• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5309 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور

خبرخوان

چراغ سبز ايلان ماسك براي اينترنت ماهواره‌اي در ايران
ايلان ماسك در توييتي گفته استارلينك براي ارايه خدمات در ايران، خواستار معافيت از تحريم‌ها مي‌شود. اما بايد منتظر اينترنت ماهواره‌اي استارلينك در كشورمان باشيم؟ به گزارش ديجياتو، هر چند وقت يك‌بار خدمات اينترنت ماهواره‌اي استارلينك به كشور جديدي راه پيدا مي‌كند، با اين حال تا به امروز كاربران در ايران نتوانسته‌اند آن را تجربه كنند، اما حالا مديرعامل اسپيس ايكس، ايلان ماسك گفته اين شركت براي ارايه خدمات استارلينك در كشورمان، درخواست معافيت از تحريم‌ها را خواهد داد. ايلان ماسك در توييتي مدعي شد كه با ارايه خدمات استارلينك در قطب جنوب، حالا اين سرويس در تمام قاره‌ها فعال است. زير همين توييت كاربري از ايلان ماسك پرسيده كه آيا از نظر فني امكان ارايه خدمات استارلينك به كاربران ايراني وجود دارد يا خير. مديرعامل اسپيس ايكس در پاسخ به اين سوال گفته استارلينك خواستار معافيت از تحريم‌ها خواهد شد: «استارلينك در اين زمينه خواستار معافيت از تحريم‌ها عليه ايران خواهد شد.»


بانك مركزي موتور رشد تورم را تقويت كرد؟

 آمارها نشان مي‌دهند كه بانك مركزي براي سركوب نرخ بهره بين بانكي، اقدام به پول‌پاشي در اين بازار كرده كه مي‌تواند پيامدهاي تورمي خطرناكي داشته باشد. با وجود اينكه كارشناسان اقتصادي بارها نسبت به عواقب سركوب نرخ بهره بين بانكي، بانك مركزي همچنان به رويه خود ادامه مي‌دهد، حال بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه اين اقدام، ركورد جديدي در پول‌پاشي بجا گذاشته و مي‌تواند پيامدهاي تورمي خطرناكي داشته باشد. براساس آمارهاي منتشر شده در اكوايران، در هفته منتهي به ۱۴ شهريور ماه، افزايش شديد تزريق پول در بازار بين بانكي سبب شده تا ركورد تزريق پول در اين بازار شكسته شود. مطابق اين آمار، بسط پول توسط بانك مركزي در ميانه شهريور ماه و در بازار باز معادل ۶۸ هزار و ۴۸۰ميليارد تومان بوده است. اين مبلغ تنها حدود 2.2 درصد نسبت به هفته گذشته افزايش يافته بود، اما از سوي ديگر و در بازار بين بانكي، اين مبلغ به ۳۵ هزار و ۲۸۰ ميليارد تومان رسيده كه بالاترين سطح در سال ۱۴۰۱ را نشان مي‌دهد. بنابراين در مجموع تزريق پول توسط بانك مركزي در اين دو بازار از مزر ۱۰۳ هزار و ۷۷۰ ميليارد تومان عبور كرد كه در تمام مدت برگزاري بازار باز، بي‌سابقه است. از آنجا كه افزايش نقدينگي، اصلي‌ترين موتور محرك رشد تورم به شمار مي‌رود، اين ركوردشكني‌هاي  پي در پي در دولت سيزدهم، بسيار نگران‌كننده است.


بيش از ۱۰۰۰ كالا افزايش قيمت صددرصدي داشته‌اند
كيومرث سرمدي عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به وضعيت معيشتي مردم بعد از حذف ارز ترجيحي، گفت: شرط مجلس با دولت در بحث حذف ارز ترجيحي اين بود كه قيمت كالاهايي كه با معيشت و زندگي مردم ارتباط دارد، نسبت به شهريور 1400 افزايش پيدا نكند؛ اما در عمل ديديم قيمت كالاها افزايش شديدي داشت به‌طوري كه شايد بيش از 1000 قلم كالا افزايش قيمت صددرصدي و حتي بيشتر را تجربه كرد. وي ادامه داد: افزايش قيمت فشار زيادي بر سفره مردم وارد كرده است اما حمايت دولت در راستاي معيشت مردم خصوصا قشر متوسط به پايين كه زير خط فقر هستند خيلي گره‌گشا نبوده است كه رهاشدگي بازار، عدم نظارت و عدم برنامه‌ريزي در جهت جبران اين فشار، دليل وقوع وضعيت فعلي جامعه است. آقاي سرمدي با انتقاد از اينكه دولت بازار را رها كرده است، گفت: قرار بود با استفاده از بيمه و ديگر خدمات، قيمت دارو را ثابت نگه داريم اما به دليل رهاشدگي بازار، دارو هم گران شد؛ لذا دولت بايد نظارت‌ها را افزايش دهد و برنامه‌ريزي دقيقي داشته باشد؛ همچنين نياز است كه تيم اقتصادي دولت منسجم‌تر عمل كند؛ اما من در مجموع ارزيابي مثبتي از روند تحولات بعد از حذف ارز ترجيحي ندارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون