• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5303 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور

بازتاب‌هاي آزار و اذيت جنسي يك فرد مبتلا به اوتيسم در تهران

فرمانده انتظامي تهران: تحقيقات در اين زمينه از سوي ماموران پليس در حال انجام است تا ابعاد و زواياي نامشخص موضوع به ‌طور كامل معلوم شود

سعيده صالح غفاري، مديرعامل انجمن اوتيسم ايران از ربوده شدن يك فرد بزرگسال داراي اوتيسم در روزهاي اخير خبر داد. او با اشاره به ربايش يك فرد ۲۱ ساله مبتلا به اوتيسم در روز شنبه ۱۲ شهريور ماه گفته بود: «اين معضل اولين و آخرين باري نيست كه رخ مي‌دهد و بايد براي يك بار به صورت جدي اين پرونده توسط مراجع قضايي پيگيري شود. اين فرد ۲۱ ساله به نام «فرزاد» روز ۱۲ شهريور به همراه پدر خود از خانه خارج شده و عصر همان روز كه قصد بازگشت به خانه خود در قلعه حسن‌خان را داشته، يك موتوري جلوي آنها توقف كرده و مي‌گويد كه رايگان آنها را به پايانه اتوبوسراني در محله آذري مي‌رساند. پس از رسيدن به پايانه، فرد موتوري از پدر مي‌خواهد از موتور پياده شده و بررسي كند كه آيا مي‌خواهند همين اتوبوس را سوار شوند يا خير و در همين فاصله كوتاه اقدام به ربودن اين بيمار اوتيسمي كرده است.»
 او با بيان اينكه تا روز يكشنبه ۱۳ شهريور اصلا مشخص نبود كه چه بلايي سر اين بيمار اوتيسم آمده است، گفته بود: «تنها به نقل قول اورژانس و بيمارستاني كه او را به آنجا انتقال داده‌اند، مشخص است كه افراد محلي فرزاد را به شكل برهنه و با آثار ضرب و شتم پيدا كرده‌اند كه در تماس با اورژانس ۱۱۵ به بيمارستاني در جنوب تهران منتقل شد. متاسفانه به‌رغم آموزش‌هايي كه درباره افراد طيف اوتيسم به نيروها داده شده است اما باز هم مي‌بينيم كه خلأ اطلاع‌رساني درباره فرزاد و امثال او در تمام لايه‌ها وجود دارد. متاسفانه تمام مدتي كه فرزاد در اين بيمارستان بستري بوده است، نقص پرونده دارد. از روز يكشنبه ۱۳ شهريور تا چهارشنبه ۱۶ شهريور فرزاد در بيمارستان مي‌ماند و در تمام اين مدت در پرونده او ارجاع به پزشكي قانوني و ارجاع به نيروي انتظامي وجود ندارد. در عين حال آزمايش خون كاملي از فرزاد گرفته نشده و حتي روانپزشك هم او را ويزيت نكرده است. تنها در روز آخر بستري بودن يعني چهارشنبه مددكاري بيمارستان به سازمان بهزيستي نامه مي‌زنند كه چنين فرد مجهول‌الهويه‌اي در بيمارستان حضور دارد. اگر بيمارستان به پزشكي قانوني، نيروي انتظامي يا بهزيستي اطلاع داده بود قاعدتا پدر و مادر در مراجعه اوليه خود به پليس آگاهي تهران واقع در خيابان وحدت اسلامي و هنگام تشكيل پرونده مفقودي متوجه مي‌شدند كه فرزندشان كجاست و اين اتفاق هم نمي‌افتاد. با اطلاع‌رساني‌هاي صورت گرفته توسط انجمن اوتيسم و خود پدر و مادر، بالاخره يك فردي اعلام مي‌كند كه فرزاد را در بيمارستان مذكور ديده است.»  مديرعامل انجمن اوتيسم همچنين با تاكيد بر اينكه اولين خواسته ما و خانواده پيدا شدن موتورسواري است كه اقدام به ربودن فرزاد كرده است، گفته بود: «خواهش مي‌كنيم نيروي انتظامي تمام تلاش خود را بكند كه به واسطه عكس و فيلمي كه از پايانه مسافربري آذري گرفته شده و به پليس آگاهي تهران تحويل داده شده است، بتوانند اين فرد كه بزرگ‌ترين جرم يعني دزديدن يك انسان را در كنار هتك حرمت و تعرض انجام داده است، پيدا كنند. به نظر ما اين فرد قطعا مجرم شناخته شده‌اي است و بار اولي نبوده است كه توانسته به اين شكل اقدام به ربودن يك انسان بزرگسال كند. تشكيل پرونده براي مفقود شدن فرزاد از روز يكشنبه ۱۳ شهريور در پليس آگاهي تهران صورت گرفته است و پس از آن ما هم براي به‌سرانجام رساندن پرونده وكيل گرفته‌ايم و روز شنبه با مراجعه به ستاد حقوق بشر يك پرونده قضايي تشكيل داده‌ايم. در خود قوه قضاييه هم دو شكايت ديگر از طرف خانواده فرزاد و انجمن اوتيسم در حال تنظيم است.»

ورود پليس به پرونده آزار فرد اوتيسمي
 درپي انتشار اين خبر، سردار حسين رحيمي، فرمانده انتظامي تهران بزرگ نيز از ورود پليس به اين موضوع خبر داده و گفت: «پليس قطعا با متخلفان پرونده فرد مبتلا به اوتيسم برخورد مي‌كند.» رحيمي با اعلام خبر رسيدگي پليس به پرونده اين فرد مبتلا به اوتيسم گفت: «پرونده اين فرد كه مبتلا به اوتيسم بوده و مورد آزار قرار گرفته است، بلافاصله پس از گزارش در دستور كار پليس قرار گرفت و پليس فتا و پليس آگاهي به ‌ويژه پليس آگاهي بيش از ۴۸ ساعت است كه كار خود را براي رسيدگي به اين پرونده به‌ طور ويژه آغاز كرده‌اند.» فرمانده انتظامي تهران بزرگ اقدام انجام شده درقبال اين فرد مبتلا به اوتيسم را عملي شنيع، ظالمانه و ناجوانمردانه توصيف كرد و گفت: «حتما پليس با اين اقدام و عاملان آن برخورد خواهد كرد. تحقيقات در اين زمينه از سوي ماموران پليس در حال انجام است تا ابعاد و زواياي نامشخص موضوع به ‌طور كامل معلوم شود.»
 رييس پليس تهران بزرگ درباره همكاري با انجمن اوتيسم نيز گفت: «در اين مورد ما كاري با انجمن اوتيسم نداريم و برابر قانون و مقررات با هرگونه جرم برخورد خواهيم كرد. در اين پرونده نيز قطعا با عاملان اين اقدام برخورد مي‌كنيم و اجازه نخواهيم داد كه افراد سودجو و فرصت‌طلب جامعه را ناامن كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون