• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5315 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۰ مهر

خبر

ارمنستان به دنبال تقويت هر چه بيشتر روابط با ايران 

نيكول پاشينيان، نخست‌وزير ارمنستان در يك مصاحبه مطبوعاتي با اشاره به مواضع ايران در حمايت از تماميت ارضي ارمنستان گفت: ارمنستان حداكثر گام‌هاي عملي ممكن را براي تعميق شراكت با ايران برمي‌دارد. به گزارش «آرمن پرس» از نيكول پاشينيان پرسيده شد كه «براساس موضع ايران كه در بيانيه‌هاي متعدد در حمايت از تماميت ارضي ارمنستان پس از تجاوز (جمهوري) آذربايجان بيان شد، چه اقداماتي براي تعميق مشاركت با ايران انجام مي‌شود؟» نخست‌وزير ارمنستان با بيان «تشابه ارزيابي‌هاي سازمان پيمان امنيت جمعي (CSTO) و ايران در مورد تجاوز (جمهوري) آذربايجان» تاكيد كرد كه در اين زمينه آنچه اهميت دارد، تدوين يك موضع سياسي روشن است، زيرا اقدامات ناشي از آن مواضع است. نيكول پاشينيان در پاسخ به اين سوال به ديدار اخير خود در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل با سيدابراهيم رييسي رييس‌جمهور ايران اشاره كرد. پاشينيان گفت: «اگر موضع سياسي روشني وجود نداشته باشد، نمي‌توان اقدام كرد. در اين زمينه ما با ايران همكاري بسيار نزديكي داريم. ديديد كه من با رييس‌جمهور ايران در شهر نيويورك ديدار كردم. ما گفت‌وگوي مفصل و طولاني داشتيم، در مورد توسعه روابط خود حرف زديم و همچنين در مورد وضعيت منطقه گفت‌وگو كرديم. ما روابطي بسيار فشرده داريم، ديدارهاي متقابل انجام مي‌شود، بحث‌هاي كاري، گفت‌وگوهاي تلفني انجام مي‌شود و البته به توسعه روابط خود با ايران علاقه‌مند هستيم و تلاش مي‌كنيم تا حداكثر ممكن گام‌هاي عملي را در اين راستا‌ برداريم.» همزمان با اين سخنان نخست‌وزير ارمنستان، فعاليت نخستين سركنسول ايران در كاپان مركز استان سيونيك ارمنستان آغاز شده است. «مرتضي عابدين ورامين» روز جمعه در ديدار با «آرارات ميرزويان» وزير خارجه ارمنستان، رسما فعاليت خود را آغاز كرد. ميرزويان در اين ديدار، تصميم ايران براي تاسيس سركنسولگري در كاپان را نمود عيني اهتمام ايران به گسترش روابط با ارمنستان و تلاش براي حفظ صلح و ثبات در منطقه خواند.


چين: امريكا رويه غلط اعمال تحريم عليه ايران را كنار بگذارد
دولت چين به تحريم‌هاي جديد امريكا براي مقابله با تسهيل فروش نفت و محصولات نفتي ايران واكنش نشان داد. به گزارش خبرگزاري فارس، وزارت خزانه‌داري امريكا روز پنجشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد ۱۰ شركت و يك كشتي را به بهانه تسهيل صادرات نفت ايران در فهرست تحريم قرار داده است. چهار شركت از ميان شركت‌هاي تحريم ‌شده در چين مستقر هستند. مائو نينگ، سخنگوي وزارت خارجه چين در نشست خبري روزانه در واكنش به اين تحريم‌ها گفت: «چين همواره با تحريم‌هاي غيرقانوني و غيرقابل توجيه و اصطلاحا دست‌درازي‌هاي قضايي امريكا به ‌شدت مخالف بوده است.» وي در ادامه تاكيد كرد: «جامعه بين‌المللي از جمله چين در چارچوب قوانين بين‌المللي با ايران همكاري نرمال داشته است. اين همكاري، معقول و قانوني است و هيچ ضرري براي طرف‌هاي ثالث ندارد و شايسه احترام و حمايت است. لازم است طرف امريكايي رويه غلط توسل به تحريم‌ها در هر مقطع را كنار بگذارد و اقدامات بيشتري براي ثمر دادن مذاكرات بازگشت به پايبندي برجام انجام دهد.»


امريكا به دنبال تحريم بيشتر ايران است
جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در يك كنفرانس خبري به سوالاتي پيرامون فوت مهسا اميني و واكنش‌ها نسبت به آن و اينكه «آيا واشنگتن قصد اعمال تحريم‌هاي بيشتري عليه ايران در اين رابطه را دارد؟» پاسخ داد. بنابر گزارش وب‌سايت كاخ سفيد كه خبرگزاري ايسنا آن را ترجمه كرده، ساليوان همچون ساير مقامات امريكايي در اظهارات خود به مداخله در امور داخلي ايران پرداخت و تاكيد كرد كه ايالات متحده از ناآرامي‌ها در ايران حمايت مي‌كند. او ادعا كرد ما همچنان در كنار آنها مي‌ايستيم ؛ نه فقط در حرف، بلكه در عمل.
وي در ادامه تصريح كرد: ما تاكنون چندين تحريم عليه نهادهاي ايراني به خاطر اين اقدامات آنها صادر كرده‌ايم و بله، ما همچنان به دنبال اهدافي براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر (عليه ايران) خواهيم بود. مشاور امنيت ملي امريكا همچنين در پاسخ به سوالي درباره اين ادعا كه ايران پهپادهاي خود را دراختيار روسيه قرار داده است تا از آنها در جنگ اوكراين استفاده كند، با تكيه بر اين ادعا تصريح كرد: ما تحريم‌هايي را در رابطه با پهپادهاي ايران وضع كرده‌ايم و به‌ علاوه به دنبال روش‌هاي اضافي براي كاهش ظرفيت ايران براي توليد و سپس فروش اين نوع سيستم‌ها به روسيه هستيم. ما به كار روي آن ادامه خواهيم داد. به گزارش ايسنا، جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي امريكا مدتي پيش نيز در يك كنفرانس خبري مدعي شده بود، ايران در حال آماده‌سازي براي تحويل صدها پهپاد داراي قابليت حمل سلاح به روسيه براي استفاده در جنگ اوكراين است. مشاور امنيت ملي امريكا مدعي شده بود، «اطلاعاتي در دست داريم كه نشان مي‌دهد ايران در حال آماده شدن براي آموزش نيروهاي روس در اين زمينه است.» پس از اين ادعاي ساليوان، چند مقام دولتي ديگر امريكا از جمله رييس سازمان سيا نيز بر اظهارات او صحه گذاشتند.


درخواست  ايران  از  طالبان:
مانع از تكرار  اقدامات تروريستي شويد

نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان تاكيد كرد: از حكومت سرپرست افغانستان انتظار مي‌رود با مشاركت و به‌كارگيري تمامي ظرفيت‌هاي ‎ملي و ‎مردمي موجبات عدم تكرار اين دست اقدامات و پاياني بر فعاليت تروريسم در اين كشور را فراهم كند. به گزارش ايسنا، حسن كاظمي قمي، نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان با اشاره به حادثه تروريستي در كابل نوشت: افغانستان عزيز بار ديگر داغدار جنايتي كه مزدوران استكبار و مدعيان دروغين حقوق زنان آن را رقم زده‌اند، گرديده است. جمهوري اسلامي ايران ضمن محكوميت ‎شديد جنايت هولناك ‎مركز آموزشي كاج كه موجب شهادت جمع زيادي از فرزندان آن آب و خاك گرديد، تمامي مساعي خود را جهت مداواي مجروحين صورت خواهد داد. وي همچنين نوشت: از حكومت سرپرست افغانستان انتظار مي‌رود با مشاركت و به كارگيري تمامي ظرفيت‌هاي ‎ملي و ‎مردمي موجبات عدم تكرار اين دست اقدامات و پاياني بر فعاليت تروريسم در اين كشور را فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون