• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5316 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۱ مهر

هفته هفتم تحت‌تاثير اتفاقات اخير كشور برگزار شد

از همدردي فوتباليست‌ها با مردم تا مديران سياسي باشگاه‌ها

گروه ورزش

شروع هفته هفتم ليگ برتر بعد از تعطيلي سه هفته‌اي به خاطر برگزاري اردوي تيم ملي در اتريش به‌طور كامل تحت‌تاثير اتفاقات چند وقت اخير كشور بود. اتفاقاتي كه بعد از درگذشت مهسا اميني به وقع پيوستند. در همين رابطه تقريبا تمام اركان فوتبال ايران چه بازيكنان چه مربيان و چه مديران باشگاه‌ها نسبت به وقايع واكنش نشان دادند؛ واكنش‌هايي كه نشان داد چقدر فاصله است بين بازيكنان و مربيان با مديران فوتبال. 

گل سرسبد واكنش‌ها قبل از سوت شروع بازي‌ها اظهارات يحيي گل محمدي سرمربي پرسپوليس بود. گل‌محمدي در آغاز نشست خبري تيمش پيش از بازي با تراكتور گفت: «راجع به بازي صحبت خاصي ندارم. به جهت اينكه واقعا حال دلمان خوب نيست. در اين روزهاي تلخ، روزهايي كه همه مردم ما ناراحت هستند صحبت راجع به فوتبال به نظرم هيچ فايده‌اي ندارد. موقعي كه حال دلت خوب باشد فوتبال مي‌چسبد ولي واقعا در اين شرايطي كه وجود دارد نمي‌توانم زياد راجع به مسابقه و فوتبال صحبت كنم. هم بدون تماشاگر است هم در روزهايي هستيم كه مردم با توجه به اين اتفاقاتي كه افتاده ناراحت هستند. عزادار همه عزيزاني هستيم كه از دست‌مان رفتند چه نيروهاي پليس چه جواناني كه در اين روزها جان‌شان را از دست دادند. همه‌شان بچه‌هاي ايران‌زمين هستند. همه‌شان بچه‌هاي اين خاك هستند. صحبت كردن در مورد فوتبال در اين روزها هيچ اهميتي ندارد.»
بعد از اظهارات گل‌محمدي و با شروع مسابقات كه با بازي نساجي و نفت مسجدسليمان استارت خورد، بازيكنان هم به نوبه خود نسبت به وقايع دو هفته اخير واكنش نشان دادند. ابتدا مهاجمان نساجي بعد از گلزني مقابل حريف اقدام به شادي نكردند و حركاتي نمادين در احترام به وضعيت اين روزها نشان دادند. در بازي استقلال و گل‌گهر سيرجان اين رويه ادامه پيدا كرد. اكثر بازيكنان با مچ‌بند مشكي وارد زمين شدند و گلزنان بعد از گلزني هيچ‌گونه شادي از خود نشان ندادند. البته وقتي محبي گل زد و دستانش را به نشانه اينكه نمي‌خواهد خوشحالي كند بالا گرفت، گزارشگر مركز كرمان گفت اين بازيكن به خاطر احترام به امير قلعه‌نويي خوشحالي نكرده كه اين اظهارنظر با واكنش كاربران فضاي مجازي مواجه شد. به‌طوري كه وقتي تيكدري بازيكن گل‌گهر و بعد كوين يامگا بازيكن خارجي استقلال هم بعد از گلزني خوشحالي نكردند، كاربران به كنايه نوشتند لابد اينها هم به خاطر احترام به قلعه‌نويي خوشحالي نكردند!
اين واكنش‌هاي نمادين به اتفاقات اخير كه به صورت كلامي و فرمي به نمايش درآمد در راستاي واكنش‌هايي بود كه فوتباليست‌ها در روزهاي تعطيلي ليگ در صفحات مجازي‌شان نشان داده بودند. تقريبا تمام بازيكنان فوتبال در دو هفته اخير در حد يك پست يا استوري از مقامات خواسته بودند به حرف مردم گوش كنند. برخي هم نوشته بودند چرا در حالي كه دولت تاكيد دارد حق اعتراض براي همه وجود دارد، رفتارهاي خشونت‌آميز از سوي ماموران صورت مي‌گيرد. مثلا جواد نكونام نوشته بود: «ما نه اغتشاشگر هستيم نه ضد كشورمان. ما عاشق ايرانيم. ولي ايران آزادي كه همه بتوانند نظرشان را بيان كنند نه اينكه مردم را بزنند. به چه حقي و به چه جرمي؟ مردم گوش شنوا مي‌خواهند نه باتوم و... اينها پدران ما، خواهران و برادران ما هستند. مردم ايران خيلي نجيب و عزيزند. باتوم و برخورد خشونت‌آميز شايسته آنها نيست. زنده‌باد ايران»
بعد از پايان بازي‌هاي روز نخست هفته هفتم ليگ، مديران باشگاه‌هاي ليگ برتر نيز در بيانيه‌اي نسبت به وقايع اخير واكنش نشان دادند. واكنشي متفاوت و البته قابل پيش‌بيني. تفاوت واكنش مديران با مربيان و بازيكنان درست همانند تفاوت واكنش مقامات مسوول و مردم نسبت به وقايع اخير بود. تقليل معترضين به معدود افراد فريب‌خورده كه تحت‌تاثير كلام دشمنان قرار گرفته‌اند و دنبال تجزيه‌طلبي هستند محور اين بيانيه بود. 
مديران باشگاه‌ها در اين بيانيه نوشتند: «مديران عاملان باشگاه‌هاي فوتبال كشور ضمن اعلام پايبندي به ارزش‌هاي ديني، ملي، انقلابي و دفاع مقدس و در مسير ارتقا و شكوه نام ايران اسلامي يكپارچه از تلاش‌هاي حافظان نظم و تماميت ارضي و امنيت پايدار كشور كه زمينه‌ساز رشد و توسعه كشور است حمايت كرده و با تمامي توان در راستاي مجد و عظمت ايران در عرصه بين‌المللي همت والاي خود را براي گسترش همه‌جانبه فوتبال و ابعاد فرهنگي و فني آن معطوف مي‌دارند. اقدام هنجارشكنانه معدود افرادي كه در مسير اهداف دشمنان قسم خورده تفكر پوچ ايران سربلند استوار را در ذهن مي‌پرورانند محكوم و از چهره‌هاي اصيل ورزشي انتظار داريم با اتكا به سواد رسانه‌اي و به دور از فضاي آلوده فراهم‌شده توسط دشمنان از كلام، ادبيات و انشاي تجزيه‌طلبان و منافقين و ديگر معاندين خارجي دوري جويند و هرگونه نظر و انتقاد را از مبادي قانوني طرح نموده و براي يكپارچگي، امنيت و آرامش سراسر ميهن اسلامي اهتمام ورزند. همراه تيم ملي تا پاي جان براي ايران سرافراز.»
البته همانطور كه گفته شد چنين بيانيه‌اي از سوي مديران باشگاه‌ها قابل پيش‌بيني بود چرا كه تمامي اين افراد از دل محافل سياسي كه اساسا ارتباطي با فوتبال ندارند به اين جايگاه‌ها رسيده‌اند و منطقي است كه ادبيات‌شان چه درست و چه غلط، همان ادبيات برخي نمايندگان مجلس و برخي مقامات مسوول باشد كه هر روز از تريبون‌هاي رسمي منتشر مي‌شود. 
شايد از همين مساله و تفاوت‌ها نيز بتوان فهميد كه چرا مديران فوتبال ايران عمدتا در اداره يك باشگاه فوتبال ناموفق هستند و نمي‌توانند ارتباط درستي نه با بدنه مربيان و بازيكنان و نه با بدنه هواداران برقرار كنند. چرا كه همه‌چيز را از دريچه مسائل سياسي نگاه مي‌كنند و فاصله‌اي معنادار با كف جامعه فوتبال دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون