• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5296 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۴ شهريور

گل كاشتي !!!

بهرام شجاعي

 زماني نه چندان دور گفتن اين جمله حكايت از يك اتفاق خوب مي‌توانست باشد، اما با شروع صنعتي شدن جوامع و به تبع آن درگير شدن اين جوامع به انواع و اقسام تاثيرات حاصل از رشد صنعتي شدن، مشكلات و مصائب جديدي براي افراد ساكن در اين جوامع پديدار شد. ساكنين جوامع صنعتي زير فشار فزاينده تورم اقتصادي حاصل از گسترش شهرنشيني براي به دست آوردن آرامش دروني نياز به محرك‌هاي جديدي پيدا كردند تا حتي به‌طور موقت هم كه شده بتوانند فشار‌هاي خرد‌كننده دروني‌شان را كاهش دهند. از جمله اين محرك‌ها مي‌توان به گل اشاره كرد.
گل؟! بله گل، واژه‌اي كه اشاره به گياهان متعددي است كه براي ازدياد نوع گونه خود نياز به گلدهي براي پرورش بذر حاصل از آن دارند. براي افراد عادي واژه گل يادآور انواع و اقسام شكل‌هاي گوناگون گياهان است كه در اين مرحله از رشد قرار دارند اما قابل باور نيست كه همين جمله: گل كاشتي؟ مي‌تواند موجب دستگيري و مجازات كيفري حاصل از كاشتن گياهي به نام شاهدانه باشد كه كاشت، برداشت و مصرف آن مستوجب تحمل مجازات كيفري مطابق با قوانين قضايي جمهوري اسلامي ايران است.
گل، علف، ويد يا ماري جوانا برگ‌ها و گل‌هاي خشك‌شده گياه كانابيس ساتيوا يا كانابيس اينديكاست. از ميان بيش از ۵۰۰ ماده شيميايي موجود در اين گياه، (THC) تترا هيدرو كانا بينول موجب تاثيرات روانگرداني و تغييرات در تجزيه و تحليل طبيعي ذهن مصرف‌كننده آن مي‌شود.
مصرف اين ماده مخدر خطرناك به ‌صورت‌هاي سيگار دست‌ساز، استنشاق دود آن با لوله‌هايي به نام بونگ، استنشاق بخار گل توسط دستگاه‌هاي بخارساز، نوشيدن چاي به صورت دمنوش يا استفاده از برگ‌هاي آن در غذا صورت مي‌گيرد كه مصرف مكرر آن فرد مصرف‌كننده را دچار وابستگي شديد به آن مي‌نمايد. متاسفانه تحت تبليغات سوء و گمراه‌كننده توسط افراد مشهور و محبوب جوانان مصرف اين ماده خطرناك به‌شدت در جامعه ما رواج پيدا كرده است و اكثر آنان به خيال خوش عدم اعتيادآوري‌اش به مصرف آن ادامه مي‌دهند.
 خارج از‌ بحث فوايد پزشكي ماري جوانا در بعضي بيماري‌ها كه توسط پزشك در داروهاي فرآوري شده از اين ماده تجويز مي‌شود عوارض و مضرات بسيار مخربي براي استفاده‌كننده آن عارض مي‌شود كه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: 
 تخريب حافظه كوتاه‌مدت، اضطراب شديد، پارانوييد، رفتارهاي عجيب و غريب، توهم، مشكلات تشخيصي در سيستم شنوايي و بويايي، تجزيه و گسستگي هويت، افزايش ضربان قلب و خطر حمله قلبي، ريسك فزاينده سكته مغزي، مشكل در حركات اتوماتيك (رانندگي، ورزش، ...)، مشكلات جنسي و خطر ابتلا به بيماري‌هاي مقاربتي، كاهش ضريب هوشي و خطر ترك تحصيل، رفتارهاي ضد اجتماعي (سرقت و دروغ)، مشكلات مالي شديد، بي‌خوابي، كاهش اشتها و بسياري موارد ديگر.
حال سوال اين است اگر خانواده علايمي از موارد ذكرشده بالا در فرزندان خود مشاهده كردند چه عكس‌العمل درستي بايد صورت دهند ؟
اولين اقدام مراجعه به يك روانشناس متخصص و مجرب در اين حوزه است تا تحت نظر او برخورد مناسب با نوجوان خود صورت دهند. فرزند شما تحت فشار دروني شديد براي خود دنياي خيالي ساخته است و به كمك اين محرك مي‌خواهد براي حتي مدت كوتاهي هم كه شده خود را از فشار و رنج شديد دروني‌اش رها كند.
توجه مثبت نامشروط بدون اشاره به وابستگي او مي‌تواند او را به دنياي حقيقي و امن خانواده برگرداند. خانواده با پذيرش شرايط موجود و وابستگي فرزندشان به مصرف اين ماده، بايد انتخاب مصرف يا عدم مصرف آن را به عهده خودش بگذارند. حمايت از فرزند موجب قطع رابطه او با دوستاني مي‌شود كه به صورت گروهي اقدام به مصرف اين ماده مي‌كردند.حمايت و محبت به فرزند به تدريج او را از دنياي خيالي‌اش خارج مي‌كند و با پي بردن به توانايي‌ها و مهارتش در كنترل شرايط دروني‌اش موجب قدرتمند شدن اراده از دست رفته‌اش مي‌شود.
عكس‌العمل والدين و آموزش رفتارهاي آنان بايد تحت نظر روانشناس صورت گيرد و به هيچ‌وجه برخورد تدافعي و تنبيهي با فرزند نبايد صورت گيرد. پذيرش و تعهد (رويكرد ACT) يكي از روش‌هاي موثر و مورد استفاده روانشناسان در اين‌گونه موارد است. زماني كه فرزندان‌شان خود را در محيط امن خانواده و حمايت آنان ببينند شروع به خود افشايي و پذيرش مسووليت اقدامات قبلي‌شان مي‌كنند و اين جرقه‌اي است براي شروع اصلاح رفتاري و همراه آن بالارفتن بينش و تصحيح شناخت‌هاي معيوب قبلي‌شان.  در پايان مجددا متذكر مي‌شوم توجه مثبت نامشروط و حمايت بي‌قيد و شرط (از محبت خارها گل مي‌شود) موجب از بين رفتن گل‌هاي مخرب و شكفتگي نوگلان خود مي‌شود.
 موفق باشيد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون