• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5315 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۰ مهر

اخبار

نيمي از بريتانيايي‌ها خواهان كناره‌گيري نخست‌وزير هستند

منابع رسانه‌اي گزارش داده‌اند سياست‌هاي اشتباه «ليز تراس» در اولين ماه نخست‌وزيري‌اش در انگليس محبوبيت او را كاهش داده و كار به جايي رسيده كه در يك نظرسنجي جديد، حدود نيمي از انگليسي‌ها خواستار كناره‌گيري او شده‌اند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، سياست‌هاي مالي غلط ليز تراس تاكنون آشوب در بازارهاي مالي و تزلزل محبوبيت او در نظرسنجي‌ها را به همراه داشته است. در حالي كه كمتر از چهار هفته از شروع نخست‌وزيري تراس مي‌گذرد ۵۱درصد از افرادي كه در يك نظرسنجي مركز افكارسنجي «يوگاو» شركت كرده‌اند، گفته‌اند كه او بايد از سمتش كناره‌گيري كند. تراس حدود يك هفته قبل از طرحي جنجالي رونمايي كرد كه خواستار كاهش ماليات بر اقشار ثروتمند در بحبوحه افزايش هزينه‌هاي معيشتي است. اين رويدادي نامطلوب براي ليز تراس است كه روز ششم سپتامبر جانشين بوريس جانسون، نخست‌وزير سابق انگليس شد. تراس در دولت جانسون وزير امور خارجه بود. او براي رسيدن به سمت نخست‌وزيري با ريشي سوناك، وزير دارايي سابق انگليس به رقابت پرداخت و سرانجام پيروز ميدان شد، اما دردسر براي دولت جديد ليز تراس از زماني شروع شد كه «كواسي كوارتنگ» وزير خزانه‌داري دولت او چند روز پيش از برنامه‌هاي كاهش مالياتي كه با واكنش‌هاي منفي و انتقاد بسيار مواجه شد رونمايي كرد. براساس نتايج نظرسنجي شركت يوگاو از ۴۹۱۸ فرد بزرگسال كه روز جمعه برگزار شد، تنها يك‌چهارم از انگليسي‌ها از باقي ماندن او در نخست‌وزيري كشورشان حمايت كردند. طبق نتايج اين نظرسنجي بيش از نيمي از پاسخگويان همچنين گفتند، كوارتنگ نيز بايد از سمتش كنار برود. تنها 3درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي بر اين عقيده بودند كه بودجه كوچك جنجالي رونمايي شده توسط دولت تراس داراي ايده‌هاي درست و سنجيده بوده است. يك نظرسنجي ديگر كه از سوي شركت «ايپسوس» برگزار شد نيز نشان داد نيمي از انگليسي‌ها انتظار دارند «كر استارمر»، رهبر حزب «كارگر» انگليس نخست‌وزير اين كشور شود.

چهارمين آزمايش موشكي كره‌شمالي در هفته گذشته

ارتش كره‌جنوبي اعلام كرد كه كره‌شمالي روز شنبه دو موشك بالستيك كوتاه‌برد را به سمت دريا در سواحل شرقي شليك كرد كه چهارمين پرتاب پيونگ‌يانگ در يك هفته اخير است. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، اين پرتاب پس از آن انجام شد كه نيروي دريايي كره‌جنوبي، ايالات‌متحده و ژاپن براي اولين‌بار در پنج سال گذشته تمرينات سه‌جانبه ضد زيردريايي را در روز جمعه برگزار كردند. ستاد مشترك ارتش كره‌جنوبي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين دو موشك كوتاه‌برد از سونان در شمال پيونگ‌يانگ پايتخت كره‌شمالي پرتاب شده است و برد آن ۳۵۰ كيلومتر تخمين زده مي‌شود. يون سوك يول، رييس‌جمهور كره‌جنوبي آنچه را كه تحريكات نظامي اخير كره‌شمالي خواند، محكوم كرد و متعهد شد كه مانورهاي نظامي مشترك با ايالات متحده را تقويت كند. يون در يك سخنراني تلويزيوني گفت: دولت مانورهاي مشترك كره و ايالات‌متحده را بيشتر تقويت خواهد كرد، به تحريكات و تهديدات كره‌شمالي با نشان دادن «ائتلاف در عمل» به‌ شدت پاسخ خواهد داد. وي هشدار داد كه در صورت تلاش براي استفاده از تسليحات هسته‌اي توسط كره‌شمالي، با پاسخ «قاطعانه» از سوي كره‌جنوبي و ايالات‌متحده مواجه خواهد شد. 

استعفاي دولت كويت پس از برگزاري انتخابات پارلماني

دولت كويت استعفاي خود را به امير اين كشور تحويل داد. به گزارش ايلنا به نقل از الخليج آنلاين، دولت كويت استعفاي خود را به امير اين كشور تحويل داد. «احمد نواف الاحمد الصباح»، نخست‌وزير كويت، استعفاي دولت و دعوت از پارلمان جديد براي برگزاري نخستين جلسه خود در هفدهمين دور از پارلمان را به امير كويت تحويل داد. اين تصميم در راستاي قانون اساسي كشور اتخاذ شده است كه براساس آن با آغاز هر دور از پارلمان جديد، دولت استعفا مي‌دهد. دولت جديد كويت پس از تشكيل جلسه پارلمان و در برابر نمايندگان منتخب، سوگند ياد خواهد كرد.


دبيركل سازمان ملل خواستار تمديد آتش‌بس در يمن شد

دبيركل سازمان ملل از طرف‌هاي ذي‌ربط در بحران يمن خواست تا آتش‌بس جاري را تمديد كرده و به سمت صلح حركت كنند. به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني سازمان ملل، آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل در اظهاراتي گفت كه از دوم ماه آوريل گذشته تا به امروز آتش‌بس براي دومين‌بار تمديد شد تا طولاني‌ترين مرحله آرامش نسبي از زمان آغاز درگيري‌ها در سال ۲۰۱۵ محقق شود. گوترش گفت: طرف‌هاي يمني را نه‌تنها به تمديد آتش‌بس بلكه به گسترش شروط و ‌مدت آن 
در راستاي پيشنهاد هانس گروندبرگ نماينده ويژه خودم در امور يمن تشويق مي‌كنم. دبيركل سازمان ملل ابراز عقيده كرد كه آتش‌بس نتايج ملموسي به همراه داشت كه ملت يمن به ‌شدت نيازمند آن بود و خشونت و خسارت‌هاي انساني تا حد زيادي كاهش يافت. پيش از اين «هانس گروندبرگ» نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن حدود ۲ ماه پيش از توافق طرف‌هاي يمني براي تمديد ۲ ماهه آتش‌بس خبر داد. وي گفته بود: تمديد آتش‌بس يمن 
در بر‌گيرنده تعهد طرف‌ها براي مذاكره به منظور دستيابي به يك توافق گسترده‌تر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون