• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5302 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ شهريور

چقدر زمان مي‌خواهيد تا مشكلات بازار را حل كنيد؟

سهامداران بي‌اعتماد

يك كارشناس بازار سرمايه: بزرگ‌ترين تهديد براي بورس، بلاتكليفي برجام است

گروه اقتصادي 

شاخص كل بورس با از دست دادن كانال 1.4 ميليون واحدي كه روز اول هفته رخ داد؛ ديروز هم با ۶ هزار و ۷۰۲ واحد كاهش در ارتفاع يك ‌ميليون و ۳۹۰ هزار واحدي ايستاد. اين در حالي است كه مديرعامل سازمان بورس بزرگ‌ترين مشكل بازار سرمايه را «بي‌اعتمادي» سهامداران مي‌داند و از تلاش براي بازگشت اين اعتماد خبر داده. همزمان در شبكه‌ها و كانال‌هاي مرتبط بورسي، فضاي اعتراض شكل گرفته و حتي صحبت از تجمع سهامداران متضرر در مقابل سازمان بورس شده است. در بازار سرمايه ايران چه خبر است و چگونه مي‌توان فضاي بهتري را  ايجاد كرد؟

هيچ  سيگنالي  از  برجام  به  سهامداران  نرسيد
محمدرضا مظفري، كارشناس بازار سرمايه بر اين ‌بارو است كه علت اصلي ريزش شاخص‌ها و بزرگ‌ترين تهديدي كه در حال حاضر براي بازار سرمايه وجود دارد بلاتكليفي برجام است و اينكه هيچ‌گونه سيگنالي از اين رويداد سياسي به دست سرمايه‌گذاران و سهامداران نرسيده است. اين كارشناس بازار سرمايه در پاسخ به اين پرسش كه چرا شاخص‌هاي بورس از چند روز گذشته در حال عقب‌نشيني هستند و شاهد آنيم كه كانال يك ميليون و 400 هزار واحدي را هم واگذار كرده و به كانال يك ميليون و 390 هزار واحدي رسيده‌اند، گفت: بالا و پايين رفتن شاخص‌هاي بورس جزو ذات اين بازار است، اما آنچه بيشترين تاثير را بر بالا يا پايين آمدن قيمت‌ها مي‌گذارد نگرش و آينده‌نگري سهامداران و اتفاقات سياسي و اقتصادي در كشور است. البته بنده معتقدم كف شاخص‌ها در محدوده يك ميليون و 380 هزار واحدي است و بعيد است كه از اين كانال هم پايين‌تر بروند، چراكه ارزندگي كه در اين بازار وجود دارد، ‌به خصوص در بخش سهام‌هاي بنيادي بازار، سرمايه‌گذاري در آنها هيچ جاي نگراني ندارد.
ارزندگي  سهم‌ها   بالاست
او ادامه داد: هر چند بنده هم از وضعيت سياسي پيش رو بي‌اطلاع هستم اما توصيه من به سهامداران اين است از آنجا كه ارزندگي سهام‌هاي بازار بورس بالاست، با ديد بلندمدت مي‌توان دست به خريد سهام زد. مظفري در پاسخ به اين پرسش كه توقف مذاكرات برجام و ركود در بازارهاي جهاني چه ميزان در افت شاخص‌ها موثر بوده‌اند، نيز افزود: بزرگ‌ترين تهديدي كه براي بازار سرمايه وجود دارد بحث مربوط به برجام است و اينكه هيچ‌گونه سيگنالي هم از اين رويداد سياسي به دست سرمايه‌گذاران و سهامداران نرسيده است، بنابراين تا زماني كه اين سردرگمي وجود داشته باشد بازار بورس هم رشد چنداني نخواهد داشت.
قيمت‌هاي  جهاني  نوسان  چنداني  نداشتند
اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: قيمت‌هاي جهاني هم در اين مدت نه رشد آنچناني داشتند و نه افت چنداني داشتند. اين در حالي است كه بازار سرمايه ما در كشور كانال يك ميليون و 400 هزار واحدي را هم از دست داده و وارد كانال يك ميليون و 300 هزار واحدي شده است، اما واقعيت اين است كه نه تنها بازارهاي جهاني افتي نداشته‌اند بلكه قيمت طلا هم رشد داشته و ساير كاموديتي‌ها هم بلكه با رشد همراه بوده‌اند. عمده‌ترين تهديد در اين بازار بحث‌هاي مربوط به برجام است و اينكه سرمايه‌گذاران نمي‌دانند وضعيت به چه شكل خواهد بود و اين نگراني‌ها به اندازه‌اي است كه صداي همه در آمده است.
يك  سال  فرصت  براي  بازگشت  اعتماد
 به  بورس كافي  بود
او در پاسخ به اين پرسش كه ارزيابي شما از سخنان رييس سازمان بورس در مورد اينكه بي‌اعتمادي مردم به بورس به دولت قبل برمي‌گردد، چيست؟ نيز گفت: طبيعت بازار سرمايه به اين شكل است كه اگر سرمايه‌گذاران ندانند كه چرا شاخص‌ها در حال سقوط هستند يا دست به تجمع مي‌زنند و يا اينكه از بازار سرمايه خارج مي‌شوند. اين حق را بايد براي سرمايه‌گذاران محفوظ دانست. در حال حاضر هم افرادي كه به صورت حرفه‌اي در بازار سرمايه ايران مشغول فعاليت هستند با يك جريان مثبت فروشنده مي‌شوند و كلا كارشان نوسان‌گيري در دامنه‌هاي خيلي كوتاه است و مردم عادي هم كه چندان اطلاعي از وضعيت موجود ندارند خسته شده‌اند، 
هر چند دولت قبل اشتباهاتي درخصوص اين بازار داشت اما اين دولت هم يك سال وقت داشت تا بخواهد اعتماد را به بورس برگرداند.
هيچ  اراده‌اي  براي  بهبود  بازار  سرمايه  نيست
او افزود: ضمن آنكه در ابتداي دولت سيزدهم اعلام كردند كه مشكلات اين بازار را حل خواهند كرد، اما چقدر زمان مي‌خواهند تا اين مشكلات را حل كنند؟ درست است كه بي‌اعتمادي زياد است اما شرايط به گونه‌اي شده كه اهالي بازار به افرادي هم كه در مسند حكومت هستند بي‌اعتماد شده‌اند، چراكه هيچ‌گونه اطلاعات دقيقي از مسائل سياسي و برجام نمي‌دهند و هيچ اراده‌اي هم براي كنترل بازار سرمايه وجود ندارد.او ادامه داد: بنده به عنوان فردي كه بيش از 20 سال است كه در اين بازار فعاليت دارم به وضوح مي‌بينم كه حقوقي‌هاي بازار و خصولتي‌ها به محض اينكه روند مثبتي رخ مي‌دهد فروشنده مي‌شوند و اين موضوع نشان مي‌دهد كه يا دولت برنامه‌اي ندارد و يا برنامه‌شان اين است كه اجازه بالا رفتن را به بازار سهام نمي‌دهند.مظفري گفت: اين در حالي است كه اگر فردي اوايل تابستان 1399 سهمي را به قيمت 9 هزار تومان خريد كرده است و امروز قيمت آن به 2 هزار تومان رسيده نفس اين سرمايه‌گذار بريده شده حال هر چند دولت قبل باعث بي‌اعتمادي در اين بازار شد اما اين موضوع دليل نمي‌شود كه همه مشكلات را به گردن دولت قبل بيندازيم و با وجودي كه يك سال از عمر دولت جديد گذشته هنوز نديده‌ايم اين دولت هم به قول‌هايي كه در ابتداي كار خود داد عمل كرده باشد.
سهامداران  نيازمند  آموزش  هستند
او در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اينكه برخي از سهامداران بازار سرمايه را فضاي مناسبي براي سرمايه‌گذاري نمي‌دانند چطور مي‌توان اين بستر را براي سرمايه‌گذاري بهبود بخشيد، افزود: يك تفاوتي كه بازار سرمايه با ساير بازار‌ها دارد اين است كه تابلوي آن مشخص است و هر لحظه مي‌توان آن را چك كرد كه اين سرمايه رشد داشته و يا افت كرده است، اين در حالي است كه اگر يك ملكي را خريداري كنيم هر روز در بنگاه‌هاي اطراف محل نمي‌پرسيم اين ملك چقدر شده است و اگر بگويند قيمت آن 20درصد پايين‌تر از قيمتي كه خريداري كرده‌ايد شده ما فروشنده نخواهيم بود اما متاسفانه ذات بازار سرمايه به دليل اينكه جلوي چشم سرمايه‌گذار است باعث مي‌شود نگران باشد و گاهي به درستي هم عمل نكند. او تصريح كرد: اكثر افرادي هم كه از سال 1399 وارد بازار سرمايه شدند آموزش لازم را نديده‌اند و نهادهاي مالي ما از كارگزاري‌ها گرفته تا ساير نهادها مشاوره‌اي در اين خصوص ندادند و نمي‌دهند و تنها فعل خريد و فروش را براي‌شان صرف مي‌كنند و منفعت‌شان هم در كارمزدي است كه دريافت مي‌كنند و به اين سرمايه‌گذاران هم ياد نداده‌اند كه چگونه در  بورس  سرمايه‌گذاري  كنند.
بازارهايي كه  منابع را  جذب كردند
مظفري در پاسخ به اين پرسش كه منابعي كه در اين مدت از بورس خارج شدند بيشتر وارد كدام بازار شدند، گفت: در اين مدت قيمت‌ها در سه بازار طلا، دلار و ملك نه تنها افت قيمت نداشتند بلكه با رشد قيمتي هم مواجه بودند و حداقل تفسيري كه مي‌توان داشت اين است كه ورود اين منابع باعث شده تا قيمت اين كالاها كاهش پيدا نكنند و اگر منابع مالي وارد اين بازارها نمي‌شد بايد افت مي‌كردند و از يك سال گذشته بيشتر منابعي كه از بازار سرمايه خارج شدند بيشتر وارد بازار رمزارزها شدند اما با نوسانات اين بازار و ترس از سرمايه‌گذاري در اين حوزه، همچنان سه بازار دلار، سكه و ملك اولويت بيشتري براي سرمايه‌گذاران خرد دارند و بايد پذيرفت سرمايه‌هاي بالايي هم كه در بازار سرمايه هست با توجه به سودهاي بانكي بالا به سمت بانك‌ها شيفت مي‌شوند و در فرصت مناسب مجددا به سمت سهام  مي‌روند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون