• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5302 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ شهريور

خبر جهان

تحرك سازمان ملل براي ممانعت از تشديد تنش در عراق
منابع سياسي عراقي از تحرك جديد سازمان ملل براي حفظ آرامش در عراق و ممانعت از تكرار درگيري‌هاي اخير خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت روزنامه عربي ۲۱، منابع سياسي عراقي اعلام كردند كه جنين هنيس پلاسخارت، نماينده سازمان ملل در عراق قصد دارد بعد از پايان مراسم زيارت اربعين در ۱۷ سپتامبر تحركات جديد و گسترده‌اي را آغاز كند كه هدف آن حفظ آرامشي است كه عراق در روزهاي اخير شاهد آن است. وي براي ممانعت از تكرار درگيري‌هاي اخير و فراهم كردن شرايط براي برگزاري دور سوم مذاكرات با نظارت مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق تلاش مي‌كند. تحركات سازمان ملل اولين تحركات براي حل بحران سياسي عراق نيست كه اين بحران از زمان برگزاري انتخابات پارلمان در دهم اكتبر وارد يازدهمين ماه خود شده است. دو منبع عراقي اعلام كردند كه پلاسخارت از چند روز اخير ديدارها و تماس‌هايي با برخي گروه‌هاي سياسي از جمله جريان صدر داشته است كه هدف از آن آرام كردن اوضاع و ممانعت از هرگونه برخورد مسلحانه‌اي است كه ممكن است طي روزهاي آتي بعد از مراسم اربعين حسيني رخ بدهد. به ويژه اينكه اعضاي جريان صدر به امكان آمدن به خيابان‌ها اشاره كرده‌اند. يكي از اين منابع اعلام كرد: امريكايي‌ها طي سفر باربارا ليف، معاون وزير خارجه امريكا در امور خاور نزديك بر اهميت حفظ اوضاع باثبات در عراق و ممانعت از هرگونه لغزش تاكيد كردند. امريكايي‌ها درحال حاضر از تلاش‌هاي سازمان ملل در اين چارچوب حمايت مي‌كنند. پلاسخارت براي ديدار با صدر و قانع كردن وي براي دور كردن حاميانش از خيابان‌ها تلاش مي‌كند. اين منبع اعلام كرد: سازمان ملل به دنبال راهكار تدريجي براي حل بحران از طريق دولت موقت براي مدت يكسال است كه شخصيتي رياست آن را برعهده بگيرد كه عضو هيچ‌كدام از طرف‌هاي بحران نباشد. اما دو طرف همچنان اين پيشنهاد را رد مي‌كنند و چارچوب هماهنگي شيعيان عراق بر تشكيل دولتي براساس قانون اساسي اصرار دارد. مقتدي صدر درباره موضعش درخصوص انحلال پارلمان و مشخص كردن موعد انتخابات زودهنگام و برگزاري آن با نظارت دولت الكاظمي مبالغه مي‌كند. پلاسخارت اول اوت به نجف سفر و با مقتدي صدر ديدار كرد اما اين ديدار هيچ نتيجه‌اي نداشت. بلكه بعدا بحران وخيم‌تر شد و به درگيري‌هاي مسلحانه در منطقه سبز بغداد و بصره منجر شد. عائد الهلالي، از رهبران چارچوب هماهنگي شيعيان عراق گفت: تلاش‌هاي فرستاده سازمان ملل از چند روز اخير در دو محور ادامه دارد. محور اول مربوط به حفظ آرامش و ممانعت از درگيري است و محور دوم درباره حل‌و‌فصل بحران قبل از پايان سال اول بحران است اما پلاسخارت هنوز موفق نبوده است.


نخستين گفت‌وگوي تلفني تراس با ماكرون
دفتر نخست‌وزيري انگليس اطلاع داد، ليز تراس نخستين گفت‌وگوي تلفني خود را با ماكرون انجام داد و دو طرف درباره بحران جهاني انرژي صحبت كردند. به گزارش اسپوتنيك، دفتر نخست‌وزيري انگليس در بيانيه‌اي اعلام كرد: ليز تراس، نخست‌وزير انگليس با امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه گفت‌وگويي تلفني داشت و ماكرون مراتب تسليت و تاثر خود را بابت مرگ اليزابت دوم، ملكه انگليس ابراز داشت. تراس از ماكرون بابت اين ابراز همدردي تشكر كرد و دو طرف درباره امنيت، امور دفاعي و همچنين مسائل استراتژيك صحبت كردند. در ادامه بيانيه دفتر نخست‌وزيري انگليس همچنين آمده است: دو طرف بر ارزشمندي روابط پاريس و لندن تاكيد كرده و گفتند كه با يكديگر به مقابله با بحران انرژي مي‌پردازند. همچنين تراس و ماكرون اعلام كردند كه مي‌خواهند به زودي ديداري داشته باشند تا درباره اين موارد صحبت كنند. چارلز سوم پس از مرگ مادرش ملكه اليزابت دوم تاجگذاري كرد و نخستين سخنراني خود را به همراه ليز تراس در كاخ باكينگهام داشت.


تاكيد ارمنستان بر احياي مذاكرات در قالب گروه مينسك
نخست‌وزير ارمنستان گفت، احياي مذكرات درباره درگيري قره‌باغ بين روسيه، امريكا و فرانسه در چارچوب گروه مينسك شوراي امنيت و همكاري اروپا مهم است. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در آوريل ۲۰۲۲ گفته بود كه امريكا و فرانسه تلاش مي‌كنند تا مسكو را از گروه سه جانبه رايزني مينسك شوراي امنيت و همكاري اروپا كه سه دهه قبل و با هدف پايان بخشيدن به درگيري بين ارمنستان و جمهوري آذربايجان بر سر قره‌باغ ايجاد شده، بيرون برانند. دفتر نخست‌وزيري ارمنستان اعلام كرد: نيكول پاشينيان، نخست‌وزير ارمنستان بر احياي روند مذاكرات در چارچوب گروه سه‌جانبه مينسك شوراي امنيت و همكاري اروپا با حضور امريكا، روسيه و فرانسه و استفاده از تجربيات قبلي براي سازشي جامع درباره مساله قره‌باغ تاكيد دارد. پاشينيان در جريان ديداري با «فيليپ ريكر»، مشاور ارشد وزير امور خارجه ايالات متحده در امور مذاكرات قفقاز و يكي از اعضاي اصلي گروه مينسك شوراي امنيت و همكاري اروپا اين اظهارات را مطرح كرده و به وي بابت انتصابش تبريك گفت. نخست‌وزير ارمنستان همچنين بر نقش واشنگتن در روند صلح قره‌باغ نيز تاكيد كرد. ارمنستان و جمهوري آذربايجان در پاييز ۲۰۲۰ براي مدت ۲۲ روز در منطقه كوهستاني قره‌باغ درگيري مسلحانه داشتند. اين درگيري با توافق صلح با ميانجي‌گري روسيه پايان يافت. پاشينيان همچنين به فرستاده امريكا نيز گفت كه انتظار دارد جمهوري آذربايجان ارمنستاني‌هاي اسيرشده در جريان خشونت اخير را آزاد و ميراث فرهنگي و مذهبي ارمنستان در قلمروهاي تحت اختيار خود را حفظ كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون