• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5308 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ شهريور

نگاهي به كارنامه تيم ملي كشتي آزاد ايران در بلگراد

بي‌رحمي رحمان، ركوردشكني حسن آبروداري كامران و چند داستان ديگر

گروه ورزش| كسب ۷ مدال رنگارنگ شامل دو طلا، سه نقره و دو برنز توسط ۹ كشتي‌گير آزادكاري كه در مسابقات قهرماني جهان روي تشك رفتند در مجموع نتيجه قابل قبولي است. تيم ايران با اين مدال‌ها بعد از ايالات متحده در رده دوم جدول رده‌بندي كلي قرار گرفت. با وجود اين نتايج اما مواردي وجود دارد كه نبايد به سادگي در اين آمار كلي گم شود. 
۱- نبايد فراموش كرد كه تيم كشتي آزاد روسيه پرافتخارترين تيم دنيا در مسابقات حضور نداشت. ورزشكاران روسيه به خاطر حمله اين كشور به اوكراين از حضور در كليه مسابقات ورزشي محروم هستند. نبود روسيه را مي‌توان از دو منظر بررسي كرد؛ عده‌اي معتقدند اگر روسيه حضور داشت تعداد مدال‌هاي ايران كاهش پيدا مي‌كرد و برخي معتقدند حضور روسيه زهر امريكايي‌ها را مي‌گرفت و شايد حتي ايران قهرمان مي‌شد. براي اعتبارسنجي هر كدام از اين دو نظريه بايد كشتي‌گيران را وزن‌ به وزن مورد بررسي قرار داد كه از حوصله اين نوشته خارج است اما در مجموع مي‌توان ادعا كرد كشتي‌گيران طلايي ايران حتي در صورت حضور روس‌ها طلاي خود را ضرب مي‌كردند اما اين براي طلايي‌هاي امريكا تضمين شده نبود. كما اينكه مثلا اگر در ۹۷ كيلوگرم عبدالرشيد سعدالله‌يف حضور مي‌داشت بعيد بود اسنايدر بتواند به نشان طلا دست پيدا كند. 
۲- به جز اميرمحمد يزداني كه به خاطر قرعه اسراييل با اضافه وزن در وزن‌كشي حاضر شد و خود به خود كنار رفت از مجموع ۹ كشتي‌گير ايران دو نفر نتوانستند انتظارات را برآورده كنند. سرلك نايب قهرمان جهاني ۲۰۲۱ اسلو كه امسال در دور اول به حريف ناشناس چيني باخت و حذف شد و محمدحسين محمديان كه باز هم در يك آوردگاه بزرگ كم آورد. محمديان كه تا نيمه نهايي بالا آمده بود مقابل اسنايدر شكست خورد و در حالي كه تصور مي‌شد لااقل ايران را صاحب يك مدال برنز كند در كمال ناباوري برابر حريف آذربايجاني ضربه فني شد و به مقام پنجمي رسيد. محمديان در حالي اين نتيجه را به دست آورد كه رقيب اصلي‌اش يعني مجتبي گليج در جهاني اسلو در نيمه‌نهايي در شرايطي به اسنايدر باخت كه تا چند ثانيه مانده به پايان مسابقه جلو بود و اگر طمع خودش براي پيروزي مقتدرانه‌تر بر حريف امريكايي نبود به فينال هم مي‌رسيد. گرچه محمديان در انتخابي گليج را شكست داد اما شايد بتوان گفت او كشتي‌گيري نيست كه بتواند در مسابقات جهاني كار را در بياورد. محمديان در المپيك هم نمايش نااميدكننده‌اي داشت. 
۳- در ۷ وزن باقي‌مانده تعدادي از كشتي‌گيران در حد و اندازه‌هاي خودشان ظاهر شدند و نتيجه قابل قبولي گرفتند. محمد نخودي يكي از همين كشتي‌گيران بود كه گرچه براي دومين سال پياپي به جردن باروز در فينال باخت اما نمايش خوبي تا آن مرحله به نمايش گذاشت. باروز حالا ۱۴ بار كشتي‌گيران ايراني را برده است و به نظر مي‌رسد فقط با بازنشستگي اوست كه داستان بردهاي سريالي‌اش برابر ايراني‌ها به پايان مي‌رسد. رضا اطري كه امسال در ۶۱ كيلوگرم كشتي مي‌گرفت هم بالاخره موفق شد يك نشان جهاني دشت كند. او تا فينال عالي كار كرد اما در مسابقه نهايي برابر حريف ژاپني در ۳ دقيقه اول 10 هيچ باخت. هر چند انتظار نمي‌رفت اطري تازه‌وارد به اين وزن بتواند نايب قهرمان المپيك را شكست دهد اما دست‌كم انتظار مي‌رفت نماينده ايران مبارزه پاياپايي در فينال به نمايش بگذارد. البته يك نكته جالب در مورد كشتي‌گيران ژاپني وجود دارد و آن اينكه دو ورزشكار ژاپني در بلگراد به فينال رسيدند و هر دو موفق شدند در سه دقيقه اول حريف‌شان را ده هيچ ببرند؛ يكي برابر كشتي‌گير ايران و يكي برابر كشتي‌گير امريكا. يونس امامي ديگر كشتي‌گيري بود كه نتيجه‌اش قابل قبول بود ولي حد انتظارات را برآورده نكرد. يونس در نيمه‌نهايي با وجود نمايش در خور توجه نتوانست از سد حريف امريكايي بگذرد و درنهايت به نشان برنز رسيد. لقب بزرگ‌ترين حسرت تيم كشتي آزاد هم بي‌شك متعلق به اميرحسين زارع نماينده سنگين‌وزن كشورمان است كه با وجود در مشت داشتن مدال طلا آن را رها كرد تا كشتي‌گير ترك آن را بقاپد. زارع در نيمه نهايي در حالي كه از طاها آكگل پيش بود و بر مسابقه هم تسلط داشت در فاصله چند ثانيه تا پايان براي ثبت يك پيروزي مقتدرانه‌تر گام برداشت و اسير نيرنگ حريف شد و مبارزه را واگذار كرد. اين در حالي است كه زارع با رسيدن به فينال به راحتي مي‌توانست از عنوان قهرماني خود دفاع كند. 
۴- در تيم ملي كشتي آزاد اعزامي به بلگراد دو كشتي‌گير شاهكار كردند؛ كامران قاسمپور و رحمان عموزاد كه هر دو موفق شدند كشتي‌گيران امريكايي را در فينال شكست دهند تا به نوعي از كشتي ايران برابر يانكي‌ها اعاده حيثيت كرده باشند. كامران موفق شد جيدن كاكس قدرتمند را شكست دهد و نوار ناكامي كشتي‌گيران ايراني برابر امريكايي‌ها را پاره كند. در شب آخر نيز رحمان عموزاد توانست دياكوميهاليس را شكست دهد و دومين طلاي ايران را به ارمغان بياورد. عملكرد رحمان نه تنها در فينال كه در طول مسابقات هم فوق‌العاده بود. كشتي‌گير هنوز جوان ايران در بلگراد مجموعه‌اي از عنوان‌داران جهان و المپيك را شكست داد تا به نشان طلا دست پيدا كند. جون سوك يون از كره‌جنوبي، اسماعيل موزوكايف دارنده مدال برنز جهان از مجارستان، آديل اوسپانوف از قزاقستان و حاجي علي‌يف قهرمان جهان و دارنده مدال‌هاي نقره و برنز المپيك از آذربايجان كساني بودند كه برابر بي‌رحمي رحمان به زانو درآمدند. عموزاد در تمام اين مسابقات با جنگندگي فوق‌العاده و سر نترس يكي يكي رقبا را كنار زد و در فينال هم با اينكه در يك فعل و انفعال ۸ بر ۶ از حريف عقب افتاد اما در نهايت ۱۳ بر ۸ به پيروزي رسيد. 
۵-در نهايت مي‌ماند حسن يزداني كه علاوه بر مسائل فني بايد از ساير وجوه هم بررسي شود. حسن شاخص‌ترين فرد كشتي ايران در حال حاضر است و آميخته با مسائلي فراتر از ورزش كشتي. بنابراين وقتي در مورد او حرف زده مي‌شود بايد همه جوانب را در نظر گرفت. بايد متوجه بود چه فشاري روي دوش او گذاشته شده و چه انتظاراتي از او مي‌رود. حسن اين كشتي را به ديويد تيلور امريكايي باخت اما موفق شد ركورد آقا تختي را بعد از ۶۰ سال بشكند و پرافتخارترين كشتي‌گير آزادكار ايران شود. روزهاي آينده و مسابقات بعدي در انتظار حسن يزداني هست و او قطعا باز هم ركورد خود را بهتر خواهد كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون