• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5310 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۱ شهريور

خبرخوان

وزير ارتباطات: محدوديت‌هاي اينترنت مقطعي بود
عيسي زارع‌پور، وزير ارتباطات خبر اظهاراتش در مورد قطع اينترنت در روز‌هاي آينده را تكذيب كرد: در روز‌هاي اخير در برخي نقاط و برخي ساعات محدوديت‌هاي مقطعي وجود داشته كه برطرف شده است. بر‌اساس خبري كه وزارت ارتباطات منتشر كرده، زارع‌پور با تكذيب نقل قول‌هاي قبلي گفت كه «در پاسخ به سوال خبرنگاري در حاشيه دولت درباره سرعت اينترنت در روز‌هاي اخير اين نكته مورد تاكيد قرار گرفت كه پهناي باند كاهش پيدا نكرده است.» او افزود: «در روز‌هاي اخير در برخي نقاط و برخي ساعات محدوديت‌هاي مقطعي وجود داشته كه برطرف شده است و در حال حاضر شبكه ارتباطي هيچ مشكلي از منظر سرعت و كيفيت ارتباطي ندارد.»


جديدترين وعده وزير صمت درباره خودرو
سيدرضا فاطمي امين، وزير صمت گفت: طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تا ۱۴۰۴ معادل ۳۰درصد از توليد خودرو بايد توسط خودروسازان ديگري غير از دو شركت بزرگ خودروسازي انجام شود. از اين طريق از تمركز توليد كاسته مي‌شود. وزير صمت افزود: طبق برنامه‌هاي تدوين شده، تا سال ۱۴۰۴ تيراژ توليد بايد به ۳ ميليون دستگاه برسد و از طرفي با توجه به اينكه توليد منحصر به دو شركت شده است تا ۱۴۰۴ معادل ۳۰درصد توليد خودرو توسط خودروسازان ديگري غير از اين دو شركت بزرگ انجام خواهد شد.


فقط 3درصد تسهيلات بانكي به ساخت مسكن مي‌رسد
در حالي كه 90درصد تامين مالي مسكن در ايالات متحده امريكا از مسير تسهيلات بانكي مي‌گذرد، در ايران نظام بانكي كمتر از 3درصد وام‌هاي پرداختي خود را به ساخت مسكن اختصاص مي‌دهد. اين آمار به معناي آن است كه از هر يك ميليون تومان هزينه يك خانواده در كشور، ۳۶۰ هزار تومان مرتبط با هزينه تامين سرپناه است و طبيعتا رشد سهم بخش مسكن در هزينه خانواده به بهاي كاهش سهم ساير هزينه‌ها صورت گرفته و در كل باعث كاهش رفاه خانوار و افزايش فشار بر آنها شده است. با توجه به مساله ايجاد شده، حل اين مشكل نيازمند مداخله‌ هدفمند دولت و تسهيل‌گري در بازار مسكن است. يكي از مشكلات تامين مسكن كه مختص به كشور ما هم نيست، مساله تامين مالي مسكن است.


فرونشست در ايران  ۱۴۰ برابر شرايط بحراني است
محمد درويش، كارشناس حوزه آب و محيط‌زيست گفت: فرونشست برگشت‌پذير نيست و حداقل به 50هزار تا 70 هزار سال زمان نياز دارد تا طبيعت بتواند خودش را مرمت كند. اين كارشناس حوزه آب و محيط‌زيست تاكيد كرد: ما دو بار در قرن بيست و يكم ركورد فرونشست زمين را در سطح كره‌زمين جابه‌جا كرديم، يك‌بار در سال 2005 در جنوب غربي تهران كه اين رقم به 36 سانتي‌متر در سال و يك بار هم در سال 2010در منطقه‌اي در استان فارس بين جهرم تا فسا كه ميزان آن به 54 سانتي‌متر در سال رسيده است. اين رقم 140 برابر شرايط بحراني است كه تعريف شده و ما متاسفانه بزرگ‌ترين فروچاله ثبت شده در خاورميانه و آسياي جنوب غربي را در مهدي‌آباد ايج به نام خودمان ثبت كرديم.


تفكيك حساب‌هاي تجاري متعلق به قانون بودجه ۱۴۰۰ بود
سيد احسان خاندوزي، وزير اقتصاد و دارايي در حاشيه جلسه روز گذشته هيات دولت درباره تفكيك حساب‌هاي شخصي و تجاري اظهار كرد: تعجب كردم از نحوه انتشار آن خبر و فضاسازي كه حول اين مطلب شد، چون مساله حساب‌ها متعلق به قانون بودجه ۱۴۰۰ بود و موضوعي خاتمه يافته بود و در ۱۴۰۱ هيچ حكمي ناظر بر اينكه سقف گردش چقدر باشد مصوبه نداشتيم. بناي دولت اين است كه در حوزه تفكيك حساب‌هاي شخصي و تجاري كه از نكات انضباط بخش و تسهيل‌كننده است بر خوداظهاري و اعتماد به خود فعالان اقتصادي متكي باشد.


انتشار ۱۷ هزار ميليارد تومان اوراق گام در دو ماهه اخير
بانك مركزي دستورالعمل استفاده از ابزارهاي اعتباري در معاملات بورس‌هاي كالايي را روز گذشته به شبكه بانكي كشور ابلاغ و اعلام كرد: حدود ۱۷ هزار ميليارد تومان اوراق گام در دو ماهه اخير منتشر شده است. در ماه‌هاي اخير با توجه به اصلاح دستورالعمل گام و اختياري شدن انتقال آن به بازار سرمايه، افزايش سررسيد اوراق، افزايش حد اعتباري بنگاه‌ها و اجراي برنامه‌هاي آموزشي و ترويجي توسط بانك مركزي، استقبال از اين اوراق افزايش يافته است.


مسكن اجاره‌اي مشكل كارگران را حل نمي‌كند
هادي ابوي، فعال حوزه كار با بيان اينكه مسكن اجاره‌اي مشكل مسكن كارگران را حل نمي‌كند، گفت: بايد واحدهاي باقي مانده مسكن مهر به دل طرح‌هاي ملي مسكن و جهش توليد برده شود و با پرداخت تسهيلات هرچه سريع‌تر تكميل و به صاحبان آنها تحويل شود. وي درباره حل مشكل مسكن كارگران از طريق مسكن اجاره‌اي اظهار كرد: اين طرح قبلا هم مطرح شده بود ولي از نظر من طرح موفقي نخواهد بود چون به لحاظ اقليمي و شرايط اجتماعي و برخي مسائل بيشتر مردم به مالكيت خانه فكر مي‌كنند تا اينكه به شكل روزمره گذران زندگي كنند و در خانه‌هاي اجاره‌اي سكونت داشته باشند لذا معتقدم چنين طرح‌هايي براي كارگران مطلوب نيست و به درد آنها نمي‌خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون