• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

مذاكرات از زبان ديپلمات‌ها

هنوز اختلافاتي وجود دارد

فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس:

ما به كار كردن روي موضوعات مورد اختلاف متعهد هستيم و معتقديم توافق نكردن بهتر از توافق بد است. هنوز اختلافاتي وجود دارد كه بايد حل شود. براي حصول به توافق جامع، طرفين بايد گام‌هايي را بردارند. اگر بخواهيم در روزهاي آينده به توافق دست يابيم، چالش‌هاي بسيار بزرگي مقابل ما وجود دارد. خطوط قرمزي وجود دارد كه نمي‌توانيم از آن رد شويم و بايد تصميمات سختي اتخاذ كنيم. موضوعات مهمي وجود دارد كه ما درباره آن اختلاف داريم و تعبير متفاوتي از جزييات آنچه در لوزان بر سر آن توافق شده وجود دارد، داريم.


تمديد برای چند روز است و نه بیشتر

فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا:

قبل از ديدار با ظريف: اميدواريم مشكلات باقيمانده طي روزهاي آينده حل شود. حصول توافق به اراده طرفين بستگي دارد اما ما با مذاكرات سختي هم روبه رو هستيم،  البته اراده سياسي براي حصول توافق جامع وجود دارد. امروز به بخش مهمي از كاري كه تيم‌هاي ما در ماه‌هاي گذشته انجام دادند، اختصاص دارد تا تفاهم سياسي كه در سوييس در ماه آوريل به آن رسيديم را به يك توافق سياسي روشن و صريح تبديل كنيم. ما همچنان به جدول زماني پيش بيني شده پايبند هستيم و به طور قطع همانطور كه در آوريل در سوييس انعطاف داشتيم، هم اكنون نيز اندكي انعطاف داريم.
بعد از ديدار با ظريف: ما تلاش مي‌كنيم تا 30 ژوئن به توافق دست يابيم اما اگر تا آن زمان به توافق نرسیم، پایان دنیا نخواهد بود.  درباره تمديد مذاكرات بايد بگويم كه بحث تمدید مذاکرات مطرح نیست و ما به دنبال تمدید دراز مدت مذاکرات نیستیم.  طرفین عزم دستیابی به توافق را دارند و تمدید مذاکرات لزوما کار را برای دستیابی به توافق آسان‌تر نخواهد کرد.  ما باید نسبت به تاریخ سی ژوئن انعطاف‌پذیر باشيم ولی برای چند روز است و نه بیشتر.  ما دوباره روی مسائل مذاکره نمی‌کنیم. معیار ما توافق لوزان است.  نکاتی در مورد این توافق وجود داد که باید آن را به متن تبدیل کنیم.   بعضی از این مسائل سیاسی و بعضی مسائل فنی هستند. وزیران نیز در روزهای آینده در مورد این مسائل که بعضا بسیار سیاسی هستند،  صحبت  می‌کنند.


‌كسي نمي‌خواهد اين مذاكرات بيش از اين ادامه داشته باشد

فرانك‌والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان:

كشور ما در قالب گروه 1+5 با ايران مذاكره مي‌كند. اكنون اين فرصت وجود دارد كه اين بحران پس از گذشت بيش از 10 سال سرانجام حل شود. آخرين مذاكرات با ظريف و كري نشان مي‌دهد كه هيچ‌كس نمي‌خواهد اين مذاكرات بيش از اين ادامه داشته باشد و اكنون بايد كاري انجام شود. هدف ما اين است كه آخر ژوئن پايان مذاكرات باشد. اما ممكن است مذاكرات از سي‌ام ژوئن طولاني‌تر باشد. در صورتي كه اين مذاكرات به توافق منجر نشود همه ضرر خواهند كرد. مسابقه تسليحاتي در منطقه مي‌تواند پيامدهاي منفي داشته باشد. ضمن اينكه جامعه جهاني هم از حل يك بحران به وسيله راهكاري سياسي ناتوان بوده است. ايران رئوس بيانيه لوزان را زير سوال نبرده است و هر كدام از اين رئوس موارد تشكيل‌دهنده توافق نهايي خواهند بود. اميدوارم دو طرف شجاعت واقعي را براي رسيدن به توافق داشته باشند.
 اگر دو طرف به نكات اصلي تفاهم لوزان (تفاهم چارچوب) عمل كنند توافق شدني است. به دنبال حصول اطمينان از اين هستيم كه ايران به تفاهم لوزان پايبند است. مناقشات زيادي اطراف ايران در خاورميانه وجود دارد، به همين جهت حصول توافق با ايران حايز اهميت است.

 

حصول توافق بااهميت است

«لي بائودانگ»، معاون وزير خارجه چين:

 اميدواريم همه طرف‌ها اراده سياسي محكمي براي حصول توافق نشان دهند. حصول توافق جامع براي خاورميانه و جهان با اهميت است. اميدوار هستيم كه همه طرف‌ها اراده سياسي محكمي نشان دهند تا توافق جامع حاصل شود. ما از همه طرف‌ها مي‌خواهيم اراده خود را براي توافق نشان دهند و نگراني‌هاي طرف مقابل را درك كنند. البته ما مشكلات و سختي‌ها را دست كم نمي‌گيريم اما خوشبين هم هستيم. هيچ‌وقت تا اين اندازه به توافق نزديك نبوديم. بايد به پيشرفت‌ها توجه كنيم و حداكثر تا يك جولاي به توافق برسيم و دو مرتبه مذاكرات را به تعويق نيندازيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون