• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5311 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲ مهر

ناآرامي‌هاي اخير بر فروش فيلم‌هاي در حال اكران تاثير مشهودي دارد

تحول‌خواهي اجتماعي در اولويت دغدغه‌هاي مردم

تينا جلالي

 

شرايط اجتماعي، سياسي و ناآرامي‌هاي هفته اخير كشور، تاثير چشمگيري روي گيشه سينماها گذاشته و اين امر سبب افت مخاطبان سينماهاي سراسر كشور شده. كاملا مشهود است كه در جريان درگذشت تلخ مهسا اميني و اتفاقات پيش آمده، سينما از توجه و اولويت مخاطب (افراد سينمارو) خارج شده و سمت و سوي حواس‌ها و دغدغه مردم بيشتر به تحولات اجتماعي چرخيده تا تماشاي فيلم‌هاي روي پرده. البته در ماه‌هاي اخير به كرات شاهد بوديم كه به محض روبه‌رو شدن با تحولات اجتماعي، نرخ كالاهاي اساسي زندگي مردم افزايش پيدا مي‌كند و ارقام تورم و گراني‌ها منتشر مي‌شود. اين موضوع تاثير منفي روي سينماها گذاشته و سالن‌ها با كمبود مخاطب مواجه شده و توجه‌ها به فيلم‌هاي روي پرده كم‌رنگ مي‌شود. واقع‌بينانه هم بخواهيم ارزيابي كنيم و بر‌اساس اذعان برخي كارشناسان، وقتي مردم دغدغه نان داشته باشند، سينما نه تنها از سبد محصولات فرهنگي آنها خارج كه خط مي‌خورد. از آنجا كه در اتفاقات اخير اجتماعي، موضوع پاي جان آدم‌ها در ميان است، موضوع سنگين‌تر است و همين امر باعث شده مردم اصلا حوصله سينما رفتن و فيلم ديدن نداشته باشند و همين مساله منجر به افت گيشه سينماها شود. اما نكته قابل طرح ديگر اين است كه در هفته پيش‌رو، سينماها همزمان با ايام سوگواري پايان ماه صفر با تعطيلي‌هاي زيادي همراه هستند كه اين تعطيلي‌ها هم خود افت گيشه سينماها را در پي دارد. 
 در همين راستا محمدرضا صابري، سخنگوي انجمن سينماداران درباره وضعيت فعاليت سينماها در روزهاي پيش رو گفته است كه همزمان با ايام سوگواري پايان ماه صفر، كليه سينماهاي كشور از ساعت ۱۸ روز شنبه ۲ مهر ماه تا پايان روز يكشنبه ۳ مهر ماه و از ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۴ مهر ماه تا پايان روز سه‌شنبه ۵ مهر ماه به‌طور كامل تعطيل هستند. به گزارش مهر او ادامه داد: با پايان ماه صفر، از صبح چهارشنبه ۶ مهر ماه فعاليت سينماها به حالت عادي برمي‌گردد و فيلم‌هاي روي پرده اكران خود را از سر مي‌گيرند و فيلم‌هاي جديد هم به تركيب فيلم‌هاي در حال اكران اضافه خواهد شد.
اين سينمادار درباره تاثير ناآرامي‌هاي اخير كشور بر فعاليت سالن‌هاي سينما هم گفت: اين اتفاقات و ناهنجاري‌ها قطعا بر گيشه سينماها تاثير خواهد گذاشت و اميدواريم بعد از عبور از تعطيلات شرايط تغيير كند و فعاليت سينماها هم به روال عادي برگردد. متاسفانه اين اتفاقات تاثير زيادي روي فروش فيلم‌هاي در حال اكران در روزهاي اخير داشته است.
البته سخنگوي انجمن سينماداران به نكته ديگري هم اشاره كرده مبني بر اينكه تاكنون هيچ خبري هم مبني‌بر خسارت به سينماها از استان‌هاي مختلف كشور نداشته‌ايم و اين وضعيت تنها منجر به كاهش فروش فيلم‌ها شده است. تمامي سينماهاي پايتخت هم در اين چند روز فعال بوده‌اند و در زمينه ميزباني از مخاطبان هيچ مشكلي وجود نداشته؛ اما اين اتفاقات منجر به كاهش حضور مخاطبان در سالن و به تبع آن، كاهش فروش فيلم‌ها شده است.
اما ايسنا در همين زمينه مي‌نويسد: تعداد مخاطبان سينما در حالي به بيش از 8 ميليون نفر رسيده كه در يك ماه گذشته و پس از فروش بليت با قيمت شناور روند فروش كمي صعودي شده بود اما حوادث يك هفته اخير تعداد تماشاگران سينماها را نيز كاهش داده است. در حال حاضر حدود ۱۵ فيلم در سينماهاي كشور در حال اكران هستند كه در چند هفته اخير بسياري از آنها در مقايسه با ماه‌هاي گذشته فروش بهتري را تجربه مي‌كردند و اين اميد وجود داشت كه با ادامه اجراي طرح بليت شناور در آغاز پاييز و همچنين با اكران فيلم‌هاي جديد از جمله اكران عمومي فيلم «جنگ جهاني سوم» كه نماينده ايران در اسكار است، گيشه سينماها پس از دوران ركود كرونا تكاني بخورد اما حوادث و ناآرامي‌هايي كه هفته گذشته در سطح جامعه پيش آمد، بر كم شدن فروش سينماها و كاهش مخاطبان سينما بي‌تاثير نبوده كه اين موضوع توسط سخنگوي انجمن سينماداران نيز در گفت‌وگويي تاييد شده است. البته شايد وضعيت سالن‌هاي سينما اندكي بهتر باشد؛ چراكه در سالن‌هاي تئاتر بسياري از اجراهاي نمايشي مجبور به تعطيلي شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون