• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5316 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۱ مهر

آقاي وزير اقتصاد: براي تامين مالي صنعت چه مي‌كنيد؟

مهدي بستانچي

اين روزها همه مردم داغدار درگذشت غم‌بار دختر مظلوم ايران مهسا اميني هستند. ابتدا لازم است به خانواده ايشان اين ضايعه ناگوار را تسليت بگويم.
اول: اسفند سال 1400 موعد دريافت وام براي واحد صنعتي‌مان بود. وقتي مراجعه كرديم، گفتند نمي‌دهيم! از مدير شعبه پرسيديم: كارهاي ما كه قبلا انجام شده چرا تسهيلات‌مان را نمي‌دهيد؟ گفت: دولت به بانك فشار آورده تا منابع براي امور جاري تخصيص داده شود ما هم منبعي براي پرداخت وام به شما نداريم، بعيد است تا خرداد هم بتوانيم كاري براي‌تان بكنيم! خير پيش! همين موضوع براي سرمايه در گردش‌مان هم اتفاق افتاد و وقتي آخر بهمن ماه پول را به حساب ريختيم و خواستيم برداشت كنيم جلويش را گرفتند و با پيگيري و تهديد به بستن حساب، سرمايه در گردش ما را دادند.
دوم: چندي پيش با عضو هيات‌مديره يكي از بانك‌هاي خصوصي براي دريافت تسهيلات توليد جلسه داشتم، ابتدا رسمي و بعد دوستانه گفت: بانك مركزي بانك‌ها را مجبور كرده به هر ميزاني كه تسهيلات به مردم مي‌دهند، بايد منابع‌شان را دراختيار دولت هم قرار دهند. پول دادن به دولت هم كه معني‌اش مشخص و بازگشتش بعيدالوصول است! بنابر صرفه و صلاح بانك اين است كه كلا تسهيلات ندهيم كه منابع مردم از دست نرود.
سوم: مذاكرات احياي برجام در دولت آقاي رييسي از 8 آذر 1400 آغاز شده، روندي كه به گفته آقاي روحاني رييس‌جمهور پيشين اگر اجازه مي‌دادند در دولت او به سرانجام مي‌رسيد، حالا 10 ماه است كه توسط كارگزاران دولت آقاي رييسي دنبال مي‌شود و بي‌نتيجه مانده. مذاكراتي كه با تداوم جنگ روسيه عليه اكراين و انتخابات پيش روي كنگره امريكا معلوم نيست سرانجامش چه مي‌شود.
چهار: براساس برآوردها، كشور تنها براي بازسازي و به‌روزرساني زيرساخت‌ها براساس تقاضاي روز جامعه، به حداقل 500 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد.
پنج: روشن است كه تنگناهاي مالي، دولت را مجبور به كاهش شديد يارانه و آزادسازي قيمت كالاهاي اساسي و دارو و همزمان وضع قوانين جديد مالياتي كرده است، اگر ماليه دولت جور بود به دنبال كوپن نمي‌رفتند. مركز پژوهش‌هاي مجلس در ارزيابي‌اش از نخستين بودجه دولت آقاي رييسي، با احتساب ترازهاي مختلف، كسري بودجه 1401 را حدود 300 تا 600 هزار ميليارد تومان برآورد كرده است. مهدي رعنايي، مديركل مطالعات بخش عمومي وزارت اقتصاد گفته: تا اول مرداد ماه، ۱۵۰ هزار ميليارد تومان از اعتبارات پيش‌بيني شده در بودجه امسال در وضعيت محقق نشده است، از اين ميان ميزان درآمدهاي نفتي محقق نشده ۶۱درصد است. در بخش درآمدهاي مالياتي ۱۹درصد درآمدها محقق نشده هستند و درآمد ناشي از واگذاري شركت‌هاي دولتي نيز تقريبا محقق نشده است. 
ششم: صنعت تهويه مطبوع ايران از جمله صنايع قديمي و پيشرو در ايران مدرن است. صنعت HVAC كشور با 30 هزار نفر سرمايه انساني، گردش مالي سالانه‌اي در حدود 30 هزار ميليارد تومان دارد. ما علاوه بر موضوع قاچاق با چالش جدي تامين مالي براي توسعه و روزآمدكردن صنعت و ورود فناوري‌هاي جديد و كاهش قدرت خريد مردم روبه‌رو هستيم. به عنوان رييس انجمن توليدكنندگان سيستم‌هاي تهويه مطبوع ايران از وزير جوان اقتصاد آقاي خاندوزي مي‌پرسم: حالا كه برجامي در كار نيست و ظاهرا قرار هم نيست در كار باشد؛ برنامه شما براي تامين مالي صنايع و توسعه صنعت چيست؟ با چه پولي مي‌خواهيد زيرساخت فرسوده كشور را كه قرار است در خدمت توليد باشد بسازيد كه ما در تابستان با قطعي برق و در زمستان با قطعي گاز روبه‌رو نشويم؟ 
رييس انجمن توليدكنندگان 
سيستم‌هاي تهويه مطبوع ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون