• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5302 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ شهريور

تلاش براي تغيير نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ هنوز از جمهوري‌خواهان قرباني مي‌گيرد

سيل اتهام‌هاي جديد عليه اطرافيان ترامپ

شهاب شهسواري

پرونده‌هاي حقوقي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا و نزديكان او در حزب جمهوري‌خواه روز به روز قطورتر مي‌شود. در تازه‌ترين تحول، دو تن از برجسته‌ترين مقام‌هاي كاخ سفيد در دوران رياست‌جمهوري دونالد ترامپ براي تحقيق در مورد پرونده جمع‌آوري اعانه از راي‌دهندگان براي تغيير نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ به دادگاه احضار شده‌اند. استيون ميلر، يكي از جنجالي‌ترين دستياران ارشد رييس‌جمهور امريكا و برايان جك، مدير امور سياسي كاخ سفيد، از جمله مقام‌هاي دولت ترامپ هستند كه براي شهادت در خصوص پرونده جمع‌آوري مبالغ مردمي براي تغيير نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ به دادگاه احضار شده‌اند. اين تحقيقات در مورد كميته اقدام سياسي «نجات امريكا» انجام مي‌شود كه از جمله اتهام‌هاي آن اعزام نمايندگان انتخاباتي جعلي به ايالت‌هايي بود كه نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ را تاييد كرده ‌بودند. كميته‌هاي اقدام سياسي در چارچوب انتخاباتي امريكا، نهادهاي موقتي انتخاباتي هستند كه جهت حمايت از يك نامزد انتخاباتي براي جمع‌آوري اعانه‌ها و كمك‌هاي مردمي و سازماني به يك نامزد تاسيس مي‌شوند. اما ويژگي كميته اقدام سياسي «نجات امريكا» اين بود كه بعد از برگزاري انتخابات و اعلام نتايج، با هدف تغيير دادن نتايج انتخابات تشكيل شده‌ بود. بر اساس گزارش نهادهاي غيردولتي در امريكا اين كميته كه درست چند روز بعد از برگزاري انتخابات توسط دونالد ترامپ تاسيس شده ‌بود، تاكنون بيش از ۱۰۰ ميليون دلار كمك جمع‌آوري كرده است. اين منابع در جهت انتشار اتهام‌هايي در خصوص تقلب انتخاباتي و تلاش براي تغيير نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ امريكا استفاده شده‌اند. استيون ميلر، دستيار ارشد ترامپ كه در طول دوران رياست‌جمهوري ترامپ به دليل اتهام‌هاي ارتباط با گروه‌هاي نژادپرست سفيدپوست و موضع‌گيري‌هاي تند ضد مهاجرتي مشهور شده‌ بود، پيش از اين هم به عنوان يكي از شاهدان در تحقيقات كنگره از نقش ترامپ در شورش ۶ ژانويه ۲۰۲۱ در مقابل كنگره احضار شده ‌بود. در طول يك هفته گذشته تعداد زيادي از احضاريه‌ها عليه نزديكان و متحدان دونالد ترامپ صادر شده كه از جمله آنها احضار برخي دستياران وكلاي او و حتي تعدادي از نمايندگان جمهوري‌خواه كنگره براي رسيدگي به پرونده تلاش براي تغيير نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ است. صدور احضاريه لزوما به معناي قرار گرفتن اين افراد تحت تحقيقات حقوقي نيست، اما قطعا به معناي تلاش وزارت دادگستري امريكا براي جمع‌آوري اطلاعات بيشتر است كه احتمال دارد به تحت تعقيب قرار گرفتن اين افراد منجر شود.

تكرار اتهام‌ها عليه استيو بنون در دادگاه ايالتي
احضارهاي جديد درست بعد از آن اتفاق مي‌افتند كه دادگاه ايالتي نيويورك، عليه استيو بنون، يكي از دستياران ديگر ترامپ اعلام جرم كرده است. استيو بنون متهم است كه با ايجاد يك نهاد غيردولتي براي جمع‌آوري اعانه جهت كمك به ساخت ديوار مرزي با مكزيك، از منابع به دست آمده سوءاستفاده و آنها را جهت مصارف شخصي هزينه كرده است. اين اتهام پيش از اين در دادگاه‌هاي فدرال امريكا عليه استيو بنون مطرح شده‌ بود، اما به اين دليل كه دونالد ترامپ در واپسين ساعات كارش به عنوان رييس‌جمهور او را مورد عفو رييس‌جمهوري قرار داده ‌بود، رسيدگي به اين اتهام‌ها در دادگاه‌هاي فدرال غيرممكن بود. با اين حال عفو رياست‌جمهوري شامل جرايم ايالتي نمي‌شود و حالا استراتژيست ارشد دونالد ترامپ، در دادگاه ايالتي نيويورك بايد پاسخگوي اتهام‌هاي خود باشد. استيو بنون پيش از اين به خاطر سرپيچي از احضاريه كميته رسيدگي به شورش ۶ ژانويه ۲۰۲۱ نيز محكوم شده است و حكم او در اين خصوص ماه اكتبر اعلام خواهد شد.

بازي جنجال‌هاي ترامپ
احضاريه‌هاي اخير تازه‌ترين تحولات در مجموعه بلندبالاي تحقيقات قضايي و اتهام‌هايي هستند كه در طول ماه‌هاي گذشته عليه رييس‌جمهور پيشين امريكا اعلام شده است. جنجالي‌ترين پرونده عليه ترامپ در هفته‌هاي اخير، پرونده نگهداري غيرقانوني اسناد محرمانه و فوق محرمانه توسط رييس‌جمهوري پيشين امريكا در اقامتگاه تفريحي او، مارالاگو در ايالت فلوريداست. با اين حال تحليلگران معتقدند كه ترامپ با پوشاندن جنجالي با جنجال ديگر، مدت‌هاست كه افكار عمومي را بازي داده تا اتهامات زيادي را كه به او وارد شده است، فراموش كنند. سوزان گلسر در نيويوركر مي‌نويسد: «سلاح اصلي ترامپ در طول سال‌هاي اخير اين بود كه نظرها در مورد يك نقض قانون عظيم را با يك نقض قانون عظيم ديگر منحرف مي‌كرد، عادتي كه حالا باعث تحقيقات متعدد از او شده  كه بار ديگر رييس‌جمهور سابق را به بحث روز كشور تبديل كرده است. هميشه ساده است كه جنجال پيشين در مورد او را فراموش كرد، چراكه با ترامپ همواره شما در حال حركت به سمت جنجال بعدي هستيد.» اين رسانه امريكايي ادامه مي‌دهد: «در حال حاضر تعداد زيادي از تحقيقات كيفري و حقوقي در مورد ترامپ و شخصيت‌هاي منتسب به او در جريان است، از تحقيقات در مورد كسب و كارهاي او گرفته تا تحقيقات كنگره در مورد نقش او در شورش ۶ ژانويه در مقابل كنگره. ترامپ آنچنان در مشكلات حقوقي فرو رفته كه بر اساس گزارش پوليتيكو ۱۹ وكيل مختلف در پرونده‌هاي متفاوت استخدام كرده است. ايالت جورجيا از او در مورد تلاش براي تحت فشار گذاشتن مقام‌هاي انتخاباتي براي صرف‌نظر از اعلام نتيجه واقعي انتخابات تحقيق مي‌كند و وزارت دادگستري در مورد در اختيار داشتن اسناد فوق محرمانه دولتي در اقامتگاه مارالاگو او را تحت تحقيق قرار داده است.» واشنگتن‌پست هفته گذشته در گزارشي نوشت كه در ميان اسناد محرمانه‌اي كه ترامپ از كاخ سفيد با خود به اقامتگاه شخصي برده است و به تازگي توسط اف‌بي‌آي كشف شده‌اند، شامل برخي اسناد مربوط به توانايي‌هاي هسته‌اي كشورهاي خارجي مي‌شود. به نوشته واشنگتن‌پست طبقه‌بندي برخي از اين اسناد تا حدي سري است كه حتي برخي مقام‌هاي ارشد اطلاعاتي امريكا هم براي دسترسي به آنها صلاحيت ندارند.
رسوايي‌هاي ترامپ به نفع دموكرات‌ها
سيل جديد احضاريه‌ها و اتهام‌هاي جديد عليه ترامپ و اطرافيانش در حالي منتشر مي‌شوند كه چيز زيادي تا زمان انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره امريكا باقي نمانده است. تحليلگران معتقدند كه هر چند دونالد ترامپ با قرباني‌نمايي خود در مقابل رقباي سياسي‌اش مي‌تواند در ميان هوادارانش محبوب‌تر شود، اما اين اتهام‌ها در كنار برخي اتفاق‌هاي ديگر باعث شده است كه دموكرات‌ها و هواداران بايدن در نظرسنجي‌ها پيش بيفتند. در هفته‌هاي گذشته بعد از مدت‌ها سقوط محبوبيت، بار ديگر محبوبيت بايدن در نظرسنجي‌ها رو به افزايش گذاشت. سوزان گلسر مي‌نويسد: «مانند هميشه ترامپ بلد است كه چگونه از نمد اين تحقيقات قضايي براي خود كلاهي بدوزد... هفته پيش در يك تجمع سياسي در پنسيلوانيا ترامپ، جو بايدن، رييس‌جمهور را دشمن ملت خواند و وزارت دادگستري و اف‌بي‌آي را هيولاهاي شرور ناميد. اما هر چند ترامپ براي خود منافع سياسي در اين دست‌اندازهاي حقوقي مي‌بيند، دموكرات‌ها هم چندان بي‌منفعت نيستند. يك نظرسنجي جديد توسط موسسه ايپسوس و خبرگزاري رويترز نشان مي‌دهد كه اكثريت بزرگي از مردم امريكا، نزديك به ۶۰ درصد، ترامپ و جنبش او را تهديدي براي دموكراسي امريكا مي‌دانند. يك نظرسنجي جديد توسط وال‌استريت ژورنال نشان مي‌دهد كه در حالي كه ابتداي سال جاري ترامپ و بايدن در صورت رويارويي در يك انتخابات ۴۵ درصد در مقابل ۴۵ درصد مساوي بودند، حالا بايدن با ۵۰ درصد در مقابل ۴۴ درصد ترامپ، جلو افتاده است.» ستون‌نويس هفته‌نامه نيويوركر معتقد است: «بسيار بعيد بود كه بدون حضور دونالد ترامپ، بايدن بتواند به رياست‌جمهوري برسد، در نتيجه من تصور مي‌كنم كه بازگشت ترامپ به صدر اخبار در طول تابستان باعث نجات رياست‌جمهوري رو به افول بايدن شود. هيچ چيز بيشتر از تهديد بازگشت ترامپ، باعث ترغيب راي‌دهندگان دموكرات به شركت در انتخابات نمي‌شود. ترامپ ممكن است نه حالا و نه هيچ زمان ديگر با رسيدگي‌هاي قضايي كه منتقدانش دوست دارند، مواجه نشود، او همچنان متخصص ايجاد تاخير است. اما سير وقايع نشان داده است كه هر چند ديدن او در لباس زندان غيرقابل تصور باشد، اما احتمال واكنش سياسي به اعمال او وجود دارد. او تنها رييس‌جمهور امريكا از زمان هربرت هوور است كه در زمان رياست‌جمهوري‌اش، هم اكثريت مجلس نمايندگان، هم اكثريت سنا و هم نهايتا كاخ سفيد را از دست داده است. اگر دموكرات‌ها بتوانند در مقابل تاريخ بايستند و دست‌كم يكي از مجلسين را در انتخابات حفظ كنند، حتما يكي از عوامل اصلي آن نگراني از بازگشت ترامپ بوده است. به همين دليل است كه هم رييس‌جمهور چهل و پنجم و هم رييس‌جمهوري چهل و ششم امريكا (ترامپ و بايدن) دوست دارند كه انتخابات پيش‌رو فقط در مورد ترامپ، ترامپ، ترامپ باشد و ديگر هيچ.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون