• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5309 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور

حمله پدر حسن يزداني به عليرضا دبير

چرا پسرم را مجبور كردي قبل از مسابقه با تيلور با كشتي‌گير ۱۱۰ كيلويي تمرين كند؟

حسن يزداني در فينال رقابت‌هاي قهرماني جهان برابر ديويد تيلور امريكايي نتيجه را واگذار كرد و اين باعث بروز برخي انتقادات فني از موفق‌ترين كشتي‌گير تاريخ ايران شد. عليرضا دبير، رييس فدراسيون كشتي نيز به شكل عجيبي به صف منتقدين پيوست و شيوه كشتي يزداني كه بر پايه زير كتف زدن است را زير سوال برد. دبير گفت: «روزي كه آمدم به بچه‌ها گفتم براي پيروزي بايد از حريفان زيرگيري كنيد و «پا» بگيريد. عباس جديدي، غلامرضا محمدي، محمد طلايي پاي حريفان را مي‌گرفتند. هر كس كه زيرگير است امريكا را مي‌برد و با زير كتف زدن نمي‌توان كشتي‌گيران امريكا را شكست داد.» دبير با اشاره به دليل شكست حسن يزداني مقابل تيلور گفت: «يزداني يك ابرقهرمان و پهلوان است. او ۸ مدال جهاني و المپيك دارد كه شوخي نيست. اين حرف را عليرضا دبير كه خودش كشتي‌گير بوده، مي‌زند. تاكتيك او مقابل تيلور اشتباه بود و او يك تاكتيك اشتباه را انتخاب كرد. برد و باخت در كشتي وجود دارد و آقا تختي هم باخت داشته است. اصلا قشنگي كشتي در همين است. يزداني بايد در المپيك با اين كشتي‌گير امريكايي مبارزه كند و ان‌شاءالله سخت كار مي‌كند تا نتيجه بگيرد.»
انتقاد دبير از حسن يزداني از آنجايي تعجب‌برانگيز بود كه اولا رييس فدراسيون معمولا در قامت كارشناس فني به چنين مسائلي ورود نمي‌كند، چراكه هم جايگاه رييس فدراسيون زير سوال مي‌رود و هم جايگاه سرمربي تيم كه توسط خود رييس انتخاب شده. نكته دوم اينكه در تمام طول مدت برگزاري مسابقات مجري برنامه تلويزيوني پخش مسابقات كشتي اجازه هيچ‌گونه انتقادي به عليرضا دبير و فدراسيون را نداد. يدالله اعتصامي مجري برنامه كه با فدراسيون نيز همكاري دارد در طول تقريبا 10 روز برگزاري مسابقات آزاد و فرنگي هر جا كه مهمان برنامه انتقاداتش را متوجه فدراسيون مي‌كرد وسط حرف او مي‌پريد و با گفتن كلمه «البته» مسير بحث را عوض مي‌كرد. مثلا زماني كه فردين معصومي مهمان برنامه از نبود آناليز در تيم انتقاد كرد اعتصامي وسط حرف او دويد و گفت البته فدراسيون و مربيان خيلي روي آناليز كار كرده بودند. اتفاقا در همان برنامه هم بود كه باخت سنگين معصومي مقابل حريف روس در فينال جهاني را به عنوان خاطره‌بازي با افتخارات اين كشتي‌گير مقابل چشمان معصومي پخش كردند كه واكنش‌هاي زيادي به همراه داشت. معصومي بعد از آن برنامه گفت: «اميدوارم آن كار عمدي صورت نگرفته باشد. شايد به خاطر انتقاداتي كه از فدراسيون انجام دادم عمدا فيلم باخت سنگين مرا مقابل چشمانم در تلويزيون پخش كردند!»
البته در ادامه مشخص شد اين حمايت‌ها از فدراسيون در رسانه ملي مختص شبكه ورزش و يدالله اعتصامي هم نيست. دوشنبه شب مجري برنامه فوتبال برتر هم در ابتداي برنامه بحث را به سمت كشتي كشيد و از نگاه فني و مديريتي عليرضا دبير تعريف و تمجيد به عمل آورد! 
به هر حال در چنين شرايطي انتقاد مستقيم رييس فدراسيون به حسن يزداني آن هم يك روز پس از باختي كه همه مي‌دانند چقدر براي مردم و خود حسن گران تمام شده تعجب‌برانگيز بود، اما با گذشت يك روز اكثر كارشناسان ترجيح دادند به اين داستان ورود نكنند تا حاشيه‌هاي بي‌دليل ايجاد نشود. 
بامداد روز گذشته اعضاي تيم ملي كشتي آزاد ايران بعد از كسب عنوان نايب قهرماني جهان وارد تهران شدند. هزاران نفر از علاقه‌مندان تيم ملي و مخصوصا حسن يزداني در فرودگاه امام تجمع كردند تا پهلوان دوست‌داشتني خود را از نزديك ببينند. اعضاي خانواده يزداني هم در فرودگاه حاضر بودند و خبرنگاران دقايقي با پدر حسن يزداني مصاحبه كردند. درست در همين دقايق بود كه مشخص شد آتشي زير خاكستر وجود دارد كه ابتدا در فرودگاه زبانه كشيد و قطعا در روزهاي آينده بيشتر خواهد شد. 
پدر حسن يزداني ابتدا با كنايه به سمت‌هايي كه دبير در آن فعاليت داشته از جمله عضويت در شوراي شهر و رياست فدراسيون گفت: «حسن براي شادي مردم كشتي مي‌گيرد؛ پسرم دنبال رييس فدراسيون، سرمربي، شوراي شهر و نماينده مجلس نيست. پسرم مي‌خواهد پس از اتمام كشتي بچه‌ها را آموزش دهد.» آقاي يزداني در ادامه اتهام بزرگي را در رابطه با باخت يزداني متوجه دبير و سرمربي تيم ملي كرد. ايشان گفت: «سوال من اينجاست آقاي دبير نيم ساعت مانده به فينال چرا به پسرم گفت با كشتي‌گير ۱۱۰ كيلو تمرين كن كه ضربان قلبش بالا برود؟» ايشان در ادامه با انتقاد از اظهارات دبير در مورد سبك كشتي پسرش افزود: «چرا داخل خانه كشتي با سبك حسن يزداني زير كتف كار مي‌كند ولي در مصاحبه مي‌گويد كشتي فقط زير كتف نيست؟ حسن يزداني همه‌ چيز انجام مي‌دهد و كشتي‌بلد است. حسن را اينها نساختند، بلكه مربي سازنده ساخت. من اينجا جواب مي‌خواهم. چرا آقاي عامل قبلا مي‌گفت رحمان عموزاد سبك حسن يزداني كشتي مي‌گيرد ولي وقتي باخت اسمي نبرد. همه كشتي‌گيران سبك حسن زير كتف مي‌گيرند. بعد از ۲۷سال مي‌خواهد سبك كشتي حسن را عوض كند؟ حسن بايد كشتي خودش را بگيرد. مگر نونهال است از نو سبكش را عوض كنيم؟ من وكيل پسرم هستم. محبوبيت او لطف و محبت مردم است. پسرم دنبال ركورد نيست. دنبال اين چيزها نيست.»
حسن يزداني اما مثل هميشه ترجيح داد خيلي خونسرد و آرام با اتفاقات روبه‌رو شود. او در مورد اظهارات پدرش به گفتن چند جمله اكتفا كرد. يزداني كه مشخص بود مي‌خواهد آبي روي آتش باشد، گفت: «او عزيز من است. شكست معمولا ناراحتي دارد و اين ناراحتي براي خانواده‌ها بيشتر است. اميدوارم در آينده نزديك بتوانم اين باخت را جبران كنم.» يزداني همچنين در مورد باخت به تيلور و بحث‌هاي پيرامون آناليز كشتي توضيح داد: «همه زحمت كشيدند و از همه تشكر مي‌كنم. اشتباه از خود من بود و حريفم استفاده كرد. او باهوش‌تر بود و بهتر عمل كرد. تيلور از نقاط ضعف من استفاده كرد و پيروز شد. من آن عملكردي را كه مي‌خواستم، نتوانستم روي تشك پياده كنم و در نهايت شكست خوردم.» 
پرافتخارترين كشتي‌گير ايران در مورد گذشتن از ركورد تختي گفت: «جهان پهلوان تختي چه از نظر مدالي و چه از نظر اخلاقي سرآمد همه ورزشكاران ايران است. من دنبال ركورد نيستم و ان‌شاءالله تا زماني كه كشتي مي‌گيرم، هدفم فقط اين است كه بتوانم دل مردم عزيز كشورم را شاد كنم.»
حال بايد ديد در روزهاي آينده عليرضا دبير چه واكنشي به حرف‌هاي پدر يزداني كه تاكيد داشت ناگفته‌هاي مهم‌تري دارد كه بعدا خواهد گفت،نشان خواهد داد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون