• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5315 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۰ مهر

خبرخوان

درخواست رفع انحصار و رانت در شبكه پرداخت
بخش خصوصي طي دو نامه به وزارت صمت، بانك مركزي، مركز ملي فضاي مجازي و معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، خواستار رفع انحصار و رانت در شبكه پرداخت شد. در يكي از نامه‌ها به ضرورت و سابقه شكل‌گيري پرداخت الكترونيكي از ورود دستگاه‌هاي خودپرداز، كارتخوان و سپس درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي اشاره شده كه در سال‌هاي بعد با مكانيزم‌هاي نظارتي و هدايتي از جمله شركت شاپرك به عنوان تنظيم‌گر شبكه پرداخت و اينماد به عنوان تنظيم‌گر تجارت الكترونيكي براي حفظ حقوق مصرف‌كنندگان و جلوگيري از تخلفات كسب‌وكارها همراه شد، اشاره شده و علاوه بر اين در نامه دوم به اجراي الزام اينماد براي شركت‌هاي پرداختيار طبق آيين‌نامه اجرايي ماده ۱۴ الحاقي قانون مبارزه با پولشويي و همچنين قانون پايانه فروشگاهي و سامانه موديان با تاخير دو ساله از آذر ماه سال گذشته براي درگاه‌هاي پرداخت جديد پرداختيارها و تثبيت قانوني آن پيرو اجراي راي ديوان عدالت اداري اشاره شده است.


قطر بيشترين ثروت سرانه  در جهان عرب را دارد
 در گزارش منتشر شده توسط بانك سوييسي «Credit Suisse» آمده است كه قطر با سهم ثروت سرانه سالانه حدود 183.1 هزار دلار در جهان عرب رتبه اول را به خود اختصاص داده است. به گزارش ايلنا، در گزارش منتشر شده توسط بانك سوييسي «Credit Suisse» آمده است كه قطر با سهم ثروت سرانه سالانه حدود ۱۸۳.۱ هزار دلار در جهان عرب رتبه اول را به خود اختصاص داده است.براساس اين گزارش، كويت با ميانگين سرانه ثروت ۱۷۱.۳ هزار دلار در رتبه دوم و امارات با ميانگين ۱۲۲.۸ هزار دلار براي هر نفر در رتبه سوم قرار دارند. در حالي كه بحرين با ارزش ۹۸ هزار دلار براي هر نفر در رتبه چهارم، عربستان سعودي با ميانگين ارزش ۸۴.۴ هزار دلار براي هر نفر در رتبه پنجم و عمان با ۳۹۴۳۳ دلار در رتبه ششم قرار دارد.براساس همين گزارش، اردن در رتبه هفتم، مصر هشتم، تونس نهم و عراق در رتبه دهم قرار گرفتند.


توقف توليد سمند و پژو ۴۰۵
مهدي خطيبي، مديرعامل ايران خودرو خاطرنشان كرد: توليد سمند و پژو 405 از خط توليد ايران‌خودرو خارج شد.  وي با اشاره به توقف توليد 2 خودرو از خط توليد ايران خودرو، گفت: خط توليد سمند و پژو 405 براي هميشه متوقف خواهد شد.


مديريت سبد ارزي كشور نامشخص است
با وجود پيامدهاي منفي جايگزيني يورو با دلار، نه‌تنها در قانون بانكداري فكري براي منابع ارزي نشده بلكه بانك مركزي درصدد استفاده از روبل در معاملات خارجي است. معاون سرمايه‌گذاري خارجي صندوق توسعه اعلام كرد كه افت قيمت يورو در ماه‌هاي اخير، ميلياردها دلار به ذخاير ارزي كشور آسيب وارد كرده است. حسين عيوضلو همچنين به انتقاد از طرح قانون بانكداري پرداخت و خاطرنشان كرد كه در اين طرح، هيچ اشاره‌اي به چگونگي مديريت سبد ارزي كشور نشده است. عيوضلو در ادامه تصريح كرد كه در طرح قانون بانكداري، هيچ اشاره‌اي به حفظ ارزش دارايي‌هاي ارزي تحت مديريت بانك مركزي براساس يك ارز جهان روا مثل دلار ملاحظه نمي‌شود. اين در حالي است كه مهم‌ترين عارضه و آسيب جدي درخصوص ذخاير ارزي تحت مديريت بانك مركزي در حال حاضر ذوب و تبخير ارزش اين دارايي‌ها براساس شاخص دلار مي‌باشد.


جلسه با مقامات هندي براي  تعيين تكليف اپراتوري چابهار
جليل اسلامي، معاون بندري سازمان بنادر و دريانوردي گفت: برنامه‌ريزي شده است تا دو هفته آينده با مقامات هندي از وزارت كشتيراني و آّبراهه‌هاي هند و وزارت امور خارجه اين كشور جلسه‌اي درباره اپراتوري بندر چابهار و تعيين تكليف قرارداد داشته باشيم. اسلامي اظهار داشت: از هر ظرفيتي براي توسعه بندر چابهار استفاده مي‌كنيم، 8 ماه قبل توافق‌نامه‌اي با كشتيراني جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد خط كشتيراني در بندر چابهار داشتيم و برقرار است. وي بيان كرد: ‌در قالب توافق كوتاه‌مدت شركت هندي 25درصد قرارداد بلندمدت را به بندر منتقل كرده است دو دوره 18 ماهه به صورت مستقيم در بندر حضور داشته است.


ساخت خانه‌هاي ارزان  براي كارگران و بازنشستگان
رحمت‌الله پورموسي، فعال حوزه كار با بيان اينكه كارگران را در بحث خانه‌دار شدن بايد به ‌طور ويژه ببينيم، گفت: ايده خانه‌هاي اجاره‌اي در كوتاه‌مدت مي‌تواند دغدغه كارگران و اقشار محروم و كم‌درآمد را برطرف كند ولي مشكل مسكن كارگران و بازنشستگان از طريق ساخت خانه‌هاي ارزان توسط تعاوني‌ها و با اختصاص زمين رايگان حل مي‌شود. به گفته وي، دولت مي‌تواند وزارت كار را مكلف كند كه در هر استان و شهرستان زمين‌هاي رايگان دراختيار تعاوني‌ها گذاشته شود و در كنار آن تسهيلات درازمدت با سود پايين اختصاص يابد تا كارگران و بازنشستگان با عضويت در تعاوني‌ها صاحبخانه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون