• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5299 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ شهريور

خداحافظي طولاني با اسكوچيچ

برخي مي‌گويند نوع رفتار با اسكوچيچ نمك‌نشناسي بوده چون او در بدترين شرايط هدايت تيم ملي را قبول كرد و بهترين نتايج را به ثبت رساند. برخي مي‌گويند كارما انتقام او را از فوتبال ايران خواهد گرفت. عده‌ ديگري هم معتقدند با وجود اينكه او بايد جايش را به يك مربي بزرگ‌تر مي‌داد، شايسته احترام بيشتري بود و اين اتفاق زودتر از اينها بايد رقم مي‌خورد. نه اينكه مدام بين ماندن و بركناري لنگ در هوا بماند و درست در فاصله دو ماه تا جام جهاني حكم اخراجش را دريافت كند. 
كارما يا دست طبيعت يا آه مظلوم قابل اثبات و اندازه‌گيري نيست. هر نتيجه‌اي تيم ملي با هر مربي در جام جهاني بگيرد به هزار و يك المان بستگي خواهد داشت. تنها مساله قابل بررسي واقعيتي است به اسم فاصله فرسنگي ما از رفتار حرفه‌اي در فوتبال. نيازي به ليست كردن تمام اتفاقاتي كه در دو، سه سال گذشته در فوتبال ايران رخ داد نيست. همه مي‌دانند چه اتفاقاتي رخ داده و حالا در چه وضعيتي هستيم. 
نگه داشتن اين واقعيت در پس ذهن‌مان كمك مي‌كند بفهميم چرا فوتبال ملي‌مان پيشرفت نمي‌كند. بفهميم چرا مدام از ژاپن و كره و عربستان عقب مي‌مانيم. چرا قهرمان آسيا نمي‌شويم. چرا تيم‌هاي باشگاهي‌مان سال‌هاست دست‌شان به جام اي‌سي‌ال نرسيده. و چراهاي بسيار ديگر. فوتبال ايران چه در سطح مديريت و چه در سطح امكانات آماتور است و از يك فوتبال آماتور انتظار چنداني نمي‌رود. فوتبالي كه بلد نبود با يك سرمربي موفق حتي اگر او را نمي‌خواهد چطور برخورد كند. حالا در تاريخ ثبت مي‌شود كه يك خداحافظي طولاني به بدترين شكل و نامحترمانه‌ترين حالت ممكن به پايان رسيد.

آموزش مهارت‌های  زندگی به دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌ها

به عنوان مثال در دوره اصلاحات کتابی برای آشنایی با حقوق تهیه و تدوین شد و قرار بود در دبیرستان تدریس شود و پیش‌فرض تدوین این کتاب این بود که اگر دانش آموزان با مبانی و مصادیق حقوق و تکالیف خود به عنوان یک شهروند آشنا باشند از آمار پرونده‌های قضايی و کلاهبرداری ها و جرم‌های مختلف به شدت کاسته خواهد شد اما متاسفانه اجازه اضافه شدن این موضوع و کتاب به محتوای درسی داده نشد. در دوره دولت بعد از اصلاحات هم کلا موضوع مهارت‌های زندگی از دستور خارج شد و دولت این سرفصل‌های مهارت‌های زندگی را مهارت های زندگی غربی اعلام کرد و فرآیند آموزش مهارت‌های دهگانه از جمله مهارت جرات‌ورزی، تصمیم‌گیری، حل مساله و تفکر نقاد و مواردی از این دست به کنار گذاشته شد مهارت هايی که هرکدام از آنها می‌تواند مانع ده ها آسیب اجتماعی شود همان اتفاقی که در کشورهای توسعه یافته و برخوردار از نظام آموزشی زندگی محور نه کنکور محور به روشنی قابل مشاهده است. تاسف دیگر اینکه برخی از محتواها و برنامه های آموزشی که به منظور آموزش و تمرین مهارت‌های زندگی در مقاطع مختلف گنجانده شده است اولا بسیار ایدئولوژیک است و دوم اینکه توسط مدارس جدی گرفته نمی شود و برای آموزش آنها معلمان و مربیان آموزش دیده و اختصاصی وجود ندارد و معمولا چنین درس هایی به معاون و مدیر داده می شود که آن‌هم بیشتر کلاس ها تشکیل نمی شود و از طرف دانش آموزان و خانواده ها نیز جدی گرفته نمی شود چرا که محتوای این کتاب ها در کنکور دانشگاه نمی آید و کنکور زندگی هم که متاسفانه برای کسی مهم نیست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون