليلگر سياسي در آنگولا گفت: پيكربندي جديد در پارلمان به اين معناست كه MPLA ديگر نمي‌تواند قانون اساسي را اصلاح كند. ويونيتا اكنون در موقعيت بهتري براي نظارت بر فعاليت‌هاي دولت است. يونيتا كه مي‌گويد كميسيون انتخابات مملو از طرفداران MPLA است، شمارش مستقلي را از طريق شبكه‌اي از ناظران انجام داده، اما هنوز هيچ نتيجه‌اي از آن را منتشر نكرده است. بيش از نيمي از راي‌دهندگان ثبت‌نام شده در آنگولا از راي‌گيري دور ماندند و بسياري از كساني كه راي دادند در يك جنبش مدني به نام «راي دادن و ماندن» شركت كردند كه در آن پس از انداختن راي خود در شعبه‌هاي راي خود باقي ماندند تا از شمارش آراي خود مطمئن شوند.
آنگولا، در سواحل جنوب غربي آفريقا و دومين توليدكننده بزرگ نفت اين قاره و عضو اوپك كه اميد مي‌رود به عنوان بزرگ‌ترين توليد‌كننده نفت خام منطقه جنوب آفريقا محسوب شود، طي پنج سال گذشته دچار ركود شده است. رييس‌جمهور كنوني، ژائو لورنسو، براساس وعده‌اي مبني بر محو فساد و اصلاح اقتصاد، تبليغات انتخاباتي را آغاز كرد، اما اين پيامي شبيه به وعده‌هاي انتخاباتي او در سال 2017 بود. آقاي لورنسو 68 ساله در يك سخنراني، پيروزي حزبش را «ضمانت ثبات » توصيف كرد. او با اشاره به حضور ناظران بين‌المللي انتخابات، اتهامات تقلب را رد كرد.
در انتخابات روز 24 آگوست (دوم خرداد) كه بيش از 14 ميليون براي شركت ثبت‌نام كردند، 220 نماينده مجلس ملي نيز راي خواهند آورد. گفته مي‌شود كه تنها در لوآندا، پايتخت كشور، بيش از 60درصد راي‌دهندگان از مخالفان حمايت كردند. هرچند، طبق قانوان سنواتي كشور هر رييس‌جمهور فقط مي‌تواند براي دو دوره در قدرت باقي بماند ليكن در جريان اصلاح قانون در سال 2010، راي‌دهندگان به رياست‌جمهوري و مجلس فقط مي‌توانند به يك حزب راي دهند و رهبر حزبي كه بيشترين آرا را كسب كند بر كرسي رياست‌جمهوري مي‌نشيند. هم‌اكنون با راي بالايي كه حزب رقيب كسب كرده انتظار مي‌رود آرايش پارلماني را با تغييرات قابل توجهي روبه‌رو سازد.
باتوجه به اينكه علي‌رغم قابليت آنگولا در داشتن امكانات خوب براي مردم خود از بابت سرمايه عظيم نفتي كه دارد، اما دوسوم جمعيت فقير  و همچنان زندگي طاقت فرسايي دارند و همين عامل توانسته در كاهش راي حزب حاكم نقش بسيار مهمي را در انتخابات اخير ايفا نمايد.منبع: نيويورك‌تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون