• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5309 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور

خبر

«لحظه‌ها و هميشه» روي صحنه مي‌رود
نمايش «لحظه‌ها و هميشه» به نويسندگي و كارگرداني كمال هاشمي اوايل مهرماه ‌روي صحنه مي‌رود. به گزارش «اعتماد»، «لحظه‌ها و هميشه» اين روزها با كارگرداني كمال هاشمي در حال تمرين و آماده‌سازي است تا بعد از بازبيني و دريافت مجوزهاي لازم روي صحنه برود. اثر جديد هاشمي نمايشي با رويكردي متفاوت و در ادامه تجربه‌هاي قبلي اين كارگردان است. هاشمي فعاليت تئاتري خود را از گروه تئاتر مهر شيراز در سال ۷۴ آغاز و از نمايش‌هاي او مي‌توان به «درهاي نيمه‌باز»، «تو با كدام باد مي‌روي؟» و «امروز روز خوبيست براي مردن» اشاره كرد. «تو با كدام باد مي‌روي؟» كه سال ۹۶ در سالن مستقل تهران اجرا شد، توليد كشور سوييس و برنده گرنت فستيوال بولوار سوييس بوده است. «امروز روز خوبيست براي مردن» هم توليد مشترك فرانسه و بلژيك بود كه سال ۹۷ در سالن سمندريان تماشاخانه ايرانشهر به اجرا درآمد.


«هر جا آب هست، ويراني است…» در سپند
نمايش «هر جا آب هست، ويراني است…» نوشته محمد واحدي و محمد نوروزي فرسنگي به كارگرداني محمد واحدي در تماشاخانه سپند روي صحنه مي‌رود. به گزارش «اعتماد»، در خلاصه داستان اين نمايش آمده است: «صبر تلخ است، براي ما كه مادرمان را هر پنجشنبه آب داديم...» علي عامل هاشمي، محمد نوروزي فرسنگي و هادي عامل به عنوان بازيگر در اين اثر به ايفاي نقش مي‌پردازند. انوشه زاهدي تهيه‌كننده، آرش دهقان‌شاد مجري طرح و مدير توليد، علي عامل‌هاشمي مشاور كارگردان، رضا خضرايي طراح نور، محمد واحدي طراح صحنه، مريم رضايي طراح لباس، هليا رشقي طراح گريم، علي روحاني آهنگساز، فرشته قاسم‌پور و اميرعلي شانه‌ساز دستياران كارگردان، شايان قديريان مدير صحنه، علي واحدي منشي‌صحنه، حسين حاجي‌بابايي عكاس، مجتبي رحاميان تيزر و موشن و روژان ايرجي طراح پوستر در اين نمايش حضور دارند. نمايش «هر جا آب هست، ويراني است…» از ۷ مهرماه ساعت 3۰: 2۰ اجرا مي‌شود.


روايت‌هايي عاشقانه در بستر جنگ
به گزارش «اعتماد» به نقل از هنرآنلاين، نمايش «تن سايه» نوشته و كار مريم ياسين‌زاده از دهم شهريور ساعت 21:15 در سالن شماره دو پرديس تئاتر سپند روي صحنه است. مريم مومن، عليرضا جلالي‌تبار، سمن ‌قناد، آناهيتا ‌خسروي، حسين ‌جاهد و محمد زندوكيلي بازيگران نمايش هستند. مريم ياسين‌زاده «تن سايه» را نمايشي مونولوگ در پانزده اپيزود و روايت‌هايي عاشقانه در بستر جنگ توصيف كرده است. ياسين‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاين درباره روند شكل‌گيري نمايش «تن سايه» گفت: تقريبا سه سال پيش با يكي از دوستانم در حال بررسي فجايعي بودم و سپس آن فاجعه‌ها را وارد فضاي جنگ و شروع به نگارش نمايشنامه كردم. او با بيان اينكه نمايش كمي تراژدي و دردناك است، درباره موضوع و مضمون آن عنوان كرد: «تن سايه» نمايشي مونولوگ در پانزده اپيزود و روايت‌هايي عاشقانه در بستر جنگ است. در اين فضا از دست‌دادن‌ها و فاجعه‌هايي براي انسان‌ها رخ مي‌دهد كه همراه با غم و فارغ از آرامش و عشق است. ياسين‌زاده مدت زمان تمرينات نمايش را دو ماه عنوان كرد و درباره زمان و مكان اتفاقات آن يادآور شد: جز يكي از شخصيت‌ها ديگران نامي ندارند و زمان و مكاني براي اين اثر مشخص نشده است. اين نويسنده و كارگردان با اشاره به اينكه «تن سايه» بر اساس تلفيقي از توانايي بازيگران و فضا پيش مي‌رود، درباره سبك و فضاي اجرايي نمايش اظهار كرد: نمايشنامه بسيار رئاليستي است و بر اين اساس بازي‌ها نيز اينگونه است اما فضاي اجرايي بسيار مينيمال است. در اين نمايش از دكور، آكسسوار و اتفاق‌هاي صحنه‌اي چندان استفاده نمي‌شود و از آنجا كه روايت قصه است، برپايه توانايي بازيگران است و بيشتر ديده و شنيده مي‌شود.


«برد پيت» مجسمه‌ساز شد
برد پيت بازيگر مشهور هاليوود‌‌ از نخستين مجموعه مجسمه‌هايش در يك موزه هنري رونمايي كرد. گاردين گزارش داد كه برد پيت بازيگر مشهور در يك اقدام غافلگيركننده نخستين نمايشگاه هنري خود را در يك گالري هنري واقع در فنلاند برگزار و از مجموعه‌اي از مجسمه‌ها رونمايي كرد. اين نمايشگاه در موزه هنري «سارا هيلدن» واقع در «تامپره»، سومين شهر بزرگ فنلاند برگزار شده است. اين نخستين‌باري است كه اين ستاره امريكايي خودآموز از مجسمه‌هاي خود در مقابل عموم مردم رونمايي كرده است. پيت ۵۸ ساله شخصا در روز شنبه از مجموعه مجسمه‌هايي كه خلق كرده است در اين موزه هنري رونمايي كرد. مجسمه‌هاي برد پيت به عنوان بخشي از يك نمايشگاه بزرگ‌تر متعلق به آثار «توماس هوسيگو» (Thomas Houseago) هنرمند بريتانيايي و سراميك‌هاي «نيك كيو» (Nick Cave) موسيقيدان استراليايي به نمايش گذاشته مي‌شود. برد پيت‌ در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه در گفت‌وگو با يك رسانه فنلاندي بيان كرد: «اين براي من و نيك يك جهان جديد و نخستين ورودمان است.» برد پيت در مجموع ۹ مجسمه در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته است. گفته مي‌شود اين هنرپيشه پس از جدايي از همسرش «آنجلينا جولي» ديگر بازيگر مشهور هاليوود، كار كردن با سفال را آغاز كرده است و در سال ۲۰۱۷ تا ۱۵ ساعت در كارگاه فعاليت مي‌كرد. حضور «پيت» در اين نمايشگاه يك اتفاق غافلگيركننده براي فنلاند بود؛ چراكه شركت او در اين نمايشگاه پيش از اين اعلام نشده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون