• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5313 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۷ مهر

روي خط خبر

زنان، خواهان حضوري فعال آزاد و خلاقند
ايرنا|انسان‌شناس و عضو پيشين هيات علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي معتقد است: «تصوير آينده» حداقل در ذهن جمعيت معترض، تصويري تار، نااميدكننده و ويرانگر است. فقر، بيكاري، بحران‌هاي محيط زيستي، صداهاي ناشنيده، نابرابري‌ها، تبعيض‌ها، فسادها، نارضايتي‌هاي سياسي، بي‌اعتمادي، فرسايش سرمايه اجتماعي، سركوب‌ها و ناملايمات، ذهن جامعه و معترضان را تسخير كرده‌اند. اين تصاوير رنج‌دهنده خشم مي‌آفريند. نعمت‌الله فاضلي گفت: هسته اصلي اعتراض‌ها «زن، زندگي، آزادي» است؛ شعاري با دلالت‌هاي گوناگون كه ناظر است به سبك زندگي، مساله زنان، آزادي و به ويژه آزادي‌هاي مدني و توجه كمتر به اقتصاد و خواسته‌هاي مادي. معترضان نيز غالبا تركيبي از ناراضيان فرهنگي (هنرمندان و ورزشكاران)، ناراضيان قومي، ناراضيان نسلي و جوانان و ناراضيان جنسيتي و زنانند. او يادآور شد: «تصوير آينده» حداقل در ذهن جمعيت معترض، تصويري تار، نااميدكننده و ويرانگر است. فقر، بيكاري، بحران‌هاي محيط زيستي، صداهاي ناشنيده، نابرابري‌ها، تبعيض‌ها، فسادها، نارضايتي‌هاي سياسي، بي‌اعتمادي، فرسايش سرمايه اجتماعي، سركوب‌ها و ناملايمات، ذهن جامعه و معترضان را تسخير كرده‌اند. اين تصاوير رنج‌دهنده خشم مي‌آفريند؛ به ويژه هنگام خالي بودن جاي «تصوير آينده».


تعيين چگونگي رسيدگي به پرونده‌ متهمان اعتراضات اخير
قوه قضاييه|دادستان كل كشور بخشنامه نحوه رسيدگي به پرونده‌ متهمان اغتشاشات اخير را به دادستان‌هاي عمومي و انقلاب سراسر كشور ابلاغ كرد. به گزارش قوه قضاييه در راستاي دستور رييس قوه قضاييه به دادستان كل كشور مبني بر برخورد با عوامل اغتشاشات اخير و به منظور حفظ امنيت و آرامش شهروندان و برخورد قانوني با منابع ترويج دروغ و شايعه در جامعه، منتظري با صدور بخشنامه‌اي به دادستان‌هاي سراسر كشور نحوه رسيدگي به پرونده متهمان دستگير شده در جريان اغتشاشات اخير را ابلاغ كرد. در بخشنامه دادستان كل كشور به دادستان‌هاي عمومي و انقلاب سراسر كشور آمده است: مقتضي است ضمن تشكيل كميته كارشناسي متشكل از نمايندگان مطلع و صاحب اختيار اداره اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات فرماندهي انتظامي و حسب مورد حراست‌هاي ذي‌ربط و اخذ نظر آن كميته، در كليه پرونده‌ها بر اساس موازين شرعي و قانوني و با سرعت و دقت و قاطعيت رسيدگي‌ها و پيگيري‌هاي لازم انجام شود. دادستان كل كشور در اين بخشنامه تاكيد كرده افرادي كه فاقد هرگونه سابقه كيفري هستند و در پرونده آنان نيز سند، مدرك، گزارش شاهد صحنه و گزارش مامورين انتظامي، اطلاعاتي و امنيتي يا قراين اطمينان‌آور وجود ندارد و كميته كارشناسي به عدم نقش آنان در اغتشاشات اظهارنظر كرده است با توجيه و ارشادات لازم آزاد شوند. دادستان كل كشور تاكيد كرده است افرادي كه باعث شهادت يا مجروحيت حافظان امنيت و مردم شده‌اند، سركردگان و سردستگان در ميدان و افرادي كه حضور آنها سازمان يافته بوده، كساني كه اقدام به تخريب، تحريق اموال و اماكن خصوصي، عمومي، ادارات، بانك‌ها، پمپ بنزين‌ها، عابربانك‌ها و… كرده‌اند، افرادي كه به مقرها و مكان‌هاي نظامي، انتظامي و امنيتي حمله كرده‌اند، افرادي كه داراي سابقه شركت در تجمعات و اغتشاشات دوره‌هاي قبل هستند، اراذل و اوباش داراي سوابق مجرمانه، فعالان در فضاي مجازي كه نقش برجسته در تهييج، تشويق و سازماندهي اغتشاشگران داشته‌اند و اتباع بيگانه‌اي كه در اغتشاشات حضور داشته‌اند اگر پرونده اتهامي آنان داراي مستندات، مدارك و شواهد كافي است تا زمان برگزاري دادگاه و صدور حكم قطعي در بازداشت باشند و محاكمه آنان با دقت و سرعت و قاطعيت پيگيري و از دادگاه اشد مجازات و صدور احكام بازدارنده و بدون تخفيفات درخواست شود. در بخش ديگري از اين بخشنامه آمده است: در مورد دانشجويان بازداشتي، با نظر كارشناسي حراست و رييس دانشگاه مربوطه تصميم‌گيري شود و دانشجوياني كه در اغتشاشات و برهم زدن امنيت عمومي در داخل يا بيرون از دانشگاه نقش داشته‌اند متناسب با نقش و پرونده شخصيت آنان با قرار وثيقه آزاد يا تحت قرار بازداشت موقت باشند و ساير دانشجويان بازداشتي متناسب با نقش و پرونده شخصيت آنان با قيد كفالت يا وثيقه آزاد شوند.


آنچه توسط صدا و سيما انجام مي‌شود خيلي اسف‌انگيز است
جماران| حجت‌الاسلام عبدالمجيد معاديخواه طي سخناني در مراسم عزاداري شهادت امام رضا(ع) در دارالزهرا(س) با تاكيد بر اينكه گاهي آنچه توسط صدا و سيما انجام مي‌شود خيلي اسف‌انگيز است، گفت: آنچه از امام هشتم به ذهن جامعه ما منتقل شده اين است كه هر چه آن حضرت انجام داده از ترس و تحت فشار بوده است. البته امام در تنگناي فشار بوده و اين قابل انكار نيست؛ اما نوع فشاري كه بر شخصيتي مثل امام هشتم هست نبايد طوري به ذهن‌ها بيايد كه فاصله آن با واقعيت، فاصله راست و دروغ است. روايت‌هاي متعارضي در اين زمينه هست كه چه شد بالاخره امام هشتم مقام ولايتعهدي مامون را پذيرفت. آيا اين صد درصد يك تحميل بود؟! يعني امام هشتم قدرت نداشت ايستادگي كند و چيزي كه صد درصد قبول نداشت را پذيرفت؟! اين فعال سياسي اصلاح‌طلب يادآور شد: روايت‌هايي با اين مضمون هست اما روايت‌هاي معتبرتر چيز ديگري را نشان مي‌دهد. وقتي حكومتي يك سياستي دارد، گاهي افرادي اين سياست را قبول ندارند اما در واكنش به آن سياست ملاحظات سياسي دارند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون