• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5311 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲ مهر

خبرخوان

 قاچاق پوشاك صداي توليدكنندگان را درآورد
مجيد افتخاري، عضو هيات‌مديره اتحاديه توليدكنندگان پوشاك با اشاره به چالش‌هاي بازار پوشاك در مورد گردش مالي بازار پوشاك ايران گفت: اعداد متغير است، اما حجم معاملات بازار پوشاك ايران، حدود 8 ميليارد دلار برآورد شده است. وي در مورد سهم توليدات ايراني از اين 8 ميليارد دلار گفت: ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز متولي اصلي اعلام رقم قاچاق است، اما ميان بخش خصوصي و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز شكاف بسيار زيادي در رقم قاچاق وجود دارد. ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز حجم قاچاق را حدود 500، 600 ميليون دلار برآورد مي‌كند، اما بخش خصوصي به هيچ عنوان اين عدد را قبول ندارد.


روسيه حتي يك ريال در نفت و گاز ايران سرمايه‌گذاري نكرده است
مرتضي بهروزي‌فر، كارشناس حوزه انرژي اظهار داشت: روسيه يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان نفت و گاز دنياست و يكي از بازارهاي هدف كه مي‌تواند به توسعه بازار ايران كمك كند، اروپاست كه تاكنون به عنوان ناموس روسيه بوده و به هيچ عنوان اجازه نداده كه ايران نگاه چپ به اين بازار داشته باشد. وي درباره تكميل پروژه ال‌ان‌جي ايران توسط روسيه و صادرات و سواپ گاز به جنوب، پاكستان و عمان در قرارداد با گازپروم اظهار داشت: ما هيچ‌گونه تجربه موفقي در حوزه صنعت نفت و گاز با روسيه نداشته‌ايم، حتي قبل از تحريم و جنگ با اوكراين هم اين كشور يك ريال در ايران سرمايه‌گذاري نكرده است و كاملا به ‌صورت مطلق از تمام تحريم‌هاي امريكا تبعيت كرده و هيچ اقدامي كه باعث شكستن تحريم‌هاي امريكا شود، انجام نداده است.


زيان خودروسازان  ۳۷،۴ درصد كمتر شد
بررسي‌ها بيانگر اين است كه در مرداد ماه سال جاري شاخص توليد صنعتي شركت‌هاي بورسي نسبت به سال گذشته ۶.۷ درصد رشد داشته و در سه ماهه سال جاري، زيان ساخته شده صنعت خودروسازي ۳۷.۴ درصد كمتر از زيان ساخته شده در فصل مشابه سال قبل است، اما بدترين وضعيت را از نظر سودآوري در بين صنايع بورسي دارند.


فهرست بدهكاران بانكي به‌روزرساني مي‌شود
بانك مركزي با دريافت اطلاعات برخي بانك‌ها در قبال «مانده تسهيلات و تعهدات كلان و ميزان پرداختي» و همچنين «مانده تسهيلات و تعهدات اشخاص مرتبط و ميزان پرداختي»، به موجب مصاديق تعيين شده توسط شوراي پول و اعتبار، طبق مهلت قانوني در حال بررسي و استانداردسازي و صحت‌سنجي اطلاعات دريافتي بوده و حداكثر اين اطلاعات را تا دو هفته آينده به صورت رسمي روي تارنماي خود منتشر مي‌كند. بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي هم كه اطلاعات مربوط به «مانده تسهيلات و تعهدات كلان و ميزان پرداختي» و همچنين «مانده تسهيلات و تعهدات اشخاص مرتبط و ميزان پرداختي» را در موعد مقرر قانوني (در پايان هر فصل) به بانك مركزي ارايه نداده باشند، طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، هفته آينده به مراجع نظارتي مصرح در قانون معرفي مي‌شوند.


دفاع بانك مركزي از وضعيت پايه پولي
طبق گزارش بانك مركزي، در يك‌سال اول دولت سيزدهم رشد پايه پولي حدود ۱۲ واحد درصد و رشد نقدينگي حدود ۵ واحد درصد از آنچه در پايان دولت قبل رقم خورده بود، كمتر شده است.طبق گزارش بانك مركزي، حجم نقدينگي در پايان مردادماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۵۴۰۱۷.۹هزار ميليارد ريال) نسبت به پايان سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱.۸ درصد افزايش يافته كه در مقايسه با رشد متغير مذكور در دوره مشابه سال قبل (۱۲.۸ درصد) به ميزان ۱.۰ واحد درصد كاهش نشان مي‌دهد. همچنين، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدينگي در مردادماه ۱۴۰۱ معادل ۳۷.۸ درصد بوده است.


پرداخت مشروط پاداش هيات‌مديره بانك‌هاي دولتي
ذبيح‌الله سلماني، معاون توسعه مديريت و منابع وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: با توجه به تكاليف قانوني ابلاغ شده بانك‌هاي دولتي مانند ساير موسسات دولتي ‌بايد اقدامات مربوط به ارتقاي بهره‌وري را وفق مقررات انجام دهند به ويژه دقت داشته باشند كه پرداخت پاداش هيات‌مديره منوط به انجام درست آن تكاليف و اخذ تاييديه از سازمان بهره‌وري است. وي افزود: بر اساس تعاملات صورت گرفته سازمان ملي بهره‌وري در ارزيابي بهره‌وري بانك‌هاي دولتي از شاخص‌هاي اثربخشي طراحي شده مبتني بر الگوي بانك صنعت و معدن استفاده خواهد كرد و انتظار داريم اين الگو كمك كند تا بانك‌هاي دولتي از تمام ابعاد و ظرفيت‌هاي خود براي تحقق ماموريت اصلي خود در قبال جامعه كمك گرفته و به بهترين شكل نتايج اميدوار‌كننده آن را به مردم و دولت اعلام كنند.


صادرات رايگان سوخت به لبنان كذب است
هادي بيگي‌نژاد، عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: اين موضوعات كه ما به صورت رايگان سوخت را در اختيار لبنان قرار مي‌دهيم، قطعا دروغ است.وي ادامه داد: بنده زماني كه در دوره قبل به اين كشور صادرات داشتيم موضوع را بررسي كردم و به قطع اعلام مي‌كنم كه ما در قبال صادرات سوخت به اين كشور پول را دريافت مي‌كنيم. بيگي‌نژاد خاطرنشان كرد: ما به هر كشوري كه صادرات داريم پول آن را هم دريافت مي‌كنيم، در مورد لبنان علاوه بر اينكه براي كشور درآمدزايي دارد مزيت ديگر اينكه به همفكران خودمان بنزين صادر مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون